Voor een verbouwing twijfelen we qua toe te passen buizen/leidingen waarin de uiteindelijke VOB en SVV komt te liggen.
Volgens mij zijn er twee opties:
1) flexibele buis (preflex, elflex, tflex) al dan niet voorgekableerd
2) harde buis waarin we dan later zelf de draad moeten doortrekken
Bij het vergelijken van prijzen (materiaalkost), komt een voorgekableerde flexibele buis min of meer op het zelfde uit als harde buizen met draad doorgetrokken. Dus dat is niet echt een argument. (Als iemand hier een andere conclusie heeft, dan hoor ik dat graag.)
Op het eerste zicht lijkt de flexible buis een betere keuze, want voorgekableerd dus een grote tijdbesparing, maar er zijn ook wat nadelen: van richting veranderen moet steeds in 'soepele' bochten gebeuren (nadeel bij opbouw/inbouw achter gyproc bv) en het nadien doortrekken 'zou' helemaal niet gemakkelijk zijn wegens het niet gladde karakter van de buis.
Met harde buizen maakt men gemakkelijker een traject met scherpe bochten en doortrekken is fluitje van een cent, zeker als men niet de kleinste diameter neemt. Grote nadeel is het tijdrovend karakter om draad door te trekken.
Twee vragen:
1) Kloppen bovenstaande observaties of mis ik een paar argumenten of zijn sommige nadelen heel gemakkelijk te verhelpen?
2) Mag men voor de harde buizen nog steeds de normale PVC buis gebruiken (geel), of moet dit steeds de versterkte PVC buis zijn (grijs)?
Met vriendelijke groeten,
Christoph
Buizen/Leidingen
Moderator: Domotix-Moderators
Er bestaan ook lege flexbuizen met een dunne metalen (wacht)draad erin.
Op die manier kan je later vrij makkelijk kabels bijtrekken.
Hou er ook rekening mee dat je niet te veel wachtbuizen voorziet. Alles wordt meer en meer draadloos. (telefoon, internet, tv, ...) Je zal dus later niet meer zo veel bijkomende draden moeten trekken.
Op die manier kan je later vrij makkelijk kabels bijtrekken.
Hou er ook rekening mee dat je niet te veel wachtbuizen voorziet. Alles wordt meer en meer draadloos. (telefoon, internet, tv, ...) Je zal dus later niet meer zo veel bijkomende draden moeten trekken.
Ik concludeer dus dat ik het best combineer.
Draadloos is natuurlijk een optie, maar er blijft een veiligheidsrisico. Dus hou ik het liever op draad.
Weet er iemand of de gele PVC buizen nog gebruikt mogen worden? Vroeger wel, maar men vindt ze minder en minder in de handel en op deze site bv vind ik er niets over terug. Ik wou gewoon even checken.
Mvg,
Christoph
Draadloos is natuurlijk een optie, maar er blijft een veiligheidsrisico. Dus hou ik het liever op draad.
Weet er iemand of de gele PVC buizen nog gebruikt mogen worden? Vroeger wel, maar men vindt ze minder en minder in de handel en op deze site bv vind ik er niets over terug. Ik wou gewoon even checken.
Mvg,
Christoph
Christoph,
Die gele buizen zijn er nog steeds ...
Ik weet dat ik ooit eens tegen m'n leverancier zei, dat ik alles met van die gele buis wou doen, en die verklaarde me zot ...
Achteraf, besef ik heel goed waarom, ik heb nu al een paar weken flex getrokken, en ik kan je verzekeren, het ging op sommige plaatsen maar net onder de chape, en in mijn geval, kon je nog eens wat duwen en trekken aan die flexen, zodat alles nog wat breder ging liggen, dat kan je dus niet meer met van die gele buizen hé ...
Neen, als je VEEL gaat leggen, is het niet meer te doen met die gele buizen !
Bart
Die gele buizen zijn er nog steeds ...
Ik weet dat ik ooit eens tegen m'n leverancier zei, dat ik alles met van die gele buis wou doen, en die verklaarde me zot ...
Achteraf, besef ik heel goed waarom, ik heb nu al een paar weken flex getrokken, en ik kan je verzekeren, het ging op sommige plaatsen maar net onder de chape, en in mijn geval, kon je nog eens wat duwen en trekken aan die flexen, zodat alles nog wat breder ging liggen, dat kan je dus niet meer met van die gele buizen hé ...
Neen, als je VEEL gaat leggen, is het niet meer te doen met die gele buizen !
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
-
- DomoExpert
Weet je waarvoor ik die flex met trekdraad erin gebruikt heb, om voor het leggen (!!) kabels in te trekken die je niet in flex kan krijgen !!!
Ik heb dit ook gebruikt om UTP in te trekken die ik op een rol gekocht had, waarom ? Wel, omdat ik dan soms 3 of 4 utp's in 1 preflex kreeg, wel de dikke hé, 22mm of hoeveel is dat ook weer ...
En ... ik hoop dat ik inderdaad ooit nog iets daardoor getrokken krijg ook, maar heb het enkel voor korte lengtes voorzien uit schrik dat het inderdaad toch niet zou lukken !
Groeten,
Bart
Ik heb dit ook gebruikt om UTP in te trekken die ik op een rol gekocht had, waarom ? Wel, omdat ik dan soms 3 of 4 utp's in 1 preflex kreeg, wel de dikke hé, 22mm of hoeveel is dat ook weer ...
En ... ik hoop dat ik inderdaad ooit nog iets daardoor getrokken krijg ook, maar heb het enkel voor korte lengtes voorzien uit schrik dat het inderdaad toch niet zou lukken !
Groeten,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
-
- DomoExpert
neen ook niet met wachtdraad erin, bij meer dan 2 bochten is de kracht nodig om braad te trekken zo groot dat de wachtdraad in de buis snijd en blokkeerd
en met een trekdraad lopen ook de draden vast door de te grote wrijving op die ribben
mogelijkheid: voorbedrade preflex of gewone PVC buizen en later trekken
roger
en met een trekdraad lopen ook de draden vast door de te grote wrijving op die ribben
mogelijkheid: voorbedrade preflex of gewone PVC buizen en later trekken
roger