warrior wrote:pfff is snap er niets van !!
ik heb elektriciteit gestudeerd, maar hier snap ik echt niks van.
ik wil alles zelf doen, maar dan ook alles.
dat moet te doen zijn. maar ik ken er nog niks van, en hier kom ik ook niet echt verder...
ik wil gewoon een deftig systeem dat genoeg kan naar mijn goesting. waarbij ik een touchscream kan gebruiken om ALLES te sturen. ik hoef geen pc om dinge te sturen. enkel een touchscream.
en wat kabels betreft snap ik ook niet goed.... stuurdraden, kan dat niet gewoon in telefoondraad ??
pffff dit komt nooit goed denk ik
groeten,
Wim
Niet opgeven Wim,
De basis is eenvoudig hoor. Kijk. (ik leg het even basis uit want er zijn sommige systemen die onderstaande niet volgen maar dat is meer voor verbouwingen waar men bestaande electriciteit wil behouden en niet te veel will kappen en boren - voor een nieuwbouw volg je best het onderstaande:
1/ Je hebt een aantal inputs, dit zijn knoppen of sensoren of bewegingdetectors enz.
Je hebt 2 mogelijkheden of je verbind al deze inputs in een bus systeem van de ene naar de andere met elkaar en ga dan naar de centrale controler (bus systeem). Of wel ga je met een draad van elke input naar de controler (ster systeem). De PLC fanaten zweren bij het ster systeem, dit is inderdaad het meest open systeem omdat je daar nog alle kanten mee opkunt maar uiteraard heb je meer draad nodig dan een bus systeem.
Het type draad hangt van systeem tot systeem af maar in zijn eenvoudigste vorm is dat een gewone 2draad verbinding, sommige systemen hebben 4 of zelfs 6 draden nodig
2/ Langs de andere kant heb je verbruikers, dit zijn lichten (aan/uit) of lichten (dimmen) of roluikmotoren of zonnetentmotoren of pompen enz.
Deze worden altijd van verbuiker naar de controler gebracht. met een draad. Type draad is afhangelijk van de belasting uiteraard.
3/ tussen die 2 heb je de controller - Hier heb je ook 2 type in, A/ een centrale computer die alles stuur of B/ een gedistribueerd systeem, waar de logica over de vershillende componenten verdeeld is.
Als je zegt dat je alles wil doen dan is dat zeker mogelijk zeker wat het leggen van de leidingen betreft.. Dit is als het ware nog eenvoudiger dan een klasiek systeem. Je moet niet nadenken dus alle inputs naar een centrale plaats en alle verbruikers ook naar een centrale plaats. Zo eenvoudig , niet nadenken over kruis of wissel schakelaar of hoeveel draden in een leiding gewoon 1 op 1. Punt. (hoewel je als je slim bent je soms wat kabel kun besparen door de neuters en aardingen van verschillend belastingen ,die niet te ver uiteen liggen, bijeen te nemen - tip van jo)
Wat de centrale betreft en uiteraard de programmaties van uw touchscreen hangt het af van wat je will, maar dat zelf programeren gaat wel maar dan moet je wel het een en ander kennen van programeren, je kan dat natuurlijk leren maar ja dat moet je zelf beslissen. hier moet je echt wat markt studie doen, daar kan ik u niet bij helpen. Ga naar bovestaande websites, ga naar beurzen en spreek met de verdelers enz... lees dit forum. Het enige is dat je ruwbouw er binnekort staat maar dat hoeft nog geen zwaar probleem te zijn hoor. Zoals ik reeds zei is het voor de cablage meestal toch hetzelfde.
Ikzelf heb bij de VDAB een cursus EIB gevolgd en ben overtuigd door de EIB mogelijkheden -Sommige vinden echter dat EIB voor de woningbouw overkill is, ander vinden het veel te duur, maar ik ben vooral onder de indruk van zijn veelzijdigheid. Maar ik wil u zeker niet duwen in het EIB verhaal hoor.
Johan