Planning nieuwbouw
Moderator: Domotix-Moderators
Planning nieuwbouw
we zijn volop bezig met het plannen van een nieuwbouw en na lange, zware onderhandelingssessies met vrouwlief (lees: keuken naar keuze) is er een leuk budget opzij gezet voor domotica. ik ben geen miljonair maar wil toch opteren voor EIB gezien de mogelijkheden en perspectieven.
het is een woning met volgende kenmerken:
- living
- keuken
- garage met aparte berging
- bureau
- 3 slaapkamers
- dressing
- badkamer
- ingerichte zolder (game room + projector cinema)
qua domotica wil ik uiteindelijk (na vele jaren en euros) het volgende sturen:
- verlichting sturen via sensors (beweging & licht), tijdmechanismen & sferen
- verwarming (ook met raamsensors)
- alarm met GSM koppeling
- vouw- en rolgordijnen
- bepaalde stopcontacten
- zonnewering terras (tijd, zon, seizoen, wind & regen)
- melding van post (sensor in brievenbus)
- webcams
- alles uit + paniek
ik wil dit beest zelf kunnen beheren/parameteriseren via 2 touchscreens (a la siemens niet BTicino), centrale PC en PDA.
Voor multi-room audio overweeg ik Philips Streamium, draadloos, stijlvol, geen aparte luidsprekers nodig en uitgebreide functionaliteit.
Velen van jullie schreeuwen voortdurend dat EIB zo duur is, wel, enig idee over welk type budget we hier spreken? En welke voorbereidingen tref ik best met het reeds beschikbare budget (€10000-€15000) om dit op termijn te verwezenlijken? Overtuigende argumenten voor andere systemen die dit aankunnen hoor ik ook graag. Ik ben open minded!!
Thanks voor de hulp...
het is een woning met volgende kenmerken:
- living
- keuken
- garage met aparte berging
- bureau
- 3 slaapkamers
- dressing
- badkamer
- ingerichte zolder (game room + projector cinema)
qua domotica wil ik uiteindelijk (na vele jaren en euros) het volgende sturen:
- verlichting sturen via sensors (beweging & licht), tijdmechanismen & sferen
- verwarming (ook met raamsensors)
- alarm met GSM koppeling
- vouw- en rolgordijnen
- bepaalde stopcontacten
- zonnewering terras (tijd, zon, seizoen, wind & regen)
- melding van post (sensor in brievenbus)
- webcams
- alles uit + paniek
ik wil dit beest zelf kunnen beheren/parameteriseren via 2 touchscreens (a la siemens niet BTicino), centrale PC en PDA.
Voor multi-room audio overweeg ik Philips Streamium, draadloos, stijlvol, geen aparte luidsprekers nodig en uitgebreide functionaliteit.
Velen van jullie schreeuwen voortdurend dat EIB zo duur is, wel, enig idee over welk type budget we hier spreken? En welke voorbereidingen tref ik best met het reeds beschikbare budget (€10000-€15000) om dit op termijn te verwezenlijken? Overtuigende argumenten voor andere systemen die dit aankunnen hoor ik ook graag. Ik ben open minded!!
Thanks voor de hulp...
Imagination is more important than knowledge - Einstein
Voorbereidingen
Eerst en vooral voorzie je gewoon dat de EIB kabel overal in de buurt ligt van daar waar je functies wenst.
Ik ben mijn kabel \"vergeten\" boven de ramen (vouwgordijnen), onder de ramen (vensterkontakten) en dat breekt me zuur op. Bij EIB kabel mag je onbeperkt aftakken en uitbreiden. Dat is een voordeel tegenover een stersysteem
Voor verwarming: daar heb ik WEL alle buizen in ster (met een collector beneden en een collector boven). Aan die collectoren worden dan elektrische ventielen gezet, zodat ik de temperatuur per kamer kan regelen en die lelijke thermostatische kranen mettertijd kan verwijderen. Dus ook ter hoogte van de collectoren: EIB kabel en 230 V voorzien.
Voor geschakelde stopcontacten is het wel het meest eenvoudig om de 230 V te schakelen in de schakelkast. Er bestaan aktoren voor montage in de inbouwdoos, maar die worden weinig gebruikt.
Met de raamcontacten en de temperatuurregeling zit je alvast goed op weg om een hele hoop energie te besparen.
De prijs kan nogal variëren. Ga zeker eens te rade bij http://www.eib-forum.be/phpBB/.
Op http://www.konnex.org/partners/list.html vind je een lijst met installateurs in de buurt. Je kan natuurlijk ook een groothandel binnenstappen en een preciesere berekening laten maken, bvb. bij Elektromat in Kortrijk.
Ik ben mijn kabel \"vergeten\" boven de ramen (vouwgordijnen), onder de ramen (vensterkontakten) en dat breekt me zuur op. Bij EIB kabel mag je onbeperkt aftakken en uitbreiden. Dat is een voordeel tegenover een stersysteem
Voor verwarming: daar heb ik WEL alle buizen in ster (met een collector beneden en een collector boven). Aan die collectoren worden dan elektrische ventielen gezet, zodat ik de temperatuur per kamer kan regelen en die lelijke thermostatische kranen mettertijd kan verwijderen. Dus ook ter hoogte van de collectoren: EIB kabel en 230 V voorzien.
Voor geschakelde stopcontacten is het wel het meest eenvoudig om de 230 V te schakelen in de schakelkast. Er bestaan aktoren voor montage in de inbouwdoos, maar die worden weinig gebruikt.
Met de raamcontacten en de temperatuurregeling zit je alvast goed op weg om een hele hoop energie te besparen.
De prijs kan nogal variëren. Ga zeker eens te rade bij http://www.eib-forum.be/phpBB/.
Op http://www.konnex.org/partners/list.html vind je een lijst met installateurs in de buurt. Je kan natuurlijk ook een groothandel binnenstappen en een preciesere berekening laten maken, bvb. bij Elektromat in Kortrijk.
Wel,
Misschien gaan er lachen hé, maar ik heb ook zo'n brievenbus sensor voorzien, en iedereen lachtte me uit, maar ik heb toch lekker een kabel voorzien tot daar ...
Van die geschakelde stopcontacten, als je dat in je kast gaat doen, heb je wel het nadeel dat je geen individuele stopcontacten kan afschakelen, wat juist wel de bedoeling is !
Groeten,
Bart
Misschien gaan er lachen hé, maar ik heb ook zo'n brievenbus sensor voorzien, en iedereen lachtte me uit, maar ik heb toch lekker een kabel voorzien tot daar ...
Van die geschakelde stopcontacten, als je dat in je kast gaat doen, heb je wel het nadeel dat je geen individuele stopcontacten kan afschakelen, wat juist wel de bedoeling is !
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Stopcontacten schakelen
Ja en neen.
Eerst en vooral kan je natuurlijk slechts één stopcontact aan die geschakelde leiding hangen. (Dit betekent niet dat die een apparte kring zou moeten zijn.) Dus dat stopocontact kan je wel eenvoudig alleen schakelen.
Bovendien is het dikwijls zinvol om wel meerdere stopcontacten gelijktijdig aan of uit te schakelen.
Voorbeelden:
° Alle computerapparatuur (printer, scanner, ...) in het bureau.
° Alle apparaten in de keuken (koffiezet, waterkoker, ...)
° Alle apparaten in de woonkamer (staande lamp, kerstboom, ...)
Dit zijn apparaten die aan het net hangen, maar niet permanent hoeven ingeschakeld te worden. Als je ze in groep uitschakeld verhoog je de veiligheid en verminder je het energieverbruik.
Eerst en vooral kan je natuurlijk slechts één stopcontact aan die geschakelde leiding hangen. (Dit betekent niet dat die een apparte kring zou moeten zijn.) Dus dat stopocontact kan je wel eenvoudig alleen schakelen.
Bovendien is het dikwijls zinvol om wel meerdere stopcontacten gelijktijdig aan of uit te schakelen.
Voorbeelden:
° Alle computerapparatuur (printer, scanner, ...) in het bureau.
° Alle apparaten in de keuken (koffiezet, waterkoker, ...)
° Alle apparaten in de woonkamer (staande lamp, kerstboom, ...)
Dit zijn apparaten die aan het net hangen, maar niet permanent hoeven ingeschakeld te worden. Als je ze in groep uitschakeld verhoog je de veiligheid en verminder je het energieverbruik.
Thorgal,
alles uit voor keukenapparaten is natuurlijk nodig voor verbruik en veiligheid.
Maar de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen de koffiezet aan te zetten is toch ook handig.
Dus voor mij gaan die stopcontacten allen apart naar de kast!
Sensor in brievenbus : geniaal!
Zie al een boodschapke op mijn teletask schermpje : \"You've got mail\".
Die draad ga ik ook zeker niet vergeten!
Maar de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen de koffiezet aan te zetten is toch ook handig.
Zie al een boodschapke op mijn teletask schermpje : \"You've got mail\".
Re:
die "you've got mail" was exact wat ik in gedachte hadroeln wrote:Thorgal,
Zie al een boodschapke op mijn teletask schermpje : "You've got mail".
Re:
met die standaardbedrading ben ik mee. enkele strategische draden kiezen die vanuit de kast vertrekken en dan vertakken naar hartelust.
het stopcontactenverhaal gaat helaas aan mij voorbij. wat ik nodig heb is bepaalde stopcontacten individueel te schakelen en sommigen kunnen/moeten in principe permanent ingeschakeld zijn.
een andere prangende vraag is hoe kan ik alles laten werken waarmee ik bedoel dat licht aangaat wanneer je op een schakelaar drukt al dan niet gekoppeld aan domotica terwijl het budget nog niet toelaat alles volledig met domotica te beheren? En betekent dit dan wanneer ik het later aansluit op het domoticasysteem ik met overbodige kabels zal zitten?
het stopcontactenverhaal gaat helaas aan mij voorbij. wat ik nodig heb is bepaalde stopcontacten individueel te schakelen en sommigen kunnen/moeten in principe permanent ingeschakeld zijn.
een andere prangende vraag is hoe kan ik alles laten werken waarmee ik bedoel dat licht aangaat wanneer je op een schakelaar drukt al dan niet gekoppeld aan domotica terwijl het budget nog niet toelaat alles volledig met domotica te beheren? En betekent dit dan wanneer ik het later aansluit op het domoticasysteem ik met overbodige kabels zal zitten?
Re:
Ik ben zelf ook nog maar een beginner maar als ik het goed heb moet het als volgt:t-mac wrote:het stopcontactenverhaal gaat helaas aan mij voorbij. wat ik nodig heb is bepaalde stopcontacten individueel te schakelen en sommigen kunnen/moeten in principe permanent ingeschakeld zijn.
Je legt vanuit de kast 230 naar je stopcontact ... deze loopt in de kast door een relay of teleruptor ... die dan weer op zijn beurt kan geschakeld worden door een domotica sturing.
Dit werkt eigenlijk hetzelfde als je stopcontacten ... alleen is het veel simpeler om je licht te schakellen ipv je stopcontacten.t-mac wrote:een andere prangende vraag is hoe kan ik alles laten werken waarmee ik bedoel dat licht aangaat wanneer je op een schakelaar drukt al dan niet gekoppeld aan domotica terwijl het budget nog niet toelaat alles volledig met domotica te beheren? En betekent dit dan wanneer ik het later aansluit op het domoticasysteem ik met overbodige kabels zal zitten?
Licht: 230 naar het licht punt, laagspaning naar je druk knop, in de kast kan je kiezen voor teleruptors, domotica sturing, PLC, ...
Stopcontact: dit gaat eigenlijk precies het zelfde ... alleen lijkt met me niet echt aangewezen om bij ieder stopcontact een drukkop te hebben staan om te schakellen ... dus hoe ga je een stopcontact schakkelen zonder domotica of drukknop?
Wat de kabels betreft: deze heb je zowel voor gewone sturing (teleruptor) als domotica nodig ...
En ik heb me al wijs laten maken dat je nooit teveel kabel kan steken
Mocht ik hier onzin aan het vertellen zijn dan hoor ik het graag ... zo leer ik ook weer wat bij
GreetZ
David
Last edited by Gizzmo on Wed Jan 04, 2006 10:13 pm, edited 2 times in total.
Onze Bouw Blog: http://huisjebouwen.blogspot.com/
-
- DomoExpert
Re: Planning nieuwbouw
Hallo,t-mac wrote:we zijn volop bezig met het plannen van een nieuwbouw en na lange, zware onderhandelingssessies met vrouwlief (lees: keuken naar keuze) is er een leuk budget opzij gezet voor domotica. ik ben geen miljonair maar wil toch opteren voor EIB gezien de mogelijkheden en perspectieven.
...
Buiten de multimedia integratie mag je rekenen voor de EIB componenten op zo'n 10.000 Euro. En daar zitten geen speciale componenten in (weerstations,displays en touchscreens...)
Voor de multimedia integratie mag je nog eens een 10.000 euro rekenen.
Met wat jij wil doen zal je op termijn toch minstens 25.000 euro kwijt zijn...
Maar dan heb je wel een domotica dat robust en flexible is.
Veel plezier.
Johan
Hmm, kan me niet inbeelden dat ik ergens geschreven heb, dat ik het daadwerkelijk al geintegreerd heb, maar ik heb er kabel voor voorzien !
Maar het antwoord is redelijk simpel op het eerste zicht, er zijn alleen enkele addertjes ...
Je kan dit oplossen door van die switchen met infrarood, zoals ze in elke winkel wel hangen hebben ...
Probleem blijft dan enkel, hoe ga je op een correcte manier die éne brief detecteren ... Stel je hangt de sensor aan de onderkant van je gleuf in het midden, en het spiegeltje aan de bovenkant van de bus ...
Dan zal deze lichtbundel altijd weerkaatst worden tegen het spiegeltje, tenzij er op dat moment een brief door de gleuf komt, dan zal de lichtbundel onderbroken worden ...
Je kan dan bv. met een latch-principe gaan werken hé, je LED'je ofzo binnen gaat dan branden wanneer de lichtbundel onderbroken is geweest, en zal blijven branden tot je de relay terug afschakelt ...
Addertje is misschien dat als je brief net naast de sensor zou doorgeschoven worden, hij niets zal detecteren ... Dit kan je dan bv. wel oplossen door 2 sensors te voorzien, die net uit het midden geplaatst zijn, en waarbij je een OR poort gaat toepassen, dus als de 1ne OF de andere onderbroken wordt, moet de relais ofzo geschakeld worden.
Maar zoals ik zei, ik heb enkel de bekabeling nog maar voorzien, en het idee zit (zoals zovele) in m'n hoofd ... Enkel de uitwerking moet nog eens komen ...
Moest er iemand me voor zijn, laat maar eens weten hoe jullie het oplossen ....
Groeten,
Bart
Maar het antwoord is redelijk simpel op het eerste zicht, er zijn alleen enkele addertjes ...
Je kan dit oplossen door van die switchen met infrarood, zoals ze in elke winkel wel hangen hebben ...
Probleem blijft dan enkel, hoe ga je op een correcte manier die éne brief detecteren ... Stel je hangt de sensor aan de onderkant van je gleuf in het midden, en het spiegeltje aan de bovenkant van de bus ...
Dan zal deze lichtbundel altijd weerkaatst worden tegen het spiegeltje, tenzij er op dat moment een brief door de gleuf komt, dan zal de lichtbundel onderbroken worden ...
Je kan dan bv. met een latch-principe gaan werken hé, je LED'je ofzo binnen gaat dan branden wanneer de lichtbundel onderbroken is geweest, en zal blijven branden tot je de relay terug afschakelt ...
Addertje is misschien dat als je brief net naast de sensor zou doorgeschoven worden, hij niets zal detecteren ... Dit kan je dan bv. wel oplossen door 2 sensors te voorzien, die net uit het midden geplaatst zijn, en waarbij je een OR poort gaat toepassen, dus als de 1ne OF de andere onderbroken wordt, moet de relais ofzo geschakeld worden.
Maar zoals ik zei, ik heb enkel de bekabeling nog maar voorzien, en het idee zit (zoals zovele) in m'n hoofd ... Enkel de uitwerking moet nog eens komen ...
Moest er iemand me voor zijn, laat maar eens weten hoe jullie het oplossen ....
Groeten,
Bart
Aha, blijkbaar had ik dit verkeerd geïnterpreteerd.
Het leek me inderdaad niet zo heel moeilijk om te verwezenlijken, maar het was me ook vooral te doen over hoe die 'missers' bijvoorbeeld vermeden kunnen worden.
Ik ben nieuw hier, maar kon uitmaken uit oudere posts dat jij de oprichter bent van dit forum. Wel, ik wil toch even kwijt dat je het niet slecht doet. Na heel wat googlen omtrent domotica zonder al te veel resultaat, kwam ik op dit forum terecht en plots werd veel verduidelijkt (en ik heb nog maar het beginnersgedeelte doorgenomen).
Greetz
Het leek me inderdaad niet zo heel moeilijk om te verwezenlijken, maar het was me ook vooral te doen over hoe die 'missers' bijvoorbeeld vermeden kunnen worden.
Ik ben nieuw hier, maar kon uitmaken uit oudere posts dat jij de oprichter bent van dit forum. Wel, ik wil toch even kwijt dat je het niet slecht doet. Na heel wat googlen omtrent domotica zonder al te veel resultaat, kwam ik op dit forum terecht en plots werd veel verduidelijkt (en ik heb nog maar het beginnersgedeelte doorgenomen).
Greetz
@Dumor :
Ja, ondertussen al geleden van in 2003 hé ... Maar ik ben hier inderdaad mee begonnen als antwoord op de vele vragen die ik ooit moeten oplossen heb, alvorens aan m'n bouw te beginnen ...
Ik ben in ieder geval zelf heel blij, dat ik zoveel toffe reacties mag ontvangen van iedereen ... Het bewijst alleen maar dat de opzet van m'n forum meer dan geslaagd is hé ...
Spread the word ... we kunnen er allemaal maar wel bij varen, ... , en veel leesgenot nog !
Mvg,
Bart
Ja, ondertussen al geleden van in 2003 hé ... Maar ik ben hier inderdaad mee begonnen als antwoord op de vele vragen die ik ooit moeten oplossen heb, alvorens aan m'n bouw te beginnen ...
Ik ben in ieder geval zelf heel blij, dat ik zoveel toffe reacties mag ontvangen van iedereen ... Het bewijst alleen maar dat de opzet van m'n forum meer dan geslaagd is hé ...
Spread the word ... we kunnen er allemaal maar wel bij varen, ... , en veel leesgenot nog !
Mvg,
Bart