FTP voor drukknoppen ster/ring?
Moderator: Domotix-Moderators
FTP voor drukknoppen ster/ring?
Hallo,
Ik ga voor m'n nikobus installatie FTP kabel gebruiken.
4x2 paren:
- eentje voor de bus
- eentje met 12VAC (voor ir-sensor)
- 2 vrije paren voor ....
Als ik dit in een ring netwerk leg (bespaart veel draad) weet ik niet goed hoe ik deze in een inbouwdoos doorverbind. (Lusterklem??) Je moet namelijk een toekomende FTP kabel met 8 draadjes verbinden met een vertrekkende FTP kabel van 8 draadjes. Aangezien bij 80% van al m'n drukknoppen nog een stopcontact zit, komt en gaat er nog eens 2xVVB2.5.
Als ik echter in een sternetwerk wil werken, verplaats ik het probleem naar de kast. Hoe verbind ik al die FTP kabels met elkaar ? Ik had al gedacht van een printplaatje te maken en netwerkconnectors te gebruiken.
Alvast bedankt,
Wim
Ik ga voor m'n nikobus installatie FTP kabel gebruiken.
4x2 paren:
- eentje voor de bus
- eentje met 12VAC (voor ir-sensor)
- 2 vrije paren voor ....
Als ik dit in een ring netwerk leg (bespaart veel draad) weet ik niet goed hoe ik deze in een inbouwdoos doorverbind. (Lusterklem??) Je moet namelijk een toekomende FTP kabel met 8 draadjes verbinden met een vertrekkende FTP kabel van 8 draadjes. Aangezien bij 80% van al m'n drukknoppen nog een stopcontact zit, komt en gaat er nog eens 2xVVB2.5.
Als ik echter in een sternetwerk wil werken, verplaats ik het probleem naar de kast. Hoe verbind ik al die FTP kabels met elkaar ? Ik had al gedacht van een printplaatje te maken en netwerkconnectors te gebruiken.
Alvast bedankt,
Wim
Bedrijfszekerheid
Als je heel veel zo'n doorverbindingen hebt, vrees ik dat je goed zal moeten letten op de bedrijfszekerheid van je systeem.
Je zou kunnen overwegen een Ethernet patch-panel in of nabij je verdeelkast te zetten. Zo'n dingen kan je op Ebay best tweedehands kopen. En dan connectoren op je kabels klemmen. Ook om FTP door te verbinden bestaan er blokjes. (1,5 cm x 4 cm).
Solderen kan natuurlijk ook.
Je zou kunnen overwegen een Ethernet patch-panel in of nabij je verdeelkast te zetten. Zo'n dingen kan je op Ebay best tweedehands kopen. En dan connectoren op je kabels klemmen. Ook om FTP door te verbinden bestaan er blokjes. (1,5 cm x 4 cm).
Solderen kan natuurlijk ook.
Hoe doet men dit met SVV kabel met ik-weet-niet-hoeveel draadjes?
Ik dacht hier vernomen te hebben om de kabel voorzichtig te strippen van omhulsel over een paar centimeter en dan enkel die draadjes door te knippen die je nodig hebt in de drukknop.
Als je ster leg met SVV, dus met 1 kabel verchillende drukknoppen aandoet; is het dan beter om het paar dat je de eerste knop gebruikt door te verbinden? Ik bedoel dan beide eindjes verbinden zodat het paar ook verder op in de kabel nog beschikbaar is?
Ik veronderstel van wel om achteraf nog een zelfde knop op dezelfde ingang (zelfde functie) te kunnen hangen..
Of is dit gevaarlijk voor storingen of zo?
Ik dacht hier vernomen te hebben om de kabel voorzichtig te strippen van omhulsel over een paar centimeter en dan enkel die draadjes door te knippen die je nodig hebt in de drukknop.
Als je ster leg met SVV, dus met 1 kabel verchillende drukknoppen aandoet; is het dan beter om het paar dat je de eerste knop gebruikt door te verbinden? Ik bedoel dan beide eindjes verbinden zodat het paar ook verder op in de kabel nog beschikbaar is?
Ik veronderstel van wel om achteraf nog een zelfde knop op dezelfde ingang (zelfde functie) te kunnen hangen..
Of is dit gevaarlijk voor storingen of zo?
Ik heb bij mij gewoon ALLE svv-draden doorgeknipt en de draden die ik nodig heb via wago-micro blokjes aaneengehangen ... jullie hebben het hier over de rest van de draadjes niet door te knippen ...
Wie heeft er al eens een preflex via het botje gebogen om zo verder te gaan, en daarbij een stukje preflex ertussenuit gehaald over de lengte waarin de svv-kabel in het potje zit ???
Dit lijkt me echt niet handig, zo niet, bijna onmogelijk ... En ik had ook kunnen kiezen om de actieve draden gewoon via de drukknoppen door te verbinden, maar nu blijft alles continu werken, ook al haal ik er 1 drukknop af, terwijl, als je het via de drukknop doet, en je haalt die eruit, moet je op die moment nog je kabel terug aan mekaar zetten, waarbij er dan toch al zeker ook een onderbreking is van de functionaliteit ... We zitten hier wel niet in de industrie, dus een korte onderbreking mag wel, maar vooral omwille van de bovenstaande uitleg, heb ik het zo niet gedaan !
Ik heb dus gewoon de preflex doorgeknipt, met zo'n speciale tang, de pvc-coating er nadien (na de plakkers enzo zelfs) voorzichtig afgestript met een cutter-mes (dit was echt niet eenvoudig, je moet diep in het potje werken, en je mag geen enkel draadje kapot snijden), en nadien verbind ik de nodige draden dus met Wago-micro blokjes ...
Groeten,
Bart
Wie heeft er al eens een preflex via het botje gebogen om zo verder te gaan, en daarbij een stukje preflex ertussenuit gehaald over de lengte waarin de svv-kabel in het potje zit ???
Dit lijkt me echt niet handig, zo niet, bijna onmogelijk ... En ik had ook kunnen kiezen om de actieve draden gewoon via de drukknoppen door te verbinden, maar nu blijft alles continu werken, ook al haal ik er 1 drukknop af, terwijl, als je het via de drukknop doet, en je haalt die eruit, moet je op die moment nog je kabel terug aan mekaar zetten, waarbij er dan toch al zeker ook een onderbreking is van de functionaliteit ... We zitten hier wel niet in de industrie, dus een korte onderbreking mag wel, maar vooral omwille van de bovenstaande uitleg, heb ik het zo niet gedaan !
Ik heb dus gewoon de preflex doorgeknipt, met zo'n speciale tang, de pvc-coating er nadien (na de plakkers enzo zelfs) voorzichtig afgestript met een cutter-mes (dit was echt niet eenvoudig, je moet diep in het potje werken, en je mag geen enkel draadje kapot snijden), en nadien verbind ik de nodige draden dus met Wago-micro blokjes ...
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Dat met die wago mini blokjes zie ik niet direct zitten.
Ik heb vrij ondiepe inbouwdozen genomen, en er is dus niet zo heel veel plaats om deze connecties te maken.
Zo'n patch panel lijkt me wel interessant, maar ik heb geen idee hoe dit eigenlijk werkt. Ik snap dat je op elke draad een RJ45 connecter zet, en dit in het patch panel steekt. Maar ik snap niet goed hoe je al deze connectors dan parallel zet. Moet je zo'n patch panel zelf langs de achterkant bedraden ofzo ??
Ik heb vrij ondiepe inbouwdozen genomen, en er is dus niet zo heel veel plaats om deze connecties te maken.
Zo'n patch panel lijkt me wel interessant, maar ik heb geen idee hoe dit eigenlijk werkt. Ik snap dat je op elke draad een RJ45 connecter zet, en dit in het patch panel steekt. Maar ik snap niet goed hoe je al deze connectors dan parallel zet. Moet je zo'n patch panel zelf langs de achterkant bedraden ofzo ??
Right (said fred) ! Je moet die inderdaad aan de achterkant bedraden dan ...
Van die krone-blokken (telefoonpatch dingen kleur=wit) kunnen daar echter ook goed voor dienen hoor !
Mvg,
Bart
Van die krone-blokken (telefoonpatch dingen kleur=wit) kunnen daar echter ook goed voor dienen hoor !
Mvg,
Bart
- Attachments
-
- Krone Termination Block
- krone-punch-block.jpg (28.54 KiB) Viewed 20602 times
There's No Home Like An Automated Home ...
on4cet, ge hebt gelijk.
Dat gaat echt niet te doen zijn om met een preflex een potje binnen te komen en vandaar uit verder te gaan zonder de kabel door te knippen.
Dan moet ge inderdaad de rest van de preflex helemaal door dat potje trekken. Niet aan gedacht.
Is da een beetje te doen met die wago klemmen? Kun je daar gewoon 2 draadjes per gaatje insteken and that's it?
dat patchpaneel idee begrijp ik niet. Is een RJ connecter + 'stopcontact' niet duurder en meer werk dan bijvoorbeeld lusterklemmetjes of andere soorten standaard klemmen zoals die krone klemmen? En een connector idee is toch overbodig; je gaat toch nooit zo'n stekker uittrekken of versteken of zo ?
of mis ik weer iets?
Dat gaat echt niet te doen zijn om met een preflex een potje binnen te komen en vandaar uit verder te gaan zonder de kabel door te knippen.
Dan moet ge inderdaad de rest van de preflex helemaal door dat potje trekken. Niet aan gedacht.
Is da een beetje te doen met die wago klemmen? Kun je daar gewoon 2 draadjes per gaatje insteken and that's it?
dat patchpaneel idee begrijp ik niet. Is een RJ connecter + 'stopcontact' niet duurder en meer werk dan bijvoorbeeld lusterklemmetjes of andere soorten standaard klemmen zoals die krone klemmen? En een connector idee is toch overbodig; je gaat toch nooit zo'n stekker uittrekken of versteken of zo ?
of mis ik weer iets?
Re:
roeln wrote:on4cet, ge hebt gelijk.
Dat gaat echt niet te doen zijn om met een preflex een potje binnen te komen en vandaar uit verder te gaan zonder de kabel door te knippen.
Dan moet ge inderdaad de rest van de preflex helemaal door dat potje trekken. Niet aan gedacht.
Is da een beetje te doen met die wago klemmen? Kun je daar gewoon 2 draadjes per gaatje insteken and that's it?
dat patchpaneel idee begrijp ik niet. Is een RJ connecter + 'stopcontact' niet duurder en meer werk dan bijvoorbeeld lusterklemmetjes of andere soorten standaard klemmen zoals die krone klemmen? En een connector idee is toch overbodig; je gaat toch nooit zo'n stekker uittrekken of versteken of zo ?
of mis ik weer iets?
Ik had mijn situatie misschien niet al te duidelijk gemaakt.
Voor een ring netwerk moet ik in elk potje 2x utp draad trekken (inkomende draad, en vertrekkende draad). Aangezien ik ondiepe potjes heb, heb ik te weinig plaats om met wago blokjes te werken.
Ik had dus gedacht aan een ster netwerk, en alle schakelaars te laten binnenkomen in m'n kast op zo'n RJ45 patch panel. Aan de achterkant zou ik alle RJ45 connectoren parallel bedraden. (Dit laat uitbreiding toe voor in de toekomst)
Om op beide kwesties te antwoorden :
Dat patchpaneeltje is idd enkel bedoeld voor als je met UTP gaat werken naar je drukknoppen, en je de doorverbindingen niet aan je schakelaars wil maken, maar aan je kast ...
By the way, als ge met echte RJ45 patchpanelen werkt, hebde connectoren nodig, maar met zo'n zogenaamde 'krone' blok, daar moet je gewoon die draadjes op de benodigde lokaties induwen (met bv. zo'n IDC-tool), en dan komen er nergens connectoren aan te pas hé ...
Die klemmetjes (micro van wago bv.) zijn voor SVV wel goed te doen, maar ik durf echt niet zeggen dat zo'n utp draadje daar nog goed in te stoppen valt ... Als dat niet ietwat stijf is, dan gaat ge dat nooit in dat gaatje gestopt krijgen, dan zal dat altijd krom buigen ... Indien interesse probeer ik het wel eens thuis hoor, heb nog wel een boel reserve blokjes liggen ...
Groeten,
Bart
Dat patchpaneeltje is idd enkel bedoeld voor als je met UTP gaat werken naar je drukknoppen, en je de doorverbindingen niet aan je schakelaars wil maken, maar aan je kast ...
By the way, als ge met echte RJ45 patchpanelen werkt, hebde connectoren nodig, maar met zo'n zogenaamde 'krone' blok, daar moet je gewoon die draadjes op de benodigde lokaties induwen (met bv. zo'n IDC-tool), en dan komen er nergens connectoren aan te pas hé ...
Die klemmetjes (micro van wago bv.) zijn voor SVV wel goed te doen, maar ik durf echt niet zeggen dat zo'n utp draadje daar nog goed in te stoppen valt ... Als dat niet ietwat stijf is, dan gaat ge dat nooit in dat gaatje gestopt krijgen, dan zal dat altijd krom buigen ... Indien interesse probeer ik het wel eens thuis hoor, heb nog wel een boel reserve blokjes liggen ...
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
@Roeln :
Om het eens met een voorbeeld te tonen, heb ik een fotootje opgesnort, om je te laten zien tot hoever die coating afgestript is van die SVV, maar let op, dit is dus gebeurd toen de svv al getrokken was hé ... En waarom, het is wel heel lastig zo, maar ik zag het niet zitten, dat al die losse draadjes al in de potjes zaten of eruit hingen, met de plakkers nog te gaan etc... Maar eventueel kan je dus eerst je SVV preflex doorknippen (met preflex-tang), en dan direkt strippen naarmate je de lengte nodig hebt. Je trekt daarvoor de SVV terug uit het potje en stript de gewenste lengte af, en daarna duw je hem er terug in ... Is veel makkelijker in ieder geval ...
Maar hier de fotootjes, eerst één van de losse draden in het potje, nadien met de wago-blokjes eraan en 2 drukknoppen !
Groeten,
Bart
Om het eens met een voorbeeld te tonen, heb ik een fotootje opgesnort, om je te laten zien tot hoever die coating afgestript is van die SVV, maar let op, dit is dus gebeurd toen de svv al getrokken was hé ... En waarom, het is wel heel lastig zo, maar ik zag het niet zitten, dat al die losse draadjes al in de potjes zaten of eruit hingen, met de plakkers nog te gaan etc... Maar eventueel kan je dus eerst je SVV preflex doorknippen (met preflex-tang), en dan direkt strippen naarmate je de lengte nodig hebt. Je trekt daarvoor de SVV terug uit het potje en stript de gewenste lengte af, en daarna duw je hem er terug in ... Is veel makkelijker in ieder geval ...
Maar hier de fotootjes, eerst één van de losse draden in het potje, nadien met de wago-blokjes eraan en 2 drukknoppen !
Groeten,
Bart
- Attachments
-
- SVV in potjes
- svv-draad-in-potjes.JPG (14.77 KiB) Viewed 20498 times
-
- SVV met wago-blokjes
- svv-draad-met-blokjes.JPG (13.09 KiB) Viewed 20498 times
There's No Home Like An Automated Home ...
Heb enkel de nodige draads (rood gemeenschappelijk) doorgeknipt en dit is zeer goed gelukt. Het lijkt me eenvoudiger dan alles terug aan elkaar zetten.
Het is alleszins makkelijker dan een bticino stopcontact in het doosje krijgen
Ik heb verder enkel de SVV kabel op zich gemarkeerd en slechts bij het uittekenen van de schema (voor aansluiting) de draads (kleuren) toegekend aan een bepaalde drukknop op de kabel.
Het is alleszins makkelijker dan een bticino stopcontact in het doosje krijgen
Ik heb verder enkel de SVV kabel op zich gemarkeerd en slechts bij het uittekenen van de schema (voor aansluiting) de draads (kleuren) toegekend aan een bepaalde drukknop op de kabel.