dummy

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Innocent X
DomoFan

dummy

Post by Innocent X »

hallo,

ik heb onlangs een woning verbouwd en hier komt natuurlijk altijd veel meer bij kijken dan je op voorhand plant (lees : het resterend budget is beperkt). binnen een goeie maand begin ik aan de elektriciteit ed.

nu heb ik altijd wel domotica willen installeren. ik ben een iterke en ik amuseer mij nogal graag met al die zaken. ik ken de basisbeginselen van elektriciteit en kan hier wel een klein beetje mijn plan mee trekken.

momenteel twijfel ik tussen EIB en Nikobus (zoals velen waarschijnlijk). ik dacht eerst voor Nikobus te kiezen omdat dat op korte termijn goedkoper lijkt (of ben ik hier mis ?). persoonlijk ben ik voor een open standaard. daarom ben ik aan 't twijfelen geslagen. bij Nikobus kan je vrijwel gratis beroep doen op hulp van Niko uit. bij EIB is dit niet het geval. het is nog vrij nieuw en vele elektriciens zijn niet echt geneigd om ermee te beginnen. je moet al echt naar 'n speciaalzaak stappen om iemand te vinden die je kan vertrouwen.

bestaat er ergens een officiële lijst van installateurs van EIB ? heeft er iemand al ervaringen van deels de installatie zelf te doen en deels de installatie door een vakman te laten doen ?

is dat aan te raden/af te raden voor een beginneling ? ik weet ook wel dat voor niks de zon opgaat, maar ik zou graag nu alle bekabeling ed voorzien om evt. later uit te breiden.

bedankt voor de reacties!
on4cet
Site Admin

Voorzien

Post by on4cet »

Beste,

Je kan inderdaad alle bekabeling al voorzien, maar ik zou denken dat je best van in den beginne voor een bepaald systeem kiest ... Ga je namelijk je lichtpunten en dergelijke lokaal bedienen en niet vanuit de kast (met teleruptoren ofzo), dan kan je nadien bijna niet meer beginnen met domotica ... laat je daarentegen van in den beginne al je lichtpunten enzo naar een centrale kast komen, kan je nadien nog altijd uitbreiden ...

Leg bv. vanuit elke ruimte een 16aderige kabel type SVV naar je stuurkast, ga je nadien over op echte domotica, neem je gewoon 2 draden (bus) uit deze bundel en gebruik je die voor de bus van het systeem ... Kan je nadien nog vanalles met die anderen doen (in elke ruimte een 1wire temperatuur-sensor ofzo)

EIB is mijn insziens het neusje van de zalm, maar is inderdaad vrij prijzig, over de support kunnen anderen je wel meer vertellen, er was hier iemand op het board die beroepshalve met EIB bezig is, dus misschien dat deze persoon wel iets kan vertellen !

Meer over EIB kan je vinden op de site :

http://www.eiba.be/site/nl/frame.html

Veel plezier ...

Bart
Post Reply