Verwarming – weersafhankelijk regeling

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Duncan
DomoMember

Verwarming – weersafhankelijk regeling

Post by Duncan »

Binnenkort ga ik beginnen met de bouw van onze droomhuis. Ik heb besloten te gaan met EIB domotica. Ik ga niet alles in een keer doen want ik heb een grote verlang lijst en het materiaal is wel duur.
Ik wil beginnen met een alarm systeem en verwarming.
1. Ik dacht de radiator kleppen te gebruiken die rechtstreeks aan de bus gekoppeld kan worden.
2. ik zal in iedere kamer een kamer controller willen gebruiken waar een thermostaat en licht schakelaars geïntegreerd is. De besturing van de kleppen in ieder kamer moet net als een kamerklok thermostaat kunnen werken.

Heeft iemand hier ervaring me?
Zal ik de kamer controller van jung kunnen gebruiken? Het is niet heel duidelijk of er een schakelklok functie er in zit.
Ik ben zelf elektrotechnicus van beroep maar meer in het Industrie, Is het programmeren van zo een verwarming systeem moeilijk voor een EIB nieuweling?
roeln
DomoFreak

Post by roeln »

met een fractie van het budget dat ge nodig gaat hebben om iedere kamer apart eib-gewijs te verwarmen en dan ook nog met klokken per kamer kunt ge beter wat meer isolatie voorzien om te komen tot een lew huis.
Dan wordt heel dat verwarmingssturingsverhaal nutteloos...
Duncan
DomoMember

Post by Duncan »

Mijn nieuwe huis heeft straks een EPN waarden van 0.8, de muren hebben een RC-waarde van 3.9. Ik zal zeggen isolatie genoeg. Het gaat juist om dat er niet onnodig gestoken worden in de kamers waar niemand zit. Een gewoon huis heeft een thermostaat in the woonkamer, en dat is bepalend. Ik wil in ieder kamer kunnen bepalen wat de temperatuur moet worden en wanneer.
PLC-fanaat
DomoExpert

Post by PLC-fanaat »

hallo duncan

als u toch in de industrie ziet al eens gedacht dit met een PLC te verwezenlijken
(1temperetuurmodule en omschakelen tussen de verschillende voelers)
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

@PLC-Fanaat :

Misschien eens uitleggen hoe je dat omschakelen doet, kan volgens mij gebruikt worden voor meerdere types van sensors ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Duncan
DomoMember

Post by Duncan »

Hoi Plc Fanaat,

Ik dacht eerst aan een S7-200. Een mooi PLC, je kan er meer mee doen dan een LOGO. Het probleem is, ik werk aan board een schiep. Ik ben dus vaak van huis. Ik moet niet aan denken dat de PLC uit het leven stort als ik 6 weken van huis bent. Zit mijn vrouw en kind in het donker en kou. Met EIB als een module kapot is werkt de rest van het systeem nog, en er zijn genoeg monteurs die mee overweg kan. Als techneut vind ik een plc perfect en veel goed koper.
Post Reply