verlichtingslampje achter drukknop Bticino

Moderator: Domotix-Moderators

davy
DomoMember

verlichtingslampje achter drukknop Bticino

Post by davy »

hoi,

Ik had graag een verklikkerlampje willen instaleren op bepaalde plaatsen om kenbaar te maken welke lichten dat ik bediend heb...Ik weet dat er standaard lampjes bestaan van Bticino, maar het probleem is dat ik hiervoor telkens 2 draden dien te voorzien en deze heb ik momenteel niet meer over in de SVV kabel die ik gebruikt heb..omdat ik daar eigenlijk geen rekening mee gehouden heb.

heeft er iemand een idee hoe ik dit alsnog kan oplossen??

groeten,

davy
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Indien uw systeem 'n beetje overzichtelijk is kan je het eigenlijk laten werken met 1 extra draadje.

Uw drukknop krijgt van uw sturing 1 fase (vb. de +) en de andere kabel loopt dan naar uw teleruptor/relais. Hopelijk is dit overal dezelfde bij uw drukknopen. Dus gebruik deze als 1 fase (vb. de +) voor uw lampje, stuur dan gewoon de andere fase (vb. de -) door 1 draadje naar je controle lampje.

Voila u kan uw controlelampje laten werken met amper 1 draadje :wink:
Koen Matthijs
DomoFreak

Post by Koen Matthijs »

Dit komt er, als ik het een beetje volg, op neer dat je in elke SVV 1 draad als common neemt voor alle andere. En dan maakt het niet uit of dit voor een drukknop dan wel een lampje is. (dan heb je voor bv SVV-8 totaal 7 sturing/verlichting mogelijkheden).

Zo ben ik van plan om het uit te voeren.

Of zitten er toch addertjes onder het gras en moet ik voor bepaalde dingen uitkijken ?
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Voltage, ... Daar moet je voor uitkijken, dat is alles denk ik ...

Als je teleruptors hebt op 24V, dan moet je ook een controlelampje hebben op 24volt ... Ik weet niet vanbuiten welk voltage die standaard lampjes hebben ...

Ik zou het liever met LED's doen ... tweekleurenleds, groen of geel voor verlichting 's avonds ofzo, en rood als het licht aan is ...

Probleem is niet enkel de montage, hier is ooit een thread over geweest op het forum, dus dit zou te doen moeten zijn, maar led's die hebben toch DC nodig in plaats van AC hé, dus, meer draden ... Daarbijkomend de lage voltage, dus voltagedrops over langere afstanden met alle gevolgen vandien ...

Heeft iemand hier goede ideetjes ... Ik ben niet echt van plan van voltage-regulators in m'n potjes te leggen ... :-)

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
XiPHiAS
DomoFan

Post by XiPHiAS »

Jaja natuurlijk, mijn voorstel moet inderdaad gekoppeld worden aan de voltage van je teleruptor.

bticino heeft er trouwens voor 220,24 en 12V
Sven
DomoFan

Re:

Post by Sven »

XiPHiAS wrote:Indien uw systeem 'n beetje overzichtelijk is kan je het eigenlijk laten werken met 1 extra draadje.

Uw drukknop krijgt van uw sturing 1 fase (vb. de +) en de andere kabel loopt dan naar uw teleruptor/relais. Hopelijk is dit overal dezelfde bij uw drukknopen. Dus gebruik deze als 1 fase (vb. de +) voor uw lampje, stuur dan gewoon de andere fase (vb. de -) door 1 draadje naar je controle lampje.

Voila u kan uw controlelampje laten werken met amper 1 draadje :wink:
Zo heb ik het hier ook gedaan voor de drukknop die het licht op zolder moet bedienen. Alle drukknoppen hangen aan een SPV 8x0.8.
De rode heb ik telkens als gemeenschappelijke gebruikt.
De andere kleurtjes fase.
Dus om je lampje te laten werken heb ik inderdaad maar 1 vrij draadje nodig (had hetzelfde probleem)

Heb hier dan ook een lampje steken dat op 24v werkt.

Op de teleruptor moet je ook nog een uitbreiding klikken om het lampje te laten werken.
superintegrator
DomoMember

kan ook zonder uitbreiding op teleruptor

Post by superintegrator »

Heb hier dan ook een lampje steken dat op 24v werkt.

Op de teleruptor moet je ook nog een uitbreiding klikken om het lampje te laten werken.

Je kan ook zonder uitbreiding werken op alle verlichting die enkelpolig wordt aangestuurd. Neem gewoon dubbelpolige teleruptor en sluit op één kant uw verbruiker en op de ander kant de controlelamp. Vrij eenvoudig en scheelt aardig wat centjes als je heel wat controlelampen wil gebruiken.

Mvg
Superintegrator.
Nothing is impossible
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Nu er toch terug iemand geantwoord heeft op dit onderwerp, het volgende :

Ik wil achter ELKE drukknop een LED plaatsen (1,7 a 5 volt, maar laat ons 2volt gemiddeld nemen), maar m'n drukknoppen werken via 24 volt AC (wisselspanning dus).

Wie kan er eens proberen om met 1 extra draad toch al die led's te voeden !

Ik heb al eens een heel simulatie gemaakt in Multisim, maar blijf met de vraag zitten of ik het nu wel met 1 extra draad kan maken, zonder dat er ineens gelijkstroom op m'n teleruptoren komt te staan ...

De bedoeling is, dat ik de neutre van de wisselspanning als common zou nemen voor de '-'pool van de gelijkspanning ...

Volgens m'n multisim werkt het, maar ik twijfel nog ...

Voor degenen die eens willen proberen, de bedoeling is dat het ook zo weinig mogelijk verbruikt, dus liever led's in serie met 1 voorzetweerstand, dan elke led met een voorzetweerstand ...

Ben eens benieuwd of ik hier ergens een medewerker vindt ...

Mvg,

Bart
HomerJSimpson
DomoMember

Post by HomerJSimpson »

Bart,
Wil je gewoon een LED constant aansturen met wisselspanning? Anders heb ik je verkeerd begrepen :oops:

Volgens mij is dit geen probleem (kan verkeerd zijn natuurlijk ;-) )
De leds zullen gewoon 1 fase geleiden (als de spanning boven +-3V komt) en 1 sperren. Misschien dat de leds wel een beetje kunnen flikkeren omdat de spanning verandert met een frequentie gelijk aan de helft van de frequentie van de wisselspanning.

Voor de voorschakelweerstand(en): Ik denk niet dat het uitmaakt of je in serie op parallel werkt. Vermogen is immers stroom x spanning.
voorbeeld 3 leds:
In serie: 10mA x (3V + 3V +3V) = 90 mWatt
In par.: 3 x (10mA x 3V) = 90 mWatt
Ik zou voor de serie opstelling gaan dan kost het u maar ene weerstand. Wel zien dat de polariteit van de LEDS dan juist staat (allemaal zelfde richting). Bij parallelle opstelling maakt dit niet uit (wisselspanning he!)
Wel moet je de waarde van de weerstand aanpassen voor een gelijke lichtintensiteit te houden als op DC sturing. Ben niet zeker maar zou weerstanden halveren tov DC opstelling.

Sorry moest het een antwoord zijn op een vraag die je niet gesteld hebt :mrgreen:
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Tja, moest dat flikkereffect er niet opzitten, zou het via wisselspanning mogen, dat is het simpelst ...

Maar de vraag was dus idd net iets anders, ik had het graag met gelijkspanning gedaan !

Probleem is, dat ik natuurlijk de wisselspanning moet blijven behouden voor de teleruptor sturing, en als ik daar wat veel ga werken met diodes en condensatoren, dan krijg ik natuurlijk een mooie gelijkspanning ...

Het grote probleem is, dat ik maar 1 extra draad wil opofferen ! Dus, 1 draad zal zowel de neutre van de wisselspanning moeten voeren, als de '-'pool van de gelijkspanning ...

Geeft dit nu problemen of niet ? Zoals gezegd, in Multisim blijkt het te kunnen !

Groeten,

Bart
HomerJSimpson
DomoMember

Post by HomerJSimpson »

Ik dacht het al dat ik uw probleem te simpel zag ;-)
Nu dat je het nog eens uitgelegd hebt, zie ik wat je bedoelt... en moet ik zeggen dat ik het antwoord niet weet!
Kan je met Multisim zien of er een DC offset bovenop de AC waarde komt te staan? Tja, hoe zouden uw teleruptoren daar op reageren?

Aan je uitleg kan ik afleiden dat je effectief al geprobeerd hebt om de leds op AC aan te sluiten. Klopt dit? Misschien dat die 25 Hz niet echt zichtbaar is. Is nog altijd 25 keer per seconde he...

Persoonlijk zou die (kleine) flikkering me niet zo erg storen, maar ja, de ene mens is al sneller tevreden als de andere he ;-)
Laat het maar weten als je er uit bent!
Farao
DomoExpert

Post by Farao »

Bart,

Je kan natuurlijk overal een kleine bruggelijkrichter zetten, zo heb je lokaal DC ter beschikking. Maar da's misschien een overkill.

De common van de AC sturing van de teleruptors ook gebruiken als 1 pool van je led's kan perfect, het is enkel door die geleider dat er een bias DC stroom vloeit met daarop gesuperponneerd (en dan nog enkel als je op een drukknop drukt) de AC voor de teleruptor.
Je neemt dan natuurlijk een kompleet afzonderlijke DC voeding voor die led's die enkel in het verdeelbord via die common verbonden zijn.

Je hebt trouwens gelijk, meerdere led's in serie met slechts 1 weerstand hebben minder vermogen nodig. Bij serieschakeling tel je de doorlaatspanningen van de led's op en bereken je de serieweerstand op de restspanning.
Bijv. 3 x 3V= 9V, bij sturing met 12V en 20mA-> R=150ohm. Het vermogen is dan 12V x 20mA=0,24W.
Met 3 afzonderlijke led's elk met weerstand ook op 12V moet je dan een weerstand van 450ohm gebruiken en is het vermogen 12V x (3 x 20mA)=0,72W. Er staat dan 9V over je weerstand en daar heb je niks aan.

Rudi
HomerJSimpson
DomoMember

Post by HomerJSimpson »

Farao,

Ik denk dat ik ga zwijgen want ge hebt volkomen gelijk met die vermogens berekening... Effe er ni aan gedacht dat het ook uw weerstanden zijn waar ge elentrik gaat verstoken.
'k zou beter 2 seconden langer nadenken.

P
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

@HomerJSimpson :

Tja, ik was op den duur ook al aan het denken, ben IK nu toch verkeerd, want ik had initieel gezegd dat het minder zou verbruiken, maar kom ... Als dat al niet meer zou kunnen ... Ik heb liever dat we allemaal wat brainstormen, en dat we dan achteraf de helft eruit moeten flikkeren wegens incorrect, maar dat we dan toch minstens een paar goede oplossingen overhouden ook !!

@Farao :

Wil je geloven dat ik daar al eens aan gedacht heb, om in elk potje een bruggelijkrichter te leggen, maar ten eerste, dat zou me op den duur ook nogal wat kosten ... en ten tweede, overschot aan plaats heb ik ook lang niet in alle potjes meer ... :-)

@HomerJSimpson :

Dat is het 'm juist hé, als ik op de scope zie bij Multisim, staat daar nog steeds een mooie sinusoidale spanning op, geen spoortje van DC te bekennen ... Maar ik heb schrik dat het zo'n beetje is als reukloze gassen, die zijn er ook, maar je ruikt ze niet ...

Maar volgens Farao zou het dus moeten kunnen, dus nog even concreet :

Ik heb in m'n kast alle teleruptoren verbonden met bv. de Fase van een 24volt AC transfo. Die andere (laat ons dus zeggen Neutre) vormt dan de gemeenschappelijke draad voor de drukknoppen om een bepaalde teleruptor te schakelen, waarna ik met een andere draad dus van die bepaalde drukknop naar een teleruptor ga ...
Maar het is dus deze common (de zwarte in mijn geval) die ik ook als common mag nemen voor de DC-spanning die ik uit een aparte DC-transfo haal ? Met andere woorden, die zwarte draad mag ik dus gewoon bij aan bv. de '-' hangen van de DC-transfo die in de kast staat, en dan kan ik de '+' van die DC-transfo gewoon koppelen aan een overblijvende vrije draad uit de SVV bundel ... In de potjes neem ik dan gewoon die vrije draad en die vrije draad, en koppel daartussen m'n weerstand en diodes (led's dus) ...

Als dit klopt ga ik dat eens uitproberen, 'k wou dat ik nog een reserve teleruptor had, maar desnoods haal ik er eentje uit m'n kast die nog niet in gebruik is ofzo ...

Ik zou trouwens liever die weerstand in de kast monteren, zodat bij eventueel defect van die weerstand het makkelijker is van deze te vervangen ... Ook als er bv. drukknoppen bijkomen, moet de weerstand veranderd worden, want ik wil het verbruik zo laag mogelijk houden.

Dus, ik zou dan de weerstand in de kast laten, en kijken hoeveel led's ik maximum kan aansturen met de DC-spanning die ik ter beschikking heb !

En dat weet ik pas als ik definitief de led's gekocht heb (led's hebben namelijk vaak een verschillende spanningsval en stroombehoefte)

Enfin, we gaan er nog wel uitgeraken eens we hier zekerheid hebben !

Groeten,

Bart
Xilinx
DomoExpert

Re:

Post by Xilinx »

on4cet wrote: Ik heb in m'n kast alle teleruptoren verbonden met bv. de Fase van een 24volt AC transfo. Die andere (laat ons dus zeggen Neutre) vormt dan de gemeenschappelijke draad voor de drukknoppen om een bepaalde teleruptor te schakelen, waarna ik met een andere draad dus van die bepaalde drukknop naar een teleruptor ga ...
Maar het is dus deze common (de zwarte in mijn geval) die ik ook als common mag nemen voor de DC-spanning die ik uit een aparte DC-transfo haal ? Met andere woorden, die zwarte draad mag ik dus gewoon bij aan bv. de '-' hangen van de DC-transfo die in de kast staat, en dan kan ik de '+' van die DC-transfo gewoon koppelen aan een overblijvende vrije draad uit de SVV bundel ... In de potjes neem ik dan gewoon die vrije draad en die vrije draad, en koppel daartussen m'n weerstand en diodes (led's dus) ...

Bart

Dit werkt volgens mij, enkel oppassen dat ge een dc voeding pakt met galvanische scheiding, dus transfo diodes en condensators, geen schakelende voeding, ik denk dat die misschien problemen kunnen opleveren. Ook naar veiligheid toe, zorg dat net, primaire en 12V AC en DC secundaire geisoleerd zijn. Ter info er bestaan leds waar je direkt 5V of 12V kan op aansluiten zonder weerstand :-). zijn iets duurder maar... wel makkelijk. bij www.conrad.be verkopen ze die, je kan ook eens in je plaatselijke elektronica winkel binnenspringen daar zal je normaal minder betalen.

Groetjes

Xilinx
Post Reply