electriciteit in nieuwbouwwoning : teleruptoren of domotica

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

bartdw001
DomoMember
Posts: 5
Joined: Tue Jul 25, 2006 2:02 pm

electriciteit in nieuwbouwwoning : teleruptoren of domotica

Post by bartdw001 »

Wij beginnen binnen ene maand aan onze nieuwbouw en tegen volgend voorjaar aan electriciteit.
We denken aan teleruptoren ipv klassike systeem, omda we ietsjes meer willen dnn klassiek en niet zo duur willen gaan als domotica ( of vergis ik mij ).

Kan mij iemand informatie geven over de werking van teleruptoren en enigzins mogelijk de uitbreiding later naar domotica toe?
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Post by sam »

teleruptoren uitbreiden naar domotica gaat niet (tenzij je alles weggooit).
wat je wel kan doen is de Basic Centrale nemen van Art & Technology (bestaan sinds 1994), wat vergelijkbaar is met een teleruptorschakeling, Alleen krijg je bij hen meer functies zoals een alles uit, een alles aan en wat timers. Later, als het budget er is of de behoefte, kan je een kaart laten bijsteken in het systeem en is het volledig programmeerbaar, zoals een volledig domotica-systeem. Je hoeft dan enkel de meerprijs op te leggen en aldus doe je geen frank (euh...euro) verlies, ook al doe je het in twee stappen. Zij zijn de enige fabricant die dit mogelijk maakt. En voor die Basic Centrale koop je niet eens 32 teleruptoren van 16A. Dus eigenlijk is het nog goedkoper dan teleruptors.

kijk maar op http://www.art2.biz
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Sam :

Helemaal correct is dit niet hé, maar hangt er misschien van af, hoe je het interpreteert .... Je kan een teleruptor installatie WEL blijven gebruiken, en de sturing van deze teleruptors doen via een domotica-centrale die je dan later aankoopt ... Het voordeel is, dat je nadien ook niet helemaal afhankelijk van je domoticacentrale bent, je kan immers nog steeds op de oude manier werken door je teleruptors rechtstreeks aan te spreken via je drukknoppen ...

Daarover is hier op het forum reeds heel wat geschreven, je kan dan door een soort schakelaar kiezen tussen je drukknoppen naar je plc te laten werken of rechtstreeks naar je teleruptoren ...

OK, in verhouding ga je meer betalen, dan dat je rechtstreeks met je domotica-centrale de verbruikers gaat schakelen, maar zelf houd ik ook graag de andere optie open .... Je weet maar nooit, en zoals mezelf, zijn er nog anderen die nu niet direkt die extra's willen/kunnen betalen ...

Het belangrijkste is gewoon dat je alle schakelactoren en alle verbruikers tot op een centrale plaats brengt, en dan kan je nog zien wat je doet ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

on4cet wrote:... Het belangrijkste is gewoon dat je alle schakelactoren en alle verbruikers tot op een centrale plaats brengt, en dan kan je nog zien wat je doet ...
zeer wijze raad Bart (on4cet)!
Last edited by Gery on Wed Jul 26, 2006 2:55 pm, edited 1 time in total.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

...maar commercieel gezien misschien té wijze raad... ? :-)
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Re:

Post by sam »

en hoe ga je dan teleruptoren bedienen met relais van een domotica-centrale??? teleruptoren werken op een puls, en das niet wat relais-uitgangen geven. En hoe ga je drukknoppen op zowel de domoticacentrale EN teleruptoren zetten? Dan bedien je ze beide simultaan en zal ook niet werken...correct me if I'm wrong.

greetz.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re:

Post by Gery »

sam wrote:en hoe ga je dan teleruptoren bedienen met relais van een domotica-centrale??? teleruptoren werken op een puls, en das niet wat relais-uitgangen geven. ...
Da 's simpel een kwestie van programmatie hé
Last edited by Gery on Wed Jul 26, 2006 2:52 pm, edited 1 time in total.
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Re:

Post by sam »

dus je relais-uitgangen programmeren als een puls...ok. maar wat met de opmerking van bart om ze dubbel te bekabelen, om aldus \"onafhankelijk\" te zijn van je centrale?

Enige suggestie?
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Re:

Post by Gery »

sam wrote:... maar wat met de opmerking van bart om ze dubbel te bekabelen, om aldus "onafhankelijk" te zijn van je centrale? ...
Dat lijkt mij ook enigszins van het goede te veel. Dan heb je nl een volledig redundant systeem en dat is iets moeilijker te realiseren, en niet te vergeten: DUUR.
Last edited by Gery on Wed Jul 26, 2006 2:58 pm, edited 1 time in total.
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Re:

Post by sam »

ik blijf er bij dat teleruptoren achter een domoticacentrale zetten gewoon zinloos is. (en veel te duur !).Een goede domoticacentrale zal in geval van problemen met de cpu-kaart de inputs rechtstreeks 1 op 1 verbinden met de outputs (relais). Dan heb je eigenlijk een teleruptorschakeling. Die centrales van Art & Technology werken zo, dus eigenlijk heb je twee systemen voor de prijs van 1...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Sam & Gery :

Zoek eens goed op het forum, is al eens besproken geweest :

Allez, kwestie van nog eens service te geven heb ik het zoekwerk al even voor jullie gedaan :

http://www.domotix-forum.be/phpBB2/viewtopic.php?t=73

En commercieel gezien heeft hier niets mee te maken hé, zij die volledige domotica-functionaliteit willen, zullen zeker en vast toch het noodzakelijke bijkopen ...

Maar als je iemand met niet genoeg centen moet overtuigen tussen een flinke domotica-installatie en een teleruptorinstallatie of conventionele elektr., wat denk je dat die dan kiest ... ik vermoed het tweede, en geef je hem enkel de keuze tussen domotica of niks (lees de oude conventionele methode), dan vrees ik dat het een domotica-klant verloren is, voor altijd, want die gaat z'n huis niet opnieuw opbreken om z'n conventionele installatie helemaal te herzien hé !

Mvg,

Bart

PS. Dat van die teleruptors niet kunnen aansturen met de relais van een domotica-centrale .... dat was goed geprobeerd hi hi, neen, ik vermoed trouwens dat het leeuwedeel niet met relais werkt hoor, of toch niet rechstreeks, meestal kan je al kiezen tussen transistor based of relais based ... enfin, en zelfs al was het niet, mijn garagepoort motor heeft ook maar een pulske nodig, terwijl m'n codeslot een houd-contact geeft, MAAR, ik kan het instellen van 1 sec tot x-aantal seconden, waarbij ik dan simpelweg 1 seconde gekozen heb ... Om maar aan te tonen, waar een wil is, is een weg, zolang de wil maar niet weg is !
There's No Home Like An Automated Home ...
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

sam wrote:... ik blijf er bij dat teleruptoren achter een domoticacentrale zetten gewoon zinloos is ...
Als je dat in één keer zo bouwt misschien wel ja, maar ik denk dat Bart dat zo niet bedoelde. Zijn stelling was: je kan nu een (betrekkelijk eenvoudige en goedkope) installatie met teleruptoren bouwen en deze dan later (wanneer meer budget beschikbaar is) uitbreiden met een domotica systeem, met de mogelijkheid terug te keren naar de teleruptorschakelingen in geval van een defecte domotica. Je eerdere investering gaat op die manier zeker niet verloren.

Het is trouwens maar waar je je prioriteiten legt. Wat voor mij (nu) belangrijk is, hoeft niet per definitie voor jou belangrijk te zijn. Voor mij persoonlijk wegen de voordelen van domotoca nog steeds niet op tegen de nadelen.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Sam :

Zelfs als ze 1 op 1 met mekaar gaan verbonden worden ... Is het dan niet de bedoeling dat die module moet hersteld worden, en dat deze dus eruit moet ? In dat geval heb je : NIKS (!!) ... Natuurlijk, er zullen genoeg mensen zijn, die er niet voor terug deinzen van 400 € en meer neer te tellen om een defecte module ogenblikkelijk te laten omwisselen ...

Maar ik denk dat die groep van mensen ook direkt zo'n hele installatie kan betalen, en inderdaad zoals Gery kwam te zeggen, is het hier meer te doen om mensen over de streep te krijgen van zeker (!!) geen conventionele installatie meer te leggen ...

Trouwens, ik weet niet hoe het zit met Art & Technology, maar er zijn ooit nogal domotica-systemen overkop gegaan hé, en als dat gebeurd, terwijl jij juist zo'n systeem hangen hebt, wat dan ? Laat dan maar eens een defecte module vervangen ? Stock voor 10 jaar misschien dan ??? Neen, ik denk het niet ... In dat geval zit je bij EIB weer goed, maar om geen commerciele reacties van Koen te krijgen :-) , er moet concurrentie zijn in de markt, concurrentie leid tot verbeteringen allom !

En om het nog maar eens aan te halen, er zijn mensen die zeggen dat teleruptoren geen domotica is, kan ergens wel zijn, maar domotica is vrij vertaald het makkelijker maken van alle functionaliteiten van een huis ! En vermits je dat met centrale sturingen en dergelijke ook al kan, waarom dus niet ...

Stel bv. dat je zelfs gewoon allemaal relais zitten hebt, voor elk licht, en overal in elke ruimte een bewegings-sensor, en dat geheel gekoppeld aan een lichtsensor, dan gaat toch alles full-automatic ... Maar hier komt geen Vantage, geen Art & Technology, geen EIB, geen Nikobus, geen MyHome, en weet ik veel wat aan te pas ... Dus, dit is dan geen domotica ???

Groetjes,

Bart

PS. We moeten de discussie een beetje aanwakkeren hé :-)
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Nog even aan toevoegen, dat alles uit m'n voorgaande posts, zeker geen pleidooi is voor GEEN domotica-installatie te nemen hé, ik wil gewoon zeggen dat het geen kwaad kan, het erbij te nemen ...

Er zijn blijkbaar heel wat mensen die denken dat een teleruptor installatie gevaar betekend voor een domotica-fabrikant ...

Dit hoeft zeker niet zo te zijn ... En ik ben echt van mening, dat je mensen beter over de streep krijgt, met ze zelf te doen inzien waar hun systeem tekort schiet, en waar een domotica-centrale dan de oplossing kan bieden ...

Alles of niets is vaak geen goede start voor commerce te doen denk ik !

Mvg

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Ik kan bart hier alleen maar gelijk geven.

Toen wij zelf begonnen aan onze zoektoch naar domotica, waren we al zeer snel de bomen in het bos verloren. Zoveel systemen - Zoveel verschillen - en zoveel prijzen.
Als we dat gingen vergelijken met de normale conventionele installatie, was het prijs verschil gewoon te groot.
Daarna ben ik gewoon opzoek gegeaan naar de beste manier om later (als we het financieel wel aan kunnen) toch nog domotica te kunnen installeren. En dan kom je automatisch op een teleruptor en ster bekabeling.
De voordelen zijn:
1. We hebben het zelf kunnen plaatsen
2. Het is betaalbaar
3. Naar de toekomst is alles nog mogelijk
4. Dat je niet onmiddelijk moet kiezen met welke fabrikant je in zee gaat.

Dat laatste puntje vind ik zeker een belangrijke ... Toen ik aan de domotica zoektocht begon wist ik nog helemaal niets. Domotica was het badwater laten lopen als je bijna thuis was :? ... Tijdens je zoektocht kom je je zoveel verschillende systemen en mogelijkheden tegen, dat we al snel het noorden kwijt waren. Tijdens het bouwen van een nieuwbouw woning kan je dat soort extra werk en keuzes maken wel missen. Dus door nu op de \"teleruptor\" manier te werken hebben we alle tijd om later rustig alles uit te zoeken + je hebt waarschijnlijk een beter zicht op wat je precies nodig hebt, aangezien je al een tijd in je woning zit.

Anyway ... om een lang verhaal kort te maken. Ik ben blij dat we het zo hebben gedaan en ik kan alleen maar iedereen die \"echte domotica\" niet onmiddelijk kan betalen het zelfde aanraden.

My 2cents
GreetZ
David
Post Reply