Aansturen rolluiken (ala auto)
Moderator: Domotix-Moderators
Aansturen rolluiken (ala auto)
Ik zou graag mijn rolluiken sturen zoals in mijn wagen.
Ik bedoel hiermee dat ik het puls/houd contact zoals in de (meeste) auto's wil hebben. Systeem is 'n beetje zoals de meeste dimmers.
Als ik :
- korte puls geef op drukknop A gaat het rolluik open
- korte puls geef op drukknop b gaat het rolluik toe
- blijf duwen op drukknop A gaat het rolluik toe tot waneer ik stop met drukken
- blijf ik duwen op drukknop B gaat het rolluik open tot waneer ik stop met drukken
Alles werkt op 24V (sturing) en ik onderbreek altijd alles dubbelpolig. Mijn rolluik stopt automatisch met een interne regeling. En ben nog niet van plan een te werken met echte domotica-modules tenzij ze betaalbaar zijn. Momenteel is het budget erg laag.
(Ik leg overal UTP als stuuring (24V) en alles komt in een soort van patchkast toe voor latere uitbreiding. Mijn volledig huis wordt geregeld via 24V teleruptoren die een groeps-uitbreiding hebben.)
Ik bedoel hiermee dat ik het puls/houd contact zoals in de (meeste) auto's wil hebben. Systeem is 'n beetje zoals de meeste dimmers.
Als ik :
- korte puls geef op drukknop A gaat het rolluik open
- korte puls geef op drukknop b gaat het rolluik toe
- blijf duwen op drukknop A gaat het rolluik toe tot waneer ik stop met drukken
- blijf ik duwen op drukknop B gaat het rolluik open tot waneer ik stop met drukken
Alles werkt op 24V (sturing) en ik onderbreek altijd alles dubbelpolig. Mijn rolluik stopt automatisch met een interne regeling. En ben nog niet van plan een te werken met echte domotica-modules tenzij ze betaalbaar zijn. Momenteel is het budget erg laag.
(Ik leg overal UTP als stuuring (24V) en alles komt in een soort van patchkast toe voor latere uitbreiding. Mijn volledig huis wordt geregeld via 24V teleruptoren die een groeps-uitbreiding hebben.)
-
- DomoExpert
hallo
over hoeveel rolluiken gaat het hier? 1-2-...30?
dit bepaald wel de prijs, anders is dit zeer goed mogelijk met LOGO
1 knop per rolluik, alle rolluiken samen starten, stoppen, tegenhouden...
klokgestuurd, afschakelbaar van het algemeen signaal enz.
reeds meerdere dergelijke systemen gemaakt
mvg roger
mvg roger
Re:
Kan je iets epcifieker zijn? Welke logo modules heb ik nodig en welke uitbreidingen. Ik vind van LOGO! heel weinig online technische informatie terug...PLC-fanaat wrote:hallo
mvg roger
Probeer deze URL maar eens, alle technische info van alle siemens produkten ...
https://mall.automation.siemens.com/DE/ ... =0&lang=en
Groeten,
Bart
https://mall.automation.siemens.com/DE/ ... =0&lang=en
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
-
- DomoExpert
-
- DomoExpert
sorry doch geen plaats om dergelijke demoschema's op mijn site te laten,
ik vergeet dat dan er heb de vrije ruimte nodig om schema's van installaties beschikbaar te houden voor de klanten waarvan we aan de installatie bezig zijn, per klant +/- 500MB documentate, schema's...
vraag gerust aan XiPHiAS deze te plaatsen
groeten roger
ps het schema is niet het moeilijke, de software is iets anders
ik vergeet dat dan er heb de vrije ruimte nodig om schema's van installaties beschikbaar te houden voor de klanten waarvan we aan de installatie bezig zijn, per klant +/- 500MB documentate, schema's...
vraag gerust aan XiPHiAS deze te plaatsen
groeten roger
ps het schema is niet het moeilijke, de software is iets anders
-
- DomoFan
Merten heeft de oplossing
Hallo ik ben installateur en heb naar lang zoeken de perfecte module gevonden voor rolluiksturing. 50€ btw in voor 2 rolluiken,
namelijk merten type 576398 is een rolluiksturingsmodule. gedaan met logo voor programeren en zo heb zelf ook 4 logo's gebruikt maar bij een nieuwe installatie plaats ik van nu af deze modules .
Passen in een heliapotje , en je kunt gewoon in huis een 8g1.5 doorlussen naar alle rollen.(komt er maar een 8G aan in de kast.
in de kast een astrotimer van merlin gerin en uw rolluiken gaan automatisch naar boven en beneden zoals het moet.
Kostprijs een pak minder en zeeeeer eenvoudig.
Groeten kris Elektro E.K.
namelijk merten type 576398 is een rolluiksturingsmodule. gedaan met logo voor programeren en zo heb zelf ook 4 logo's gebruikt maar bij een nieuwe installatie plaats ik van nu af deze modules .
Passen in een heliapotje , en je kunt gewoon in huis een 8g1.5 doorlussen naar alle rollen.(komt er maar een 8G aan in de kast.
in de kast een astrotimer van merlin gerin en uw rolluiken gaan automatisch naar boven en beneden zoals het moet.
Kostprijs een pak minder en zeeeeer eenvoudig.
Groeten kris Elektro E.K.
Beste vrienden,
let goed op als je rolluik-motoren schakeld moet je dit elektrisch gescheiden doen, NOOIT parallel schakelen!!!
Je kan met een LOGO perfect doen wat jij wil (puls omhoog, andere puls omlaag, enz...)
Maar je hebt dan 2 uitgangen nodig PER MOTOR, 1voor omhoog 1 voor omlaag.
dus voor 10 rolluiken, 20 uitgangen, ten zij je ze niet appart wil bedienen maar in groepen.
Let ook op dat je bij motoren steeds extra relais nodig hebt. (Inductieve belasting) 10A relais zijn meestal 10 A bij ohmse belasting.
Dus mag je geen rolluikmotoren rechtstreeks op een logo aansluiten, maar wel als de uitgangen een stevigere relais schakelen die op zijn beurt de motor schakeld.
succes
let goed op als je rolluik-motoren schakeld moet je dit elektrisch gescheiden doen, NOOIT parallel schakelen!!!
Je kan met een LOGO perfect doen wat jij wil (puls omhoog, andere puls omlaag, enz...)
Maar je hebt dan 2 uitgangen nodig PER MOTOR, 1voor omhoog 1 voor omlaag.
dus voor 10 rolluiken, 20 uitgangen, ten zij je ze niet appart wil bedienen maar in groepen.
Let ook op dat je bij motoren steeds extra relais nodig hebt. (Inductieve belasting) 10A relais zijn meestal 10 A bij ohmse belasting.
Dus mag je geen rolluikmotoren rechtstreeks op een logo aansluiten, maar wel als de uitgangen een stevigere relais schakelen die op zijn beurt de motor schakeld.
succes