Hallo,
heb eens de forum doorgenomen en het valt op dat er weinig over X10 en 1-wire gebabbeld wordt
Ik ben voor m'n systeem nog in ontwerpfase, maar zie hier m n opmerkingen:
Ik wil controle over sommige stopcontacten, en lichtpunten (sommige met dimming), lichtsensors of beweginsdetectoren gebruiken, temperatuur en vochtigheid meten,.... Alle data moet te zien zijn op PC in HTML (laat toe IPAQ te gebruiken,...), en te programmeren. Liefst moet de pc dan niet blijven aanstaan, maar loopt alles vanzelf (maar is geen requirement, ik heb toch een servertje draaien).
M'n denkpisten gingen naar Qbus, EIB, ... maar die zijn ofwel te duur, ofwel twijfel ik aan hun toekomst indien problemen. (Zou de Siemens Logo ook niet ooit in problemen geraken)
Voor de temperatuur en vochtigheid, lijken mij de 1-wire I-buttons ideaal. (en goedkoop)
Er zijn ook switches en andere modules in ibutton, die interessant lijken, maar op het eerste zicht wat extra custom elekronika nodig ;(
X10 lijkt me technisch niet echt hoogstaand, maar ik vraag me af of een DIn rail AD10 module (cfr http://www.intellihome.be) voor lichten of stopcontacten te schakelen niet even goed is als een \"standard\" teleruptor, maar met de bijgevoegde waarde, dat het \"bestuurbaar\" is ... (+- 53 € /module)... (en het blijft verschillende modules, als 1 zou sneuvelen...)
Wat men wel niet aanstaat is de bekabeling die dan nodig is, allemaal 230V dus geen sprake van UTP's naar de schakelaars die de kabellast zouden verzwakken... of misschien moet ik toch busbekabeling leggen in het geval dat ... ?
X10 kan ook \"vanzelf\" draaien, eens geprogrameerd, maar dan niet in samenwerking met andere technologien, zoals de 1-wires (dan heb je een pc nodig en bvb software zoals http://www.misterhouse.com )...
Commentaar en alternatieven welkom
Christophe
1-wire i-buttons & X10 ?
Moderator: Domotix-Moderators
X10 en 1-Wire
Hallo Christophe,
Over X-10 is er niet zo heel veel te lezen, maar dat zal komen doordat er nog weinig of geen leden zijn, die x10 draaien in hun huis. Persoonlijk heb ik liever dat alles voorzien is voor een bus-systeem, of in mijn geval nog liever dat alles centraal naar de kast gaat... Dan kan je nog alle kanten uit ...
1-Wire is zeker interessant, en ik heb al heel wat sensors, ik wacht enkel nog op het tini-bord dat iemand me ging toesturen (2de hands). Wat erg handig is, is dat ik eventueel zelfs 2 draden van m'n SVV kan nemen, die bedoeld is om alles aan te sturen. Nu kan ik hier 2 reserve draden van nemen, en daar m'n sensors aan koppelen ... Zo kan ik van elke ruimte alles meten ...
MAAR ... waarom zou ik dat doen, als ik meer dan 50 utp kabels gelegd heb over heel m'n huis, daar kan ik met gemak er ook ééntje van gebruiken hé ...
Kortom, ik zou niet liever hebben, dan dat er hier over 1-wire gebabbeld wordt ... Laat ons alvast beginnen hé ...
Ik ben ook nog aan het wachten, maar ik hoop dat die TINY alles wat kan bufferen, zodat ik niet constant een pc moet laten draaien voor alle gegevens te hebben, normaal gezien heeft die TINY een netwerkaansluiting, dus kan ik makkelijk met 1 van m'n utp's de laptop eraan hangen en zo alles nu en dan binnenlezen !
Ik heb ook getwijfeld om X10 te doen vroeger, maar is niet zo heel betrouwbaar, en nogal redelijk problematisch naar het lichtnet toe (vervuiling, filtering, noem maar op ... Ik heb het anders aangepakt, en ik kan nu nog alle kanten uit, ook wetende dat als er iets stuk gaat, ik nog steeds manueel kan ingrijpen !
Laat maar eens wat horen !
Groeten,
Bart
Over X-10 is er niet zo heel veel te lezen, maar dat zal komen doordat er nog weinig of geen leden zijn, die x10 draaien in hun huis. Persoonlijk heb ik liever dat alles voorzien is voor een bus-systeem, of in mijn geval nog liever dat alles centraal naar de kast gaat... Dan kan je nog alle kanten uit ...
1-Wire is zeker interessant, en ik heb al heel wat sensors, ik wacht enkel nog op het tini-bord dat iemand me ging toesturen (2de hands). Wat erg handig is, is dat ik eventueel zelfs 2 draden van m'n SVV kan nemen, die bedoeld is om alles aan te sturen. Nu kan ik hier 2 reserve draden van nemen, en daar m'n sensors aan koppelen ... Zo kan ik van elke ruimte alles meten ...
MAAR ... waarom zou ik dat doen, als ik meer dan 50 utp kabels gelegd heb over heel m'n huis, daar kan ik met gemak er ook ééntje van gebruiken hé ...
Kortom, ik zou niet liever hebben, dan dat er hier over 1-wire gebabbeld wordt ... Laat ons alvast beginnen hé ...
Ik ben ook nog aan het wachten, maar ik hoop dat die TINY alles wat kan bufferen, zodat ik niet constant een pc moet laten draaien voor alle gegevens te hebben, normaal gezien heeft die TINY een netwerkaansluiting, dus kan ik makkelijk met 1 van m'n utp's de laptop eraan hangen en zo alles nu en dan binnenlezen !
Ik heb ook getwijfeld om X10 te doen vroeger, maar is niet zo heel betrouwbaar, en nogal redelijk problematisch naar het lichtnet toe (vervuiling, filtering, noem maar op ... Ik heb het anders aangepakt, en ik kan nu nog alle kanten uit, ook wetende dat als er iets stuk gaat, ik nog steeds manueel kan ingrijpen !
Laat maar eens wat horen !
Groeten,
Bart