Kringen onderbreken met teleruptoren

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Bond007
DomoMember

Kringen onderbreken met teleruptoren

Post by Bond007 »

Mag ik een volledige stopcontacten kring die gezekerd staat op 16A afschakelen met een teleruptor?

Dit zou ik wilen doen om kringen uit te schakelen bij het verlaten van de woning. De teleruptoren kunnen 16A schakelen dus overbelast ik deze niet.

Mag dit?
Dimitri
DomoMember

Re: Kringen onderbreken met teleruptoren

Post by Dimitri »

Bond007 wrote:Mag ik een volledige stopcontacten kring die gezekerd staat op 16A afschakelen met een teleruptor?

Dit zou ik wilen doen om kringen uit te schakelen bij het verlaten van de woning. De teleruptoren kunnen 16A schakelen dus overbelast ik deze niet.

Mag dit?
Uiteraard mag dit, misschien wel best met een hulpcontact want als je de woning verlaat, zal je hoogstwaarschijnlijk niet zien of het stopcontact aan of uit staat. Toestelletjes in de slag van Siemens Logo! zijn ideaal voor zo'n toepassingen, en kunnen bovendien nog veel meer voor een meerprijs die nihil is.

OPM: schakelen van toestellen is handig om sluimerverbruik te beperken. Doch hou in het achterhoofd dat meer en meer toestellen permanent 220V nodig hebben om optimaal te functioneren. Denk maar aan klokjes in microgolfoven, presets van bepaalde radio's, ... Zonder spanning kan wel eens beteken dat je dit allemaal opnieuw mag instellen.
OPM2: tegen blikseminslag helpt dit volgens mij niet aangezien de afstan van de onderbreking te klein is en er zodoende toch overslag zal optreden bij bliksem. Maar daar heb je dan wel weer andere beveiligingen voor.

MvG

Dimitri
Post Reply