Kan iemand me eens op weg helpen. Wij zijn van plan een nieuwbouw te zetten en nu zou ik graag een basis domotica systeem hebben. Maar hoe begin je eraan?
Wat ik graag zou hebben is
a) De sturing van de 22 rolluiken. Een deel zou gelijk mogen op en af. Ik zou graag zelf kunnen programmeren welk rolluik wanneer op en af mag, gebaseerd op tijd en zon op en onder tijd. Indien mogelijk zou ik deze willen kunnen besturen via een afstandsbediening.
b) Zou graag dingen vanop afstand kunnen beheren: Bv wanneer we onverwacht langer wegblijven zou ik toch willen kunnen de rolluiken laten neergaan.
c) Zou graag de ramen en deur kunnen monitoren. Raamcontacten zijn voorzien. Daarnaast zou ik een 3 tal bewegingsdetectoren willen.
d) Voor de veiligheid zou ik graag 3 rookmelders en 2 CO melders willen.
e) Wanneer er een alarm afgaat zou er een SMS moeten gestuurd worden naar 3 verschillende GSM's
f) Enkele stopcontacten zouden moeten gemonitord worden: diepvries, koelkast, balansventilatie, ...
g) Er zou 1 of 2 panniekknoppen moeten zijn.
h) In de living zouden enkel sferen zijn.
i) In de badkamer had ik graag muziek.
j) Zou graag logica kunnen programeren met PC. Bv sturing van rolluiken kunnen veranderen. Stel dat ik eveneens een temperatuurs sensor installeer wil ik die kunnen opnemen in de logica. Of enkele knoppen in de living bv van functie laten veranderen.
Ik denk dat dit alles wel mogelijk is maar de vragen zijn:
* Welk systeem? en waarom?
* En stap je dan best naar een installateur en bespreek je met hem de mogelijkheden? Wie kent er goede installateurs in Vlaams-Brabant regio Tienen - Leuven.
Op weg helpen nieuwbouw
Moderator: Domotix-Moderators
Beste,
Al die dingen die je op noemt, zijn perfect uitvoerbaar, hoewel ik ze niet allen met 1 systeem zou uitwerken. Bv. voor de alarmmeldingen enzo, zou ik een alarmcentrale nemen, die je dan eventueel via de uitgangen naar je domotica-systeem laat gaan.
Welk systeem, dit is zowat de moeilijkste vraag die je kan stellen, het hangt namelijk van zoooo vele dingen af ...
Met wat ben je eventueel al wat vertrouwd ...
Hoe zit het met je financiele middelen ... Het ene kost al wat meer dan het andere ...
Of je nu met een installateur alles doorneemt, hangt ook weer af van je eigen kennis ... Stel dat je bv. een diploma voor EIB-programmatie enzo op zak hebt, dan neem ik aan, dat je er zelf (bijna) zoveel van kent als een andere installateur ...
Wil je veel, maar je weet niet hoe het uit te werken, dan zou ik niet anders durven dan met een installateur alles uit te werken !
Indien je specifiekere vragen hebt, kan je natuurlijk altijd hier terecht, maar voor de keuze van een systeem, zal je eerst zelf eens moeten bekijken hoeveel je kent/kunt, en hoeveel geld je er wil aan uitgeven ...
De discussie is hier al menigmaal gehouden door mensen die bv. voor Teletask of Qbus ofzo kiezen omdat EIB hun net iets te duur is ... Anderen kiezen dan weer resoluut voor EIB, omdat het DE standaard is wat domotica betreft, waarbij je ook de meeste zekerheid hebt over het voortbestaan, en de mogelijkheid van bij verschillende leveranciers onderdelen te betrekken ...
Zo zie je maar, simpel is het niet, maar bekijk dit al eens, en dan horen we de bijkomende vragen wel !
Groetjes,
Bart
Al die dingen die je op noemt, zijn perfect uitvoerbaar, hoewel ik ze niet allen met 1 systeem zou uitwerken. Bv. voor de alarmmeldingen enzo, zou ik een alarmcentrale nemen, die je dan eventueel via de uitgangen naar je domotica-systeem laat gaan.
Welk systeem, dit is zowat de moeilijkste vraag die je kan stellen, het hangt namelijk van zoooo vele dingen af ...
Met wat ben je eventueel al wat vertrouwd ...
Hoe zit het met je financiele middelen ... Het ene kost al wat meer dan het andere ...
Of je nu met een installateur alles doorneemt, hangt ook weer af van je eigen kennis ... Stel dat je bv. een diploma voor EIB-programmatie enzo op zak hebt, dan neem ik aan, dat je er zelf (bijna) zoveel van kent als een andere installateur ...
Wil je veel, maar je weet niet hoe het uit te werken, dan zou ik niet anders durven dan met een installateur alles uit te werken !
Indien je specifiekere vragen hebt, kan je natuurlijk altijd hier terecht, maar voor de keuze van een systeem, zal je eerst zelf eens moeten bekijken hoeveel je kent/kunt, en hoeveel geld je er wil aan uitgeven ...
De discussie is hier al menigmaal gehouden door mensen die bv. voor Teletask of Qbus ofzo kiezen omdat EIB hun net iets te duur is ... Anderen kiezen dan weer resoluut voor EIB, omdat het DE standaard is wat domotica betreft, waarbij je ook de meeste zekerheid hebt over het voortbestaan, en de mogelijkheid van bij verschillende leveranciers onderdelen te betrekken ...
Zo zie je maar, simpel is het niet, maar bekijk dit al eens, en dan horen we de bijkomende vragen wel !
Groetjes,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...