En als je nu eens een transfo liet wikkelen?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

En als je nu eens een transfo liet wikkelen?

Post by Jurgen »

Misschien een tip voor wie veel halogeenspots in huis heeft...

Ik heb dus inderdaad nogal wat halogeen voorzien. Het werd me al week in de maag toen ik me realiseerde dat al die elektronisch geregelde transfo's een gemiddelde levensduur hebben 10 à 15 jaar.

Ik had helemaal geen zin om op mijn oude dag, om het half jaar ergens een plafond open te breken en de transfo te vervangen. Immers: de lengte van de kabel van een elektronische transfo en de lamp, mag maar een beperkte lengte hebben (Ik dacht iets van een twee meter). Dat geldt zeker voor de dimbare transformatoren. Je zit dus altijd in een vals plafond of een verloren hoekje te knoeien.

Bovendien heb ik in mijn huidige woning nogal wat last van kerstboomverlichting, en dat is niet omdat het nu kerstdagen zijn. Ik denk dat iedereen het al eens meegemaakt heeft dat een spot na vijf minuten uitgaat omdat de balast oververhit geraakt. Vijf minuten later is de balast terug afgekoeld en gaat die lamp weer aan. Dat gaat dan zo maar door. Intussen zit je je bang af te vragen wanneer het huis in de fik gaat.

Ik ben dus overgegaan tot het installeren van gewone ouderwetse gewikkelde transformatoren in mijn nieuwe woning. Die zijn overigens ook beter te dimmen. Natuurlijk moet je die ergens kunnen wegsteken. Die dingen zijn echt niet klein te noemen.

Tip 1: ik heb alle dimmers in de elektriciteitskast steken, en de transfo's in de kelder (voor de gelijkvloers) of op zolder (voor de verdieping). Dat heeft meteen het voordeel dat je het gezoem van de dimmers en de transfo's niet hoort.

Tip 2: Let op! Voorzie minstens kabels van 6 mm2 tussen de spots en de transfo's. Je kan eenvoudig soepele draad vinden van die dikte, zodat je niet met stijve VOB draad moet 'vodden'.

Desondanks mag je toch verwachten dat je verlies gaat hebben over de kabel. Dit verlies is afhankelijk van de belasting en de lengte van de draad, uiteraard. Ik hield rekening met 0,5 tot 1V verlies over een leiding van 10 meter.

Een gewone gewikkelde transformator van 12V levert eigenlijk slechts 11,4V. Meet het maar eens na (zeker bij belasting). De verklaring die ik kreeg, was dat de levensduur van de lamp dan beter is. Het gevolg was dat ik er van uit mocht gaan dat ik aan de lamp slechts 10,5V had in plaats van 12V. Een paar snelle metingen schenen dat te bevestigen. Aangezien ik toch dimmers gebruik, was het me eigenlijk aangenamer als ik toch die 12V aan de lamp kon hebben.

Tip 3: De oplossing: zelf transformatoren laten wikkelen. Ik ben daarvoor gewoon naar Geronika in Westmalle gestapt, en heb me transfo's van 12,5V laten wikkelen. De kostprijs viel me nog het beste mee, pakweg 20% duurder dan een standaard model. In sommige opzichten waren de op maat gewikkelde transformatoren zelfs een pak goedkoper.

Bijvoorbeeld: ik heb in de living 5 groepen van 2 spots hangen, die samen aangaan en samen gedimd worden. Daarvoor werd een transfo op maat gewikkeld van 12,5V/60A (!). De kostprijs? Tweederde van wat 5 elektronische balasten zouden gekost hebben. De 60A is met wat reserve gekozen, zodat de transfo niet tot aan het gaatje wordt gebruikt. Ik gebruik overigens ook de modernere hoogrendement spots die met 35Watt evenveel licht leveren als een klassieke 50Watt spot, en bijgevolg ook minder warm worden. De transfo wordt dan maar op half vermogen belast.

Een nadeel (of voordeel?) van deze op maat gewikkelde transformatoren is, dat ze geen interne zekering hebben. De gewone modellen op de markt hebben doorgaans een thermische zekering ingebouwd.

Tip 4: Normaal worden op maat gewikkelde transformatoren extern met smeltzekeringen beveiligd. Na metingen op gewone 10A en 16A automatische zekeringen, blijkt dat deze ook perfect bruikbaar zijn op 12V. Het uitschakelen verloopt weliswaar iets trager (bv. een drietal seconden), maar dat is voor een gewikkelde tranformator geen probleem. Bovendien heb je voor èchte kortsluitingen nog altijd de gewone zekering aan de hoogspanningskant in de elektriciteitskast.

In mijn geval had ik nog ergens tweedehandse automatische zekeringen liggen. Elk van de 5 groepen in de living heeft nu zijn eigen 10A automatische zekering, voor het geval dat een lampje in kortsluiting gaat.

Just my 2ct.
Jurgen.
Jurgen
DomoFan
Posts: 28
Joined: Sat Oct 25, 2003 6:33 pm
Location: Tielen - België
Contact:

Post by Jurgen »

(wat ik dus aan het zeggen was...)

Tip 4: Normaal worden op maat gewikkelde transformatoren extern met smeltzekeringen beveiligd. Na metingen op gewone 10A en 16A automatische zekeringen, blijkt dat deze ook perfect bruikbaar zijn op 12V. Het uitschakelen verloopt weliswaar iets trager (bv. een drietal seconden), maar dat is voor een gewikkelde tranformator geen probleem. Bovendien heb je voor èchte kortsluitingen nog altijd de gewone zekering aan de hoogspanningskant in de elektriciteitskast.

In mijn geval had ik nog ergens tweedehandse automatische zekeringen liggen. Elk van de 5 groepen in de living heeft nu zijn eigen 10A automatische zekering, voor het geval dat een lampje in kortsluiting gaat.

Just my 2ct.
Jurgen.


User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Tof

Post by on4cet »

Hey Jurgen,

Wanneer mag ik eens komen zien .... :wink:

Toffe tips, ik zou het eventueel ook zo kunnen gedaan hebben, had ik die tips eerder gehad, maar ik heb nu ook weer niet ZO veel spotjes ... Bij mij is er gewoon een groter gat gemaakt (12 cm ?) met de klokboor, daar aluminium platen over met een gat van 6cm voor het spotje, nu kan ik die muistrafokes daar gewoon bij in hangen, maar inderdaad, wanneer ze stuk zullen gaan, weet ik niet ... hopelijk niet te vlug dan ...

Tof, van nog eens een erg professionele reeks tips van je te zien ...

Groeten,

Bart
Post Reply