Bticino \"MYHOME\" home automation

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
demeester
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Nov 15, 2004 8:59 pm
Location: Oostmalle - België

Bticino \"MYHOME\" home automation

Post by demeester »

Heeft er iemand ervaring met MyHome van bticino, het domotica alternatief van Bticino ?
In de documentatie van bticino neemt men liever niet het woord domotica in de mond maar home automation. Alles werkt namelijk ook via een SCS-bus via twisted pair maar alles word geconfigureerd met behulp van jumpers op de componenten. Men heeft de keuze om alles te centraliseren in de schakelkast op din-rail of de schakelende component ook op de plaats van de bediening. Mooi systeem en combineerbaar met inbraakbeveiliging en video- en parlofonie systemen allemaal 2-draads.
De prijs van dit systeem valt ook wel mee, ik schat ongeveer een 70 a 100 euro per kring die ik wens te schakelen incl. bediening.
Alles kan ook gecontroleerd en bediend worden via de pc via een RS232 interface op de SCS-bus.

Graag iemand zijn mening over MyHome a u b. :lol: :wink: [/b]
sportingboy
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu May 05, 2005 11:13 pm
Contact:

Post by sportingboy »

Hallo
ik heb dat systeem bij mij thuis geinstalleerd (nieuwbouw) , samen met vriend electricien . Omdat het nog niet lang bestaat in Belgie , zijn ze me komen helpen met opstarten (de mensen van bticino zelf) . Het is gemakkelijk te programeren systeem , zeer lage begin kost , zeer uitbreidbaar systeem.
peltot
DomoMember
Posts: 2
Joined: Tue Oct 25, 2005 12:49 pm

Post by peltot »

Ben je nog steeds van het my home systeem? Ik ben serieus aan het twijfelen om dit systeem zelf te installeren bij mij thuis.

Ik had graag ook een thermostaat van BTcino geinstalleerd, maar hoor er niet veel goeds over. Heeft er hier iemand ervaring mee?
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Ervaring niet, maar mijn chauffageboer raadt mij wel aan om de REV26 van Siemens te nemen. Die passen in Bticino afdekplaten (en ook andere merken, zie website van Siemens), en zouden beter zijn dan de BTicino thermostaten.

Ik ga die van Siemens nemen.

Groeten,
Koen.
Pieter
DomoMember
Posts: 7
Joined: Fri Nov 18, 2005 8:28 pm
Location: Bonheiden - België

My Home bTicino

Post by Pieter »

Heb My Home zelf geïnstalleerd...

Ook bij mij zijn ze van bTicino zelf de basisinstallatie komen doen en mij aan huis mini-cursus komen geven om alles in te stellen en te programmeren.

Heb ook thermostaten van bTicino... en vrees dat als je My Home wil met thermostaten, je niet meteen veel keuze zult hebben, vermits die thermostaten van Siemens niet echt goed zullen inegreren in My Home noch aansluitbaar zullen zijn op de SCS Bus.

Kan nu op mijn touchscreen in living zien wat de temperatuur is in de verschillende zones in huis (Living, Badkamer, Slaapkamers, (Hobby)Kelder)... en werkt wel goed.

De temperatuur regeling via My Home is nog niet geparammetriseerd... beetje uit persoonlijk tijdsgebrek... heb het nu tijdelijk gewoon met een tijdsklok ingesteld die rechtstreeks tussen de circulatiepompen zit... en met vloerverwarming zit dit nu ook niet zó nauw... zolang de temperaturen niet te hard schommelen.

Ben zeer tevreden over het systeem.
peltot
DomoMember
Posts: 2
Joined: Tue Oct 25, 2005 12:49 pm

Re: My Home bTicino

Post by peltot »

Pieter wrote:Heb My Home zelf geïnstalleerd...

Ook bij mij zijn ze van bTicino zelf de basisinstallatie komen doen en mij aan huis mini-cursus komen geven om alles in te stellen en te programmeren.

Heb ook thermostaten van bTicino... en vrees dat als je My Home wil met thermostaten, je niet meteen veel keuze zult hebben, vermits die thermostaten van Siemens niet echt goed zullen inegreren in My Home noch aansluitbaar zullen zijn op de SCS Bus.

Kan nu op mijn touchscreen in living zien wat de temperatuur is in de verschillende zones in huis (Living, Badkamer, Slaapkamers, (Hobby)Kelder)... en werkt wel goed.

De temperatuur regeling via My Home is nog niet geparammetriseerd... beetje uit persoonlijk tijdsgebrek... heb het nu tijdelijk gewoon met een tijdsklok ingesteld die rechtstreeks tussen de circulatiepompen zit... en met vloerverwarming zit dit nu ook niet zó nauw... zolang de temperaturen niet te hard schommelen.

Ben zeer tevreden over het systeem.
Heb je zelf alle onderdelen samengezocht?
Ik vermoed dat er een aantal componenten niet in de catalogus staan.
Zoals een thermostaat die werkt met het bus-systeem. Welke heb jij genomen?
Heb je zo'n starterskit genomen? Indien ja, had je genoeg aan de meegeleverde configuratoren? Of heb je zo'n kit moeten bijkopen?

Heb je ook een handleiding gekregen tijdens de cursus?
Pieter
DomoMember
Posts: 7
Joined: Fri Nov 18, 2005 8:28 pm
Location: Bonheiden - België

Post by Pieter »

>> Heb je zelf alle onderdelen samengezocht?
Ja en Neen... wist van batibouw welke modules bestaan... bij electriciteitsgroothandel gevraagd welke nummers.

>> Ik vermoed dat er een aantal componenten niet in de catalogus staan. Zoals een thermostaat die werkt met het bus-systeem. Welke heb jij genomen?
De \"catalogus\" is inderdaad érg beknopt... en totaal niet volledig :-(. Cataloognummer NT4692.

>> Heb je zo'n starterskit genomen? Indien ja, had je genoeg aan de meegeleverde configuratoren? Of heb je zo'n kit moeten bijkopen?
Weet niet echt wat je met starterkit bedoelt :-(. Als het gaat over configuratoren moet je zeker niet zo'n doos met alle soorten in kopen. Véél interessanter om tevoren na te kijken wat je nodig hebt en dat dan te bestellen. Hangt trouwens ook sterk af van of je met scenariocentrale werkt of niet -> (gedeeltelijk) andere configuratoren nodig

>> Handleiding?
Nope... maar ze komen het aan huis uitleggen... dus ook niet slecht :-). De software kan ik je wel bezorgen... werkt redelijk intuitief: als ik 1 blz uitleg type kan je er wel aan uit
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Dag Pieter,

Die software intereseerd me ook wel ... ik zou hem graag eens bekijken. 8)

Alvast met dank!
David
Z-Blocker
DomoFan
Posts: 23
Joined: Tue Apr 25, 2006 1:53 pm

thermostaat

Post by Z-Blocker »

Sorry dat ik een oud topic weer naar boven breng.
Ik ben ook op zoek naar een thermostaat die met de SCS werkt maar de suggestie om de NT4692 te gebruiken lijkt me nogal raar.
Dit is toch een sensor, dus heb je dan geen 3550 Contol unit nodig? Die unit lijkt me ook nogal overkill voor mijn appartement.

Z.
Frederick
DomoMember
Posts: 4
Joined: Fri Dec 09, 2005 10:09 am
Contact:

Post by Frederick »

Beste,

Je hebt inderdaad de centrale 3550 nodig in combinatie met de voeler NT4692 omdat die de temperatuursprofielen bevat en de juiste contacten (F430/2 of F430/4) gaat aansturen voor kleppen van de zones en ketel.
Een ander alternatief is om een gewone thermostaat te gebruiken en deze via een extern (remote) contact van automatisch naar economy zetten met een normale actuator. Qua prijs zal dit echter niet veel verschillen, maar het zal de mogelijkheden fel gaan beperken.
Alle instellingen qua temperatuur kunnen in combinatie met de centrale 3550 namelijk ook opgenomen worden in scenario's

Succes!
Bezoek ook eens de Bticino Conceptstore
Post Reply