verlichtingslampje achter drukknop Bticino
Moderator: Domotix-Moderators
- HomerJSimpson
- DomoMember
- Posts: 14
- Joined: Tue Jan 17, 2006 10:24 pm
- Location: Vossem
Een vraagje: Zoals je zegt hebben diodes een verschillende spanningsval (zelfs van hetzelfde type veronderstel ik). Kan het dan niet zijn dat als je met een enkele serieweerstand werkt (in de kast net achter de transfo) dat de intensiteit van de leds niet allemaal gelijk is? Verschillende spanningsval + bv. weerstand kabel naar ver lichtpunt is groter dan weerstand kortbij gelegen lichtpunt. Bijgevolg andere stroom en andere lichtintensiteit. Bij parrallele opstelling kan je dit allemaal perfect regelen.
Nu ja, dit is misschien geen groot probleem want je zal die leds niet gelijk zien...
Niet helemaal on-topic maar voor de geïnteresseerden in goedkope witte of blauwe leds:
http://www.ledsgo.be/
Heb net gezien dat je er tegenwoordig minstens 150 moet bestellen :-s
http://www.leds-buy.nl/
Goedkoper maar wel hoge verzendkosten voor deze laatste...
Ik ga er witte inbouwen langs weerszijden van de trap en onder de keukenkasten. Ik zou deze laten branden als de sfeer- of tv-verlichting in de zitkamer ingeschakeld is...
Nu ja, dit is misschien geen groot probleem want je zal die leds niet gelijk zien...
Niet helemaal on-topic maar voor de geïnteresseerden in goedkope witte of blauwe leds:
http://www.ledsgo.be/
Heb net gezien dat je er tegenwoordig minstens 150 moet bestellen :-s
http://www.leds-buy.nl/
Goedkoper maar wel hoge verzendkosten voor deze laatste...
Ik ga er witte inbouwen langs weerszijden van de trap en onder de keukenkasten. Ik zou deze laten branden als de sfeer- of tv-verlichting in de zitkamer ingeschakeld is...
- HomerJSimpson
- DomoMember
- Posts: 14
- Joined: Tue Jan 17, 2006 10:24 pm
- Location: Vossem
Heb nog eens gekeken ivm met een mogelijke verschillende spanningsval als je kabels van verschillende lengte gebruikt.
Als je maar met tientallen mA werkt , is het verschil te verwaarlozen. Had een tijd geleden nog zitten rekenen met 30A stromen voor in de wagen (DC-AC converter). Dan is die spanningsval over een paar meter wel van betekenis...
Peter
Als je maar met tientallen mA werkt , is het verschil te verwaarlozen. Had een tijd geleden nog zitten rekenen met 30A stromen voor in de wagen (DC-AC converter). Dan is die spanningsval over een paar meter wel van betekenis...
Peter
De intensiteit van de leds is enkel en alleen afhankelijk van de stroom die erdoor gaat, en da's nu net de eigenschap van een serieschakeling: dat de stroom overal gelijk is. Onafhankelijk van kabelweerstand, individuele doorlaatspanning van de led's etc.
Met slechts 1 weerstand wordt het trouwens toch wat moeilijk denk ik als je een aanzienlijk aantal led's wil sturen, de totaal benodigde spanning loopt dan nogal snel op.
Farao
Met slechts 1 weerstand wordt het trouwens toch wat moeilijk denk ik als je een aanzienlijk aantal led's wil sturen, de totaal benodigde spanning loopt dan nogal snel op.
Farao
- HomerJSimpson
- DomoMember
- Posts: 14
- Joined: Tue Jan 17, 2006 10:24 pm
- Location: Vossem
1 weerstand voor meerdere parallelgeschakelde led's of led groepen werkt niet.
Hoe ga je bepalen hoe de stroom zich verdeeld over de led's ?
De doorlaatspanningen van individuele led's zijn niet gelijk, diegene met de laagste spanning zal in geleiding gaan en krijgt alle stroom (en dat zou wel eens teveel stroom kunnen zijn) de rest krijgt niks. Totdat die eerste de geest geeft.
Farao
Hoe ga je bepalen hoe de stroom zich verdeeld over de led's ?
De doorlaatspanningen van individuele led's zijn niet gelijk, diegene met de laagste spanning zal in geleiding gaan en krijgt alle stroom (en dat zou wel eens teveel stroom kunnen zijn) de rest krijgt niks. Totdat die eerste de geest geeft.
Farao
Even ter verduidelijking :
De bedoeling is dan 24 Dc, één voorzetweerstand per reeks-led's die in serie staan ! Dus 1 ketting maar ... En dan is het gewoon rekenen, hoeveel led's kan ik maximum aansturen met 24 volt dc ...
Heb ik er meer nodig, wat natuurlijk het geval is, moet ik gewoon een andere draad nemen, waarbij aan het begin daarvan weer opnieuw een voorzetweerstand geplaatst wordt ...
Vermits ik toch maar met SVV-kringen van maximum een potje of 4 a 5 werk, zou dit haalbaar moeten zijn ...
Maar wat bedoelen jullie juist met een geisoleerde voeding hé ?
Ik begrijp dat ik best een voeding neem met transfo ofzo ... Maar ik was eventueel aan het denken aan een halogeentransfo (kan ik gebruiken als 24volt AC, omdat er twee kringen van 12volt beschikbaar op zijn), met daarachter een serieuze gelijkrichterbrug ...
Kan dit ? Kortom, kunnen jullie iets preciezer zijn over de praktische opzet ?
Over die LED's, van de moment dat je dezelfde serie van led's koopt, zal die spanningsval misschien amper een paar honderste van een volt kunnen zijn hé ... Dat ga je niet merken, en de weerstand over een draad van 10 meter of 20 meter in dit geval ... ? Ik denk ook dat het niet echt merkbaar zal zijn, laat staan, je gaat toch ruimte per ruimte aansturen, en daar zijn de afstanden dan ook tamelijk gelijk hé ... Indien niet, kan je een beetje oefenen met je voorzetweerstand ...
Enig nadeel is, dat als je led's bijplaatst ofzo je voorzetweerstand moet veranderen, maar met een wago-blokje is dit niet lastig, en de prijs van een weerstand is verwaarloosbaar ...
Alle ideëen blijven natuurlijk zeer welkom !
Groeten,
Bart
De bedoeling is dan 24 Dc, één voorzetweerstand per reeks-led's die in serie staan ! Dus 1 ketting maar ... En dan is het gewoon rekenen, hoeveel led's kan ik maximum aansturen met 24 volt dc ...
Heb ik er meer nodig, wat natuurlijk het geval is, moet ik gewoon een andere draad nemen, waarbij aan het begin daarvan weer opnieuw een voorzetweerstand geplaatst wordt ...
Vermits ik toch maar met SVV-kringen van maximum een potje of 4 a 5 werk, zou dit haalbaar moeten zijn ...
Maar wat bedoelen jullie juist met een geisoleerde voeding hé ?
Ik begrijp dat ik best een voeding neem met transfo ofzo ... Maar ik was eventueel aan het denken aan een halogeentransfo (kan ik gebruiken als 24volt AC, omdat er twee kringen van 12volt beschikbaar op zijn), met daarachter een serieuze gelijkrichterbrug ...
Kan dit ? Kortom, kunnen jullie iets preciezer zijn over de praktische opzet ?
Over die LED's, van de moment dat je dezelfde serie van led's koopt, zal die spanningsval misschien amper een paar honderste van een volt kunnen zijn hé ... Dat ga je niet merken, en de weerstand over een draad van 10 meter of 20 meter in dit geval ... ? Ik denk ook dat het niet echt merkbaar zal zijn, laat staan, je gaat toch ruimte per ruimte aansturen, en daar zijn de afstanden dan ook tamelijk gelijk hé ... Indien niet, kan je een beetje oefenen met je voorzetweerstand ...
Enig nadeel is, dat als je led's bijplaatst ofzo je voorzetweerstand moet veranderen, maar met een wago-blokje is dit niet lastig, en de prijs van een weerstand is verwaarloosbaar ...
Alle ideëen blijven natuurlijk zeer welkom !
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
@on4cet:
De manier van serieschakelen heb je prima samengevat. Nog even over het aantal led's op 24V, laat voldoende spanningsval over je weerstand anders wordt alles heel gevoelig voor spanningsvariatie. Ik geeft een voorbeeld:
7 led's aan 3V/led =21V over de led's, blijft bij 24V nog 3V over de weerstand. Om te begrenzen op 10mA heb je dan R=30ohm.
Als nu de spanning 25V is ipv 24V, dan zal de spanning over de weerstand met 1V verhogen want de spanning van de led's is constant en dan heb je direct 13mA, met 26V zelfs al bijna 17mA.
Als je hetzelfde doet met 5 led's en een weerstand van 900ohm dan heb je bij 24V 10mA, bij 25V 11mA en bij 26V 12ma. Zoals gezegd is de intensiteit van de led's evenredig met de stroom dus dat ga je zien. De kunst is om een gulden middenweg te vinden om niet te veel verlies in de weerstanden te hebben en toch niet al te gevoelig te zijn voor spanningsvariaties.
Met een geisoleerde DC voeding bedoel ik alleen maar dat het bijv. niet de gelijkgerichte AC van de teleruptors is die je gebruikt, maar een aparte transfo met gelijkrichter.
Nog even hierbij: als je een 12V transfo gaat gelijkrichten ga je zo'n 17V DC krijgen, hou daar rekening mee.
Farao
De manier van serieschakelen heb je prima samengevat. Nog even over het aantal led's op 24V, laat voldoende spanningsval over je weerstand anders wordt alles heel gevoelig voor spanningsvariatie. Ik geeft een voorbeeld:
7 led's aan 3V/led =21V over de led's, blijft bij 24V nog 3V over de weerstand. Om te begrenzen op 10mA heb je dan R=30ohm.
Als nu de spanning 25V is ipv 24V, dan zal de spanning over de weerstand met 1V verhogen want de spanning van de led's is constant en dan heb je direct 13mA, met 26V zelfs al bijna 17mA.
Als je hetzelfde doet met 5 led's en een weerstand van 900ohm dan heb je bij 24V 10mA, bij 25V 11mA en bij 26V 12ma. Zoals gezegd is de intensiteit van de led's evenredig met de stroom dus dat ga je zien. De kunst is om een gulden middenweg te vinden om niet te veel verlies in de weerstanden te hebben en toch niet al te gevoelig te zijn voor spanningsvariaties.
Met een geisoleerde DC voeding bedoel ik alleen maar dat het bijv. niet de gelijkgerichte AC van de teleruptors is die je gebruikt, maar een aparte transfo met gelijkrichter.
Nog even hierbij: als je een 12V transfo gaat gelijkrichten ga je zo'n 17V DC krijgen, hou daar rekening mee.
Farao
Bedankt voor de erg goede uitleg, en ja, normaal gezien zet ik er eerst altijd de multimeter op, om te ZIEN hoeveel volt er op staat dan ...
We gaan binnenkort eens een testje proberen te doen se, alleen nog wat tijd vinden, maar zoals altijd, op voorhand goed ingelicht, is half gewonnen !
Wie weet zet ik er wel een potmeter tussen HI, kan ik nog gaan varieren, en moet ik NIKS vervangen als er LED's bijkomen of weggaan ...
Mvg,
Bart
We gaan binnenkort eens een testje proberen te doen se, alleen nog wat tijd vinden, maar zoals altijd, op voorhand goed ingelicht, is half gewonnen !
Wie weet zet ik er wel een potmeter tussen HI, kan ik nog gaan varieren, en moet ik NIKS vervangen als er LED's bijkomen of weggaan ...
Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Nog één vraagje :
Van die Duo-led's met 3 pinnen, hoe gedragen deze zich wanneer er op beide pinnen spanning komt te staan ?
Ik vraag dit, omdat ik dan op sommige drukknoppen van die led's zou plaatsen, waarbij als het licht dat door die drukknop bediend wordt, niet brand, gewoon de groene verlichting brand, zoals ze overal brand, maar als het licht aan is, dan zou ipv. de groene kleur, de rode kleur te zien moeten zijn ...
Maar zet je op beide pinnen spanning, heb je dan groen EN rood ? Ik vermoed van wel ... Maar ik zou het leuker vinden, dat als rood aan moet, het groene niet meer zou branden ...
Mvg,
Bart
Van die Duo-led's met 3 pinnen, hoe gedragen deze zich wanneer er op beide pinnen spanning komt te staan ?
Ik vraag dit, omdat ik dan op sommige drukknoppen van die led's zou plaatsen, waarbij als het licht dat door die drukknop bediend wordt, niet brand, gewoon de groene verlichting brand, zoals ze overal brand, maar als het licht aan is, dan zou ipv. de groene kleur, de rode kleur te zien moeten zijn ...
Maar zet je op beide pinnen spanning, heb je dan groen EN rood ? Ik vermoed van wel ... Maar ik zou het leuker vinden, dat als rood aan moet, het groene niet meer zou branden ...
Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Je hebt verschillende types,
bijvoorbeeld de rood-groen led met slechts 2 aansluitingen, afhankelijk van de polarisatie zal de led rood of groen branden. Dus door de + en de - spanning om te polen ga je de kleur veranderen. Eigenlijk niet echt bruikbaar voor onze toepassing.
dan heb je de multicolor leds 2 of 3 kleuren met 1 gemeenschapelijke anode of kathode en dan 2 of 3 klemmen voor individueel een kleur te laten oplichten. common cathode = gemeenschappelijke - voor iedere kleur en per kleur heb je dan 1 pin die je dan met een positieve spanning (stroom) aanstuurd. Omgekeerde bestaat ook common anode + en stuur je de kleuren aan met een -.
als je nu twee pinnen tegelijk aanstuurd dan gaan beide leds oplichten en krijg je bijvoorbeeld met rood en groen een oranje achtig licht.
multicolor leds met een common anode of cathode zijn goed maar je kan niet echt in serie gaan zetten, gezien je steeds met een common zit.
nog een tip: het woordje KNAP K(athode)N(egatief)A(node)P(ositief)
het symbool: --K-- de kant van het streepje is steeds de kathode en dus + praktisch als je een led koopt is het langste aansluit pinneke de +
maar dat wisten jullie zeker wel...
Groetjes
Xilinx
bijvoorbeeld de rood-groen led met slechts 2 aansluitingen, afhankelijk van de polarisatie zal de led rood of groen branden. Dus door de + en de - spanning om te polen ga je de kleur veranderen. Eigenlijk niet echt bruikbaar voor onze toepassing.
dan heb je de multicolor leds 2 of 3 kleuren met 1 gemeenschapelijke anode of kathode en dan 2 of 3 klemmen voor individueel een kleur te laten oplichten. common cathode = gemeenschappelijke - voor iedere kleur en per kleur heb je dan 1 pin die je dan met een positieve spanning (stroom) aanstuurd. Omgekeerde bestaat ook common anode + en stuur je de kleuren aan met een -.
als je nu twee pinnen tegelijk aanstuurd dan gaan beide leds oplichten en krijg je bijvoorbeeld met rood en groen een oranje achtig licht.
multicolor leds met een common anode of cathode zijn goed maar je kan niet echt in serie gaan zetten, gezien je steeds met een common zit.
nog een tip: het woordje KNAP K(athode)N(egatief)A(node)P(ositief)
het symbool: --K-- de kant van het streepje is steeds de kathode en dus + praktisch als je een led koopt is het langste aansluit pinneke de +
maar dat wisten jullie zeker wel...
Groetjes
Xilinx
Tips zijn altijd welkom, want niet iedereen weet die dingen ...
Na 300blz elektriciteit, 300blz electronica en nog eens 300blz hoogfrequent-technieken en 1 jaar avondschool electronica, zou het wel erg zijn moest IK dit niet weten ... (maar vele dingen zitten zo diep, dat ik ze als vergeten beschouw !)
Hoe meer tips hoe beter hoor !
Mvg,
Bart
Na 300blz elektriciteit, 300blz electronica en nog eens 300blz hoogfrequent-technieken en 1 jaar avondschool electronica, zou het wel erg zijn moest IK dit niet weten ... (maar vele dingen zitten zo diep, dat ik ze als vergeten beschouw !)
Hoe meer tips hoe beter hoor !
Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...