BrainBox installatie

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Gizzmo
DomoExpert

BrainBox installatie

Post by Gizzmo »

Hello All,

Onlangs is er een vertegenwoordiger van Brainbox langs geweest om ons een offerte te maken voor onze electriciteits installatie. Mensen die BrainBox niet kennen, deze firma richt zich op \"doe het zelvers\" voor Sanitair - Verwarming en electriciteit.

Voor de Elec. instal stellen ze 3 opties voor:
BrainBox 230 Volt
BrainBox 24 Volt
BrainBox Domotic

Eerst en vooral wordt er een gemeenschappelijk totaal gemaakt van de spullen die voor alle drie de opties benodigd zijn:

Enkele drukkop schakelaars: 17
Meervoudige drukknop schkelaars: 35 (totaal knoppen)
Enkelvoudige stopkontacten: 13
Dubbelvoudige Stopcontakten: 16
Drievoudige stopcontacten: 5
TV aansluitingen: 7
Netwerk/ RJ45: 9
Speciale Stopcontacten: 15 (fornuis, Wasmachine, ...)
Hierbij word een volledig bedraade kast aangeleverd met alle automaten geplaatst en alle bekabeling benodigt om in alle ruimte te geraken. Alles netjes uitgewerkt tot in detail. Dit gemeenschappelijk totaal komt dan op
Totaal:2469 Euro

Optie 1: Deze werd ons onmiddelijk afgeraden, en vind ik zelf ook niet zo interessant. De kast wordt dan uitgevoerd met 15 Tweepolige Teleruptoren 16A op 230 Volt en 210 meter leiding voor de drukknoppen. (+ 2x Beveiliging op bedieningsrelais, Rolluik bediening)
Totaal:3168 Euro

Optie 2: Hier wordt er een gedeelte op 24 Volt uitgevoerd met 15 Tweepolige Teleruptoren 16A en 140 meter leiding. Dit moet er voor zorgen dat alle plaatsen waar verschillende drukknoppen 1 lichtpunt moeten bedienen Via een 1 Draads Bus kunnen worden bediend.(+ 24 Volt Transfo 2x Beveiliging op bedieningsrelais en Rolluik bediening)
Totaal:3309 Euro

Optie 3: Deze installatie is eigenlijk gelijk aan optie 2 maar met het verschil dat er 30 Teleruptoren worden geplaatst om de mogelijkheid voor een All ON/OFF mogelijk te maken.
Totaal:3617 Euro

Hoewel de uitvoering Domotic zou doen vermoeden dat het om een Domotica systeem zou gaan is er nergens spraken van enige sturing. Wel zou het volgens de vertegenwoordiger zeer eenvoudig zijn om met optie 3 later een eigen sturing (PLC) toe te voegen.

De Prijzen opgegeven zijn ex. BTW maar op het getoonde bedrag gaat nog eens een korting van 25% af wat dus een uiteindelijke prijs maakt van:
Optie 1: 2950 Inc BTW
Optie 2: 3081 Inc BTW
Optie 3: 3617 Inc BTW

Als vergelijking nog enkel onderdeel prijzen:
-Tweepolige Teleruptoren 16A (TL216) 17,35 Ex.
-Kast (PV 21 -3R) 518 Ex.
-Enkele druk schakelaar 3,74 Ex.

Nu vraag ik me toch af of ten eerste de prijzen niet wat aan de hoge kant zijn?
Zeker als ik rekening begin te houden met het feit dat er nog nergens dimmers in zitten en alles zeer standaard is afgewerkt (gewoon witte armaturen met max 4 Drukknoppen per armatuur)
En of ik niet beter af zou zijn met een eigen installatie op basis van het EIB princiepe via UTP kabel?

Wie kent Brainbox en kan zijn ervaringen eens met ons delen?
Wie kan er iets nuttigs vertellen over de beschreven install en prijzen?

Alvast met veel dank
GreetZ
Gizzmo
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik heb hier ooit eens een foldertje liggen gehad van brainbox, en dat is goed voor mensen die IETS kunnen, maar niet veel ...

Die kosten zijn namelijk zoooo simpel van opzet, dat ik mezelf de vraag zou stellen, waarom je het niet beter allemaal zelf zou in mekaar stoppen ...

Daarbij komt, dat ik me precies herinner dat die kasten echt niet groot waren, dus, veel uitbreiden zal je er niet moeten aan doen vrees ik ...

Wat me nog verbaast, is het feit dat bij het item speciale stopcontacten vermeld staat : wasmachine ... Wat is hier speciaal aan, daar staat volgens mij steeds een gewone stekker met aarding aan, en ik heb er dan ook een gewoon stopcontact voor staan hoor ...

Bij optie 2 .... 24volt teleruptoren, maar alles zou via een ééndraadsbus bediend worden ?? Welke sturing zit daar dan in ... Zou het niet eerder zo zijn, dat dit via SVV kabel (10draads of 16draads) aangestuurd wordt, maar dat die kabel eventueel door meerdere lokalen doorgetrokken wordt ??

Normale situatie 15 teleruptoren, all on/off 30 teleruptoren ?? Hoe werkt dat dan wel ? Dat versta ik niet, bij mij is dat gewoon gedaan met hulpcontacten op de teleruptoren, want een teleruptor schakelt altijd verder, terwijl je in principe nooit de stand van alles zou kunnen forceren zonder hulpcontacten ... Graag hier wat uitleg over, want ofwel kan dit niet, ofwel wordt er een principe gebruikt dat ik nog niet ken !

500 € voor die kast ?? Zonder iets in ? Zoveel heb ik mijn semi-professionele kasten nog niet betaald dacht ik, en die zijn 55 cm breed, en iets meer dan een meter hoog ... 24modules per rij ipv. 18 met de gewone kasten, en 7 rijen hoog ... Ben benieuwd !!

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
highvolt
DomoFan

Re:

Post by highvolt »

on4cet wrote:
Wat me nog verbaast, is het feit dat bij het item speciale stopcontacten vermeld staat : wasmachine ... Wat is hier speciaal aan, daar staat volgens mij steeds een gewone stekker met aarding aan, en ik heb er dan ook een gewoon stopcontact voor staan hoor ...
Voor wasmachines zou je in theorie een stopcontact nodig moeten hebben dat 20A aankan. De normale niko stopcontacten zijn normaal maar tot 16A. En volgens het arei moet je dit trouwens ook aansluiten op 4 carré.
(je mag het ook op 2.5 carré doen, mits je de draden in een buis in opbouw steekt of zoiets)

Ik geef toe, ik denk niet dat ze je installatie afkeuren hiervoor. Maar Brainbox doet het uiteraard volgens het boekje.

ps: ik heb een metalen kast van 24*8 rijen met een doorschijnende deur een 400€ betaald
filip
DomoMember

re:

Post by filip »

Dat brainbox-gedoe zou ik echt niet aankopen, is nog erger dan niko.
Veel geld voor iets dat niets kan. Koop dan eerder de logo van siemens, of een basis installatie van Qbus, bticino, peha of teletask als het nieuwbouw betreft.
Je moet dan wel een keuze maken tussen bus-systeem of ster (alles langs één lijn of alles naar de kast) Google eens langs de verschillende bovenstaande merken en probeer zoveel mogelijk informatie op te doen. Zelf heb ik Qbus, is heel goed zelf te doen, wordt verkocht door de gasten van brainbox (selfmatic) maar is wat duurder. Teletask is in basis redelijk \"goedkoop\" maar duur in uitbreiding, enz. Kijk hier eens en op
http://www.bondbeterleefmilieu.be/agora ... eplies=164
Zorg zeker voor voldoende buis, elektriciteit, data(utp, coax)
Groetjes Filip
Een Q-bus bezitter
hallo
DomoFan

Post by hallo »

lijkt me toch weinig stopcontacten en weinig netwerk.
Mijn huis is maar een gewoon huis (gang, living, kk, badk, en 2 slaapkamers + bureel) en ik heb in totaal 60 stopcontacten, 26 netwerkaansluitingen (waar ik wel ook tv over stuur), en mijn 32 drukknopingangen zijn allemaal gebruikt ('k moet er nog een module bijnemen voor de bewegingsmelders.
Ik ben zeer tevreden dat die drukknopingangen zowel kort als lang drukken toelaten, anders had ik er meer nodig.
hallo
DomoFan

Post by hallo »

lijkt me toch weinig stopcontacten en weinig netwerk.
Mijn huis is maar een gewoon huis (gang, living, kk, badk, en 2 slaapkamers + bureel) en ik heb in totaal 60 stopcontacten, 26 netwerkaansluitingen (waar ik wel ook tv over stuur), en mijn 32 drukknopingangen zijn allemaal gebruikt ('k moet er nog een module bijnemen voor de bewegingsmelders.
Ik ben zeer tevreden dat die drukknopingangen zowel kort als lang drukken toelaten, anders had ik er meer nodig.
Gizzmo
DomoExpert

Re:

Post by Gizzmo »

Misschien effe het een en ander verduidelijken:
on4cet wrote: Wat me nog verbaast, is het feit dat bij het item speciale stopcontacten vermeld staat : wasmachine ... Wat is hier speciaal aan, daar staat volgens mij steeds een gewone stekker met aarding aan, en ik heb er dan ook een gewoon stopcontact voor staan hoor ...
Met de speciaal stopcontacten bedoel ik eigenlijk zoals HighVolt schreef de stopcontacten die met een zwaardere automaat worden afgezekerd.
Bij optie 2 .... 24volt teleruptoren, maar alles zou via een ééndraadsbus bediend worden ?? Welke sturing zit daar dan in ... Zou het niet eerder zo zijn, dat dit via SVV kabel (10draads of 16draads) aangestuurd wordt, maar dat die kabel eventueel door meerdere lokalen doorgetrokken wordt ??
Ik denk dat je het bij het juiste einde hebt hier ... er wordt gesproken van 3 verschillende lijnen die door de verschillende lokalen lopen.ik heb geprobeerd terug te vinden welke kabel het hier juist betreft, maar heb niets anders kunnen vinden dan 140m L105 in geingde buis 16mm -33m1/3 (misschien is dit gelijk aan een SVV kabel?)
Normale situatie 15 teleruptoren, all on/off 30 teleruptoren ?? Hoe werkt dat dan wel ? Dat versta ik niet, bij mij is dat gewoon gedaan met hulpcontacten op de teleruptoren, want een teleruptor schakelt altijd verder, terwijl je in principe nooit de stand van alles zou kunnen forceren zonder hulpcontacten ... Graag hier wat uitleg over, want ofwel kan dit niet, ofwel wordt er een principe gebruikt dat ik nog niet ken !
Ik denk dat ze willen zeggen dat je met de 15 teleruptoren geen All on/off kan realizeren omdat niet alle schakelingen dan worden aangesproken met die 30 kan dat wel omdat dan echt elk licht punt door een Teleruptor wordt bediend.
500 € voor die kast ?? Zonder iets in ? Zoveel heb ik mijn semi-professionele kasten nog niet betaald dacht ik, en die zijn 55 cm breed, en iets meer dan een meter hoog ... 24modules per rij ipv. 18 met de gewone kasten, en 7 rijen hoog ... Ben benieuwd !!
Volgende gegevens kan ik terug vinden bij de kast:
-Cebec-keurmerk
-bedraad, gemerkt,getest in werkplaats
-3 jaar waarborg
-2 diffrentieelschakkelaars 300 mA en 30mA-63A
-magneto-thermische automaten
Het formaat van de kast wordt door het programma zelf berekend en zal dus inderdaad maar net voldoende plaats bieden voor de bestelde installatie.

@ Hallo: in totaal zitten we ook aan een 60 tal fisieke stopcontacten de dubbele en 3 dubbele heb ik steeds als 1 geteld.

Ik zou het uiteindelijk ook veel liever allemaal zelf doen ...
Jammer genoeg heb ik niet de technische kennis om alles zelf te berekenen. Geef me echter een slijpschijf en wat kabel en ik ben in de 7de hemel.

Dus mocht iemand zich geroepen voelen ... :wink:
GreetZ
David
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

@David :

Als we kunnen helpen met berekenen enzo, laat maar horen, bereidwilligen genoeg, en moest ik geen gezin hebben met 3 kindjes zou ik nog komen slijpen ook ...

Laat eventueel weten waar je ongeveer woont, en misschien zijn er nog anderen die wel tijd hebben ...

Maar laat de vragen maar komen ...

@Highvolt :

Welk merk van kast is dat dan ? Natuurlijk zijn we weer 3 jaar verder, maar toen ik m'n materiaal bestelde, heb ik geen grotere gevonden dan die van hager toen (VEGA-D) ...

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
filip
DomoMember

re:

Post by filip »

Een Q-bus bezitter
highvolt
DomoFan

Post by highvolt »

on4cet, de kast is deze:
http://www.ide.es/eng/referencias.asp?id=67
Ik heb 1 kast voor nikobus (24*8 rijen) en eentje voor men stopcontacten af te zekeren (24*5 rijen)

Mijn lichtkringen en stopcontactkringen zijn compleet gescheiden. Alles hant dan ook aan 1 selectieve differentieel.

@Filip:
Qbus, Siemens, niko.. Alles hangt natuurlijk af van persoonlijke smaak. Ik ben voor \"domotica\", maar het moet simpel, functioneel en vooral leefbaar blijven voor de gebruiker.
Voor mij dus geen touchscreen minipc aan de muur waar ik de buren hun licht mee kan uitdoen, en waar een bezoeker een half uur mee bezig is om het licht in de wc aan te doen :-)

btw, Niko is een zeer sterk familiebedrijf. Ik ken de familie, en de company policy is dat ze in principe elk product tot 25 jaar in stock houden.

Van QBus weet ik helemaal niets. Ze zijn me maar een paar jaar bekend, en wie weet zijn ze binnen een paar jaar al terug onbekend.
Niko is daarentegen al 80 jaar marktleider in de benelux..
Post Reply