welk domo systeem dat alles kan en niet te duur ?

Moderator: Domotix-Moderators

Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Windows heeft een versie die heel kaal is, home theater of zo iets ? denk dat dat ideaal is.
Verder moet je de pc die je er aan hangt onderklokken zodat die zeker heel erg stabiel is, is perfekt te doen.

Het mooie is dat je een PDA erbij kan gebruiken, een PC kun je eigenlijk met vanalles uitbreiden, een tochscreen op je kamer die je via een site verteld welke temperatuur het buiten is, je email lezen, alles is mogelijk en dat tegen een goeie prijs, een PDA kost nu 1maal minder dan zo een scherm van 1 of ander domotica merk.

Heb net mail gekregen dat alles te programmeren is via Visual Basic, is niet moeilijker dan een Domo programeren.
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

on4cet wrote:Hey Johan,

Maar de meest tijdrovende zaak, daar moet iedereen door hé Johan, dat is de bekabeling leggen, en de potjes inmetselen enzo ... Alleen al de kabels trekken heeft een dikke 2 volle weken geduurd, met 2 personen, en gerekend aan minimum 8 werkuren per dag !
..
Gcho Bart,

Hoeveel kabels liggen er dan...
ik dacht het slijpen over te laten aan ervaren mensen, ze beweerde dat dat hun 2 dagen werk zou kosten met 2 man... en dat ik daar zeker een week of veel meer zou aan zitten.
Maar het routen van de kabels en het inmetselen van de potjes zou ik zelf doen... als ik hoor dat jij er 14 dagen met 2 man aan gezeten heb zou dat voor mij neerkomen aan 28 dagen. is dit realistisch? ik denk dat mij dit niet zal lukken.. wat denk je.. is het wel mogelijk om dit aleen te doen of heb gaat alles veel sneller als je er met 2 werkt?
graag wat advies. Kunnen andere mensen ook eens zeggen hoelang zij zelf gezeten hebben aan het kableren?

johan
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Johan,

Ik heb zo'n 1500m flex buis gelegd: stopcontacten, verlichting, rolluiken, luidsprekers, coax, alarmsensoren, UTP's, drukknoppen, etc.

Je doet dit niet in een keer, bijv. de buizen die uitkomen in plafond van gelijkvloers plaats je voor de beton gegoten wordt van de plaat dan moet je achteraf al niet meer gaan boren. Ik heb niet uur per uur bijgehouden (veel was voor en na) hoelang ik er mee bezig was maar in volledige dagen omgezet zal het toch wel een dag of 12 geweest zijn.

Rudi
filip
DomoMember
Posts: 11
Joined: Fri Oct 14, 2005 10:15 pm
Location: Hove - België

re:

Post by filip »

Bij Qbus heb je een ethernet-module en een pda.
Door het bussysteem moet je ook minder kabel trekken, je kan zelfs kleine aftakkingen maken.
Indien je een kelder en een zolder bezit kan je de kabels rechtstreeks door de vloer/plafonds laten komen en met kabelgoten werken. Veel minder slijpwerk en gemakkelijk te vervangen. Zou per kamer 2keer stp/utp, coax en 1 of 2 kringen stopkontakten aanleggen. 2de kring is makkelijk om sfeerverlichting aan/uit te schakelen op 1 uitgang.

Veel succes, Filip
Een Q-bus bezitter
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Farao :

1500mtr Flex in 't totaal ? Dat is echt niet veel hoor, natuurlijk hangt veel af van de grootte van het huis, maar dat is echt niet veel ...

Ik zal eens een idee geven van wat ik ongeveer besteld heb :

750 Meter UTP en nog eens stuk of 150 meter FTP
510 Meter VOB 3G1,5 en 500 Meter VOB 5G1,5
115 Meter VOB 3G2,5 en 310 Meter VOB 5G2,5
180 Meter 4core alarmdraad en 170 Meter 8core afgeschermde alarmdr.
350 Meter 16SVV0,8 en stuk of 100 Meter 10SVV0,8
dikke 300 Meter 2,5mm² luidsprekerdraad
dikke 280 Meter coax

dit alles in flex natuurlijk, en ook nog eens een dikke 400 Meter lege preflex met trekdraad ...

En hoogstwaarschijnlijk vergeet ik nog een boel hé ...

Groeten,

Bart

PS. Als je alles op voorhand goed aangeeft, kan je het slijpen ook overlaten aan anderen, ik heb alle trajecten eerst op zelfgemaakte tekeningen (in photoshop) gezet en afgeprint ... Ik kan je hier voorbeelden van geven als je wil !
There's No Home Like An Automated Home ...
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:

Post by johan swinnen »

on4cet wrote: ...PS. Als je alles op voorhand goed aangeeft, kan je het slijpen ook overlaten aan anderen, ik heb alle trajecten eerst op zelfgemaakte tekeningen (in photoshop) gezet en afgeprint ... Ik kan je hier voorbeelden van geven als je wil !
hoi Bart,

kan je hier een voorbeeld van geven.. ik denk dat ik ook zoiets moet maken.. kan je me inspiratie geven aub
Dank
johan
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

johan swinnen wrote: ik dacht het slijpen over te laten aan ervaren mensen, ze beweerde dat dat hun 2 dagen werk zou kosten met 2 man... en dat ik daar zeker een week of veel meer zou aan zitten.
Maar het routen van de kabels en het inmetselen van de potjes zou ik zelf doen... als ik hoor dat jij er 14 dagen met 2 man aan gezeten heb zou dat voor mij neerkomen aan 28 dagen. is dit realistisch? ik denk dat mij dit niet zal lukken.. wat denk je.. is het wel mogelijk om dit aleen te doen of heb gaat alles veel sneller als je er met 2 werkt?
graag wat advies. Kunnen andere mensen ook eens zeggen hoelang zij zelf gezeten hebben aan het kableren?
johan
Johan,
Alleen werk je er niet slechts 2 maal zolang aan. Ik heb het alleen gedaan. Het is zeker te doen (voordeel is dat je op je eigen tempo werkt en meteen de kabels naar je goesting kunt vastleggen op de betonplaat - moet ook gebeuren of het wordt een pot eten ...) maar je werkt er 3 maal zolang aan, want anders heb je iemand om af te rollen en iemand om te leggen, iemand om kabel in de buis te duwen en iemand om te trekken.
Maar het is zeker te doen. Eerlijk gezegd, ik ben content dat ik het alleen gedaan heb, ik heb immers veel tijd gehad om na te denken hoe ze moesten lopen, mijn 105 voedingskabels, 8 drukknopkabels, mijn luidsprekerkabels, mijn utp-kabels.
Als er niemand achter je veren zit, zeker geen probleem om het alleen te doen.
Ik heb ook het meeste werk gestoken in het uitslijpen. 't Is een verbouwing, en het bestaande deel was in boerkes gemetst.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Johan,

Eerste Tip : Wat je zelf doet, ... doe je beter :D

Bij deze nog eens een voorbeeld, hoewel ik dacht al ergens op het forum nog eens één gezet te hebben, dus als je zoekt ga je er nog wel ééntje vinden hoor ...

De rode lijnen geven het slijptraject aan ...
Let ook op de perfecte weergave van hoe het eruit zal zien ... Gewoon de foto's van de onderdelen en afdekplaatjes uit de cataloog kopieren (pdf ?) of inscannen ... Geeft je een goed gevoel op voorhand, je weet hoe het zal zijn, en of het visueel beantwoord aan je verwachtingen ...

Groeten,

Bart
Attachments
Voorbeeld Visualisatie
Voorbeeld Visualisatie
Achtermuur-living-elektr.JPG (276.27 KiB) Viewed 14982 times
There's No Home Like An Automated Home ...
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

on4cet wrote:@Farao :

1500mtr Flex in 't totaal ? Dat is echt niet veel hoor, natuurlijk hangt veel af van de grootte van het huis, maar dat is echt niet veel ...
Ik heb ook niet gezegd dat dat veel is hé. Het is hier geen wedstrijd om ter meeste...

Ik had dat enkel meegegeven ter info om de werktijd mee in te schatten, wat zegt een aantal dagen werk als je niet weet over hoeveel buis het gaat.

Rudi
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Hallo, heb je ergens een fotoverslag van je verbouwing ? ik ga er ook aan beginnen, daarmee
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Rudi,

Neen, tuurlijk is het geen wedstrijd, want dan nog zou ik zeker niet winnen hoor, wees maar zeker ...

Neen, was ook puur indicatief bedoeld, zodoende dat ze mijn hoeveelheid werk ook kunnen quantificeren ...

Sorry als ik je hierbij een verkeerd gevoel gegeven heb ...

't is maar, als jij 1500 Meter gelegd hebt, en 3 dagen nodig had, kan je ongeveer plaatsen waarom ik zolang nodig gehad heb hé ...

Neenee, het is tof op het forum, en we houden dat zo, we gaan dan ook zeker geen negatieve dingen opvoeren hier ...

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Bart, hoe kom je aan die fotos van die schakelaars ? vind het erg verzorgd en denk dat ik het ook zo ga doen, ofnee gewoon een foto trekken als mijn leidingen liggen en wat maten erbij zetten.

Heb jij Bticino schakelaars ?
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Post by Xilinx »

misschien een handige tip, een vriend heeft bij mij alles geslepen met een dubbele slijpschijf met stofzuiger aansluiting. Op 2uur tijd was alles geslepen. Je kan die dingen ook huren bij b....ls of andere verhuurfirma's. Een echte aanrader het gaat heel snel en je stikt niet in het stof...

groetjes Xilinx
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Coop :

Gewoon ingescand uit bTicino cataloog ... en dan met photoshop wat stoeien ... Geeft je zoals je ziet een goed beeld van hoe het er echt gaat uitzien ...

Een beetje vergelijkbaar met een schaalmodel van je woning, of 3D rondleiding in je huis, dan kom je soms ook tot de vaststelling dat er iets beter zus of zo had geweest ... Hier ook ....

Een foto van je leidingen met maten bij, is bijkomend, dat heb ik ook nog nadien gedaan ... gewoon de vouwmeter erbij houden of laten houden, of rechtzetten, of met stukken tape vasthangen en .... klik ... foto ...

Heb in het totaal stuk of 3 cd-roms vol met foto's ... plafondfoto's, vloerfoto's en muurfoto's ...

Dubbel slijpschijf met stofzuiger is een zeeeer goed idee, en indien je dit niet doet, zorg er dan voor dat alles uitgeslepen is voordat de ramen erin staan, dan heb je toch nog iets trek in het huis ....

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Pieter
DomoMember
Posts: 7
Joined: Fri Nov 18, 2005 8:28 pm
Location: Bonheiden - België

bTicino

Post by Pieter »

Ik heb My Home van BTicino geplaatst.

Is vergelijkbaar met Niko in prijs, iets goedkoper naar mijn gevoel, maar heeft meer mogelijkheden zoals web access (rechtstreeks met een module waar een embedded webserver in zit), touch screen (+- 400€). ... en is normaal een stuk goedkoper dan EIB.

Werkt overigens met een bus, dus je moet niet van elke schakelaar een aparte kabel naar kast trekken en daar die tientallen kabeltjes zitten patchen... wat toch ook een groot voordeel is. De (tweedraads) bus werkt trouwens ook ineens als voeding voor alles (touch screen(s), alle LEDs die standaard in de schakelaars zitten,...) en omdat deze 1,2A trekt en op 27V werkt, kan je er dus in een gezinswoning eigenlijk onbeperkt dingen aanhangen zonder zorgen.

Is uiteraard duurder dan een PLC oplossing, maar door de bus en de eenvoudigere software veel eenvoudiger te plaatsen... Je boet wat in que ingewikkeldheid van de logica die je kan programmeren, maar ik ben nog niet echt op onoverkomelijkheden gestoten.

Nog veel geluk!
Post Reply