nieuwbouw woning vol domotica

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

warrior
DomoMember

nieuwbouw woning vol domotica

Post by warrior »

Eerst en vooral me even voorstellen. Ik ben 21 jaar en ben hier nieuw op dit forum en ken helemaal niet veel van domotica. heb het wel gezien op school, maar daar leer je niet echt heel veel bij.

Ik zou graag enkele vragen stellen...

Graag zou ik alles in mijn huis willen besturen met domotica, en zo ook zorgen voor heel wat comfort. Enkel weet ik niet of alles mogelijk is wat ik zou willen. het is niet zo heeel veel maar toch....

hier gaan we.

is het mogelijk door middel van verschillende touchscreams de lichten te regelen, de verwarming, de rolluiken, camera bediening, brandalarmen, sterio instalatie, garage open en toe doen, deuren op slot doen en dergelijke.

Is dit ook mogelijk met een draaglooze afstandsbediening ( ook touchscream )

voor de rest weet ik niet zo onmiddelijk iets. maar denk dat dit ongeveer het belangrijkste is.

ps: als julie nog toffe dinge en nuttige dingen weten om met domotica te doen, laat me aub iets weten. ook welk merk het beste of de meeste voordelen heeft.

Mvg,

Wim
johan swinnen
DomoExpert

Re: nieuwbouw woning vol domotica

Post by johan swinnen »

warrior wrote:....is het mogelijk door middel van verschillende touchscreams de lichten te regelen, de verwarming, de rolluiken, camera bediening, brandalarmen, sterio instalatie, garage open en toe doen, deuren op slot doen en dergelijke.

Is dit ook mogelijk met een draaglooze afstandsbediening ( ook touchscream ) ..Wim
Wim,

ik hoop dat je een job hebt dat voldoende kapitaal binnebrengt :roll: .
Al wat je schrijft is mogelijk en meer nog. Via bv EIB is de "sky the limit" maar al wat je beschijft kost handevol geld :cry: . (camera,touchscreens,afstandsbediening, gsm gateways en ga zo maar door)
Het allemaal zelf schrijven en programeren en bricoleren is ook mogelijk maar dan moet je over : 1/ voldoende technische kennis beschikken :roll: 2/ veel tijd hebben :P 3/deze website bezoeken :wink: .
Welke optie dat jij uitgaat moet je zelf weten.
Groeten.
johan.
warrior
DomoMember

Post by warrior »

ik wist dat het veel geld kost maar zoveel...

Hoeveel kost zo een deftige instalatie mss? als ik zo nieuwschierig mag zijn?

En kan je dit dan neit in stukjes doen ?

alvast van harte bedankt voor de reactie.

Groetjes,

Wim
warrior
DomoMember

Post by warrior »

sorry, heb het ondertussen gevonden op het forum. redelijk duur dus ja....

toch nog enkele vraagjes. als ik nu een draagbare touchscream zou willen hebben, moet ik dan veel aanpassingen doen aan mijn domotica systeem? of is dat gewoon een ontvangertje dat ik plaats.

ik denk dat ik het te gemakkelijk opneem....

volgens mij heb ik een touchscream waarop ik alles kan bedienen en die zender stuurd die gegevens naar de ontvanger en dan zo via mijn domotica systeem (of hoe noem je de sturing juist :roll: ) worden mijn lichten, verwarming en zo bediend.... maar dit lijkt me iets te simpel :?

en dan gewoon nog paar schakelaars plaatsen en ook aansluiten aan de sturing.

( ik zij het al, ik ken er niet veel
van en zou hier op dit forum heel graag wat bij leren. )

Mvg,

Wim
johan swinnen
DomoExpert

Re:

Post by johan swinnen »

warrior wrote:ik wist dat het veel geld kost maar zoveel...

Hoeveel kost zo een deftige instalatie mss? als ik zo nieuwschierig mag zijn?

En kan je dit dan neit in stukjes doen ?

alvast van harte bedankt voor de reactie.

Groetjes,

Wim
Wel onze EIB installatie zal zo'n 20.000 euro kosten.(exclusief lichtarmatuur) en dat is dan de installatie zonder touchscreens/ afstandsbediening , video en audio integratie. voor zo'n extra 10 a 15 duizend euro kan dat er dan nog wel bij. maar daar moeten we eerst nog wat sparen. Enfin, dat komt nog wel.
je kan dus wel alles in stukjes doen maar als je zelf niet een 25.000 euro ooit wil aan besteden dan moet je er niet aan beginnen. ('t is een beetje als een GSM kopen die kan GPRS'n en bluethooth heeft enz. maar dat je nooit wil investeren in een GPRS abonnement en of een Bluetooth computer of bluethooth telefoontje, waarom dan veel uitgeven aan deze opties als je ze toch niet gaat gebruiken) Enfin dat is mijn gedacht. Er zullen wel mensen zijn die dit tegenspreken. systemen zonder EIB kunnen zeker goedkopen maar die discusie hebben we reeds gehad hier op het forum.
Je kan natuurlijk altijd je wensen wat inperken. Mijn tip. Probeer uit te maken wat je ooit wil uitgeven aan je elektriciteitsinstallatie. Wees realistish. En dan moet je kijken wat je daarvoor kan krijgen. Daarna bepaal je hoeveel je van dit bedrag nu kan missen en zien of dit inderdaad kan opgesplits worden. Geen gemakkelijke opdracht. maar je moet hier door. zoniet is het allemaal maar wat droomerij. (elke doorwinterde domotica droomt van een living tommorow (vilvoorde) huis maar dit is onbetaalbaar hoor.
grts
johan.
Last edited by johan swinnen on Wed Jun 21, 2006 7:47 pm, edited 1 time in total.
johan swinnen
DomoExpert

Re:

Post by johan swinnen »

warrior wrote:... als ik nu een draagbare touchscream zou willen hebben, moet ik dan veel aanpassingen doen aan mijn domotica systeem? of is dat gewoon een ontvangertje dat ik plaats.
Dit hangt van het type van domotica systeem af. Bij sommige systemen is dit onmogelijk (vb Nikobus) of zeer moeilijk (PLC systemen.) Bij andere systemen duur (EIB) en andere is het maar een module (met beperkingen).
Bij EIB bv. moet je een TCP/EIB couple modulde kopen (500 Euro) en dan de touch screen (?? euro) en de software om te programeren (900 Euro) en dan afhankelijk van het systeem bijkomende hardware (homeserver van Gira (1000 Euro)/ of andere)... je ziet het loopt op. De EIB domotica "Core" heeft niets extra nodig.. die is reeds voorzien op deze mogelijkheid.
warrior wrote:volgens mij heb ik een touchscream waarop ik alles kan bedienen en die zender stuurd die gegevens naar de ontvanger en dan zo via mijn domotica systeem (of hoe noem je de sturing juist :roll: ) worden mijn lichten, verwarming en zo bediend.... maar dit lijkt me iets te simpel :?

Inderdaad, BV EIB via OPC .. uw programma op de touchscreen geeft OPC commando's, de commando's worden door de OPC/EIB connectie omgezet naar EIB commando's die op de bus worden gezet. en het licht gaat aan (of uit) enz. Omgekeerd als je het licht uitdoen via een schakelaar gaat de OPC/EIB connectie die omzetten naar een OPC commando waar uw gebruikersinterface op reageert een dit laat zien op uw touchscreen.
Een gewone afstandsbediening (niet IR maar radiowave) is makkelijker , bij een druk op de knop wordt een frequentie uitgestuurd een een radiocontroller zet deze om in een EIB commando en het licht gaat uit.
warrior wrote:en dan gewoon nog paar schakelaars plaatsen en ook aansluiten aan de sturing.
..Wim
Ja, maar voor EIB zijn dit speciale schakelaars die de juiste commandos op de EIB bus kunnen zetten.

Ik heb hier het EIB voorbeeld gegeven maar er zijn natuurlijk nog alle andere oplossingen via PLC enz. laat de andere hier maar op antwoorden (Bart! )

Grtjs
Johan
Last edited by johan swinnen on Wed Jun 21, 2006 7:46 pm, edited 1 time in total.
warrior
DomoMember

Post by warrior »

dit is echt wel heeeel duur.

maar hoeveel kost domotica systeem zelf? ik bedoel dus de sturing. en wat kan je er zoal mee doen dan, met enkel de sturing.

ik weet nog int school dat je er een lamp mee kon dimmen en laten knipperen en zo van die dingen.

dit klinkt mss beetje onduidelijk, maar kan het niet zo goed uitleggen.

als er iemand mij uitleg wil geven via msn mag dit altijd....

thewarrior@pandora.be

Want volgend jaar zou mijn ruwbouw er staan, en tegen dat zou ik eingelijk heel wat erover moeten weten...

want de keuze tusse een gewone elkektrische huisinstalatie en domotica instalatie is niet zo gemakkelijk voor mij. hou van luxe en ja.... ( ben zelf elektricien dus gewone installatie zou gemakkelijker zijn) moeilijke keuze dus....

Mvg,

Wim
johan swinnen
DomoExpert

Re:

Post by johan swinnen »

warrior wrote:dit is echt wel heeeel duur.

maar hoeveel kost domotica systeem zelf? ik bedoel dus de sturing. en wat kan je er zoal mee doen dan, met enkel de sturing.
..
Bij EIB is dit niet zo te berekenen, EIB is een decentraal systeem. Er bestaan inderdaad van die Domotica systemen met x aantal inputs en x aantal outputs enz.. maar dit is voor mij een risky buisness. Stel dat die module(processor) stuk gaat , dan is't gedaan met spelen. en nu is daar nog een reserve van maar wat binnen 10 jaar... (ja meneer die controller bestaat niet meer.. maar je kan wel upgraden voor 6000 euro... ofzo.. nee too risky). Dan kan je best bij PLC sturing blijven. of Niko bus dit zijn misschien nog systemen die blijven bestaan in de toekomst... (hoewel Niko bus gaat veranderen van systeem maar backwards compatible.. daar begint het al :? )
Wat kan je ermee doen... wel dat hangt af van welk systeem je koopt. (bv. Nikobus .. wat lichten aandoen , dimmen, en rolluik sturing ,maar dat is zowat alles). Bij teletaks kan je dan weer wat meer , maar nog steeds niet alles. en EIB kan alles aan.
Ik heb de indruk dat je niet zo direct thuis bent in PLC programmaties dus alles zelf uitzoeken en programeren is niet een optie voor jou, of vergis ik me? dan zou ik opteren voor teletask (als EIB te duur is) www.teletask.be
(pas op ook niet goedkoop hoor en je hangt vast aan dat merk).
Hoeveel kost zo'n basis teletask? "Een TELETASK systeem start bij een prijs, lager dan €3.000. Een volwaardige instapoplossing kan standaard reeds 24 verbruikers schakelen en is van de nodige contactingangen voorzien voor het aansluiten van 30 drukknoppen. Daar bovenop zijn 50 klokken en alle softwarefunctionaliteiten standaard aanwezig." aldus de folder! maar vraag me niet wat hun uitbreidingen kosten... beste is naar een teletask agent te gaan met jou plan en all jou wensen en dan een offerte te laten maken... want het zijn die extras die geld kosten!.
(extra info : http://www.stagobel.be/teletask/handleiding TELETASK.pdf / voor indicatieve prijzen : vb http://www.domoticashop.be/index2.html
Zoals je merkt het is niet eenvoudig om een antwoord te geven op jou vraag maar wat je vraagt is zoiets als : ik wil van hier naar Londen wat zijn mijn opties en wat kan ik verwachten en wat kost het, en het antwoord kan gaan van auto-stop tot met het vliegtuig... (van 10 euro tot 150 Euro)'t is maar wat je wilt.
grtjs
johan
warrior
DomoMember

Post by warrior »

heb int school gezien hoe je een plc moet programeren, heb mijn eindwerk er zelfs mee gemaakt :wink:

maar ik snap wat je bedoeld nu. je hebt me een heel stuk vooruit geholpen.

Mss nog een vraagje. dus als ik met een draagbaar touchscream wil gaan werken is het enkel mogelijk met een EIB systeem? of ook mogelijk met andere systemen? maar dan kan je wss niet zoveel doen ermee?

Ik zal zeker ook eens langsgaan op de site van teletask.

maar ken jij een winkel of verdeler van het EIR systeem? kan ik daar mss eens langsgaan om nog wat meer info te krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Wim
johan swinnen
DomoExpert

Re:

Post by johan swinnen »

warrior wrote:heb int school gezien hoe je een plc moet programeren, heb mijn eindwerk er zelfs mee gemaakt :wink:
..
Maar dat verandert de zaak.. BART!!! dit is voor jou...
warrior wrote:Mss nog een vraagje. dus als ik met een draagbaar touchscream wil gaan werken is het enkel mogelijk met een EIB systeem? of ook mogelijk met andere systemen? maar dan kan je wss niet zoveel doen ermee?
Inderdaad, teletask heeft ook touchscreens maar dit zijn hun systemen, en hun implementatie, te configureren met hun software. Bij EIB kan je alle richtingen uit. zelf programeren, HP handhelds, philips remotes je eigen PC enz... alles is mogelijk (ik heb niet gezegd goedkoper!!)
warrior wrote:maar ken jij een winkel of verdeler van het EIB systeem? kan ik daar mss eens langsgaan om nog wat meer info te krijgen.

Hellaas niet te koop in een winkel.. je kan best gaan naar een verdeler (groothandel) Jij bent electricien, dus je kent wel enkele groothandels niet? bv. http://www.rexel.be/ - zij zullen je wel in contact brengen met bv een gira vertegenwoordiger zeker? vragen gaat mee.

Maar nogmaals, ik zou het PLC pad toch eens bekijken. zeker een optie voor jou..
mvg
johan
warrior
DomoMember

Post by warrior »

heb ondertussen een boekje gekregen van mijn vader, met daarin een domotica systeem van \" bticino \". Kan iemand me mss zeggen wat je hier zoal mee kan doen, want is maar een boekje van 4 bladen, en is niet zo echt heel veel in uitgelegd.

is het mogelijk om een draagbaar touchscream te gebruiken bij dit model?

heb wel gezien dat je er cameras kan op zetten en dat je via je pc kan inloggen vanop afstand en zo ja camerabeelden kan bekijken. ook heb ik iets gezien van muziek en radio. ( dit alles is maar met een heel kort tekstje beschreven, daarom dat ik hier graag wat meer van zou weten.

alvast bedankt

Mvg,

Wim
Gizzmo
DomoExpert

Post by Gizzmo »

Voor BTicino kan je altijd een kijkje nemen op de website :http://www.bticino.be/
Ook een bezoek je aan de conceptstore zou misschien een aantal vragen kunnen beantwoorden : http://www.bticino.be/conceptstore/index.php?lg=nl
Zelf ben ik er nog nooit geweest, maar misschien kunnen andere wel vertellen of het de moeite is of niet?

GreetZ
David
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Hey Johan,

Fijn dat ik hier als een PLC expert aanzien wordt (ben ik ECHT niet hoor) ...

Tja, via plc kan je natuurlijk ook wel veel, maar het is en zal nooit zo knap als EIB zijn hé ... Dus, ga je naar PLC, doe je dat meestal omwille van de betaalbaarheid ... Niet omdat het beter, knapper of veelzijdiger is !

In plaats van touchscreens, kan je ook via een PDA werken, waarmee je wireless op je webservertje inlogd (hetzij via een pc, die serieel verbonden is met je domotica-systeem, hetzij op een geintegreerde webserver van het apparaat zelf) ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
johan swinnen
DomoExpert

Re:

Post by johan swinnen »

warrior wrote:heb ondertussen een boekje gekregen van mijn vader, met daarin een domotica systeem van " bticino ". Kan iemand me mss zeggen wat je hier zoal mee kan doen, want is maar een boekje van 4 bladen, en is niet zo echt heel veel in uitgelegd...Wim
Wim,
Er zijn zoveel systemen:
luxom: http://www.luxom.be
vantage: http://www.vantage-emea.com/
phc: http://www.demaegd.be/nl/index.htm
gardy: http://www.gardy.com

niko,bticino,teletask...

Daarnaast heb je ook nog de PCL methode, een zeer toekomst gerichte methode want hiermee daar kan je later nog alle kanten mee uit, maar hellaas moet je dan wel alles zelf uitdokteren..

Welke systeem kan wat? ieder systeem heeft zo zijn mogelijkheden. Eerlijk gezegd heb ik mij enkel een tijdje toegelegd op Nikobus en nu uiteraard op EIB en ik weet dat nikobus zeer beperkt was, en EIB is duur.

Bticino heeft zo zijn "myhome" systeem en ze verkopen een starterskit voor een 625Euro maar hier zal je niet ver mee komen (tenzij je in een mini appartement woont misschien.
ik dacht hier wat info te hebben;
http://www.belgium.bticino.com/bticino/ ... nt_LOC.pdf
http://pmg.pmgroup.be/enews/ebp/seizoen ... p0045.html

Ik ben er persoonlijk niet voor daar je je daarmee vastlegt bij 1 firma en als die overkop gaat of indeens zijn systeem verandert dan hang je.

mvg
johan
simonjo
DomoExpert

Post by simonjo »

Hoi allemaal,

Ik moet zeggen dat ik van de vermelde prijzen meer dan perplex sta.

Zelf heb ik een PHC domotica systeem wat mij om en bij de 2000 euro heeft gekost (centrale stuureenheid, 32 inputs en 32 outputs).

Vervolgens heb ik een webinterface gemaakt welke op een low-cost Windows pc'tje (w98/w2k/XP) draait een waardoor ik met een webbrowser alles kan bedienen en ook tonen (actuele status). Zowel vanop mijn home network als vanuit Internet (wel beveiligd met user/paswoord). Voor een demo versie zie op users.telenet.be/simonjo, voor een volledig werkende versie heb je licentie nodig aan 50 euro !!!

Ik heb zelfs een aangepaste visuele layout gemaakt welke perfect op mijn iPAQ getoond kan worden (beperkt tot 240x320 pixels), dan heb je ineens een draagbaar touchscreen (~500 euro).

Als je wil kan je zelfs NetRemote op die iPAQ draaien om je tv/hifi remote control te vervangen, het werkt, ik heb het beprobeerd (zie www.promixis.be).

Da's dan toch al een stuk onder budget denk ik...

mvg, Jo
Post Reply