welk domo systeem dat alles kan en niet te duur ?

Moderator: Domotix-Moderators

Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

welk domo systeem dat alles kan en niet te duur ?

Post by Coop »

Wegens niet veel geld over zal ik mijn domotica in huis tot het minimum moeten beperken.
Maar ik wil in de toekomst (als er meer geld is) wel uitbreiden en die vrijheid hebben.
Dus nu moet het gewoon het licht aan en uit kunnen doen, met een bussyteem voor de ingangen, gewoon basis domotica eigenlijk.

Ben vandaag naar winkel geweest waar ze nikobus verkochten, prijs hiervan valt nog mee, ingangen zijn aansluitbaar op een bus.
Nadeel is dat je een interface nodig hebt wil je er bv Bticino schakelaars voor gebruiken (1 interface koste als ik me niet vergis 40 €, dit voor 1 schakelaar, en dit is toch echt te duur).
Ook was het volgens die kerel niet mogelijk met je PDA je domotica te bestuuren.
En dit zijn toch ferme nadelen, is er een betaalbaar merk dat je makkelijk kan uitbreiden en ook interaktie met pda toelaat en geen interface nodig heeft wil je een vreemde schakelaar aan de bus hangen ?
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

welk domo systeem dat alles kan en niet te duur ?

Post by johan swinnen »

coop,

dit lijkt me een contradictie. Domotica is nu eenmaal een comfort dat moet betaald worden. Als je ooit je domotica wil sturen met een PDA en dergelijke dan moet je geld neerleggen... zo'n PDA met Wirless netwerk kost toch ook al wat euro's, niet... Wat jij wil is het zelfde als een kasteel willen bouwen maar je vraagt je af of je niet reeds kan starten met een fundering van een klein weekendhuisje... wat ik wel zeggen, als je domotica dromen het nec plus ultra is (het toppunt van comfort en technologie o.a.: pda, besturing via TV, GSM,WEB interface, touchscreens...enz...) dan kan je dit niet met een zelf gebricoleerd systeem. Tenzij....
Uiteraard zijn er mensen die (en dit forum zit vol van deze) via PLC en dergelijke zeer veel kunnen. Maar ik raad je dit aan enkel en alleen als electronica, electriciteit en software je hobby is, je zult er vele uren aan spenderen om tot een systeem te komen dat maar licht kan tippen aan bevoorbeeld EIB systemen. (ik moet u wel niet vertellen dat EIB, heel , heel duur is.) Laat je goed informeren voor je een beslissing maakt...

Ik heb gekozen voor een EIB basis systeem... daar ik niet de kennis nog de goesting heb om mij te verdiepen in plc enz... Ik heb een cursus van 4 dagen gevolgd in EIB en dit is voor mij best doenbaar ( ben ing. electr..) Met een minimum aan effort kan ik toch reeds toffe zaken verwezelijken.. en mocht ik toch vast komen te zitten.. er zijn experten genoeg, die direct (zonder uren voorstudie van jou systeem) kunnen helpen.

Succes.

Bart, (on4cet) kan je een idee geven hoeveel uren jij al met jou project b ezig bent geweest.????
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Johan,

Neen, echt niet ... Veel, erg veel ... alleen m'n rolsturing heeft al minstens een tiental uurtjes gekost ...

Je moet inderdaad een keuze maken ... Moest ik millionair zijn, zou ik ook voor Vantage of EIB ofzo kiezen, maar ik heb dat geld niet, en als je de goesting kan opbrengen, en je hebt de kennis, is het vaak zo, dat je veel beter de problemen nadien kan oplossen met een minimale kost ...

Maar 't zal in verhouding wel wat complexer zijn, dat zeker, dus, goed documenteren is een hoofddoel !

Maar de meest tijdrovende zaak, daar moet iedereen door hé Johan, dat is de bekabeling leggen, en de potjes inmetselen enzo ... Alleen al de kabels trekken heeft een dikke 2 volle weken geduurd, met 2 personen, en gerekend aan minimum 8 werkuren per dag !

Dus Coop, wil je van je vakantiehuisje een kasteel maken ooit, investeer nu een minimum aan sturing, en een maximum aan bekabeling ...

Denk over alles heeeel goed na, wat wil je allemaal, en ga na, hoe je het zoekt te realiseren, en indien te moeilijk of te kostelijk, schaf het dan af, maar indien het ook maar een beetje kans op slagen zal hebben, trek er dan kabels voor ...

Ik heb indertijd, een dikke 3 jaar bezig geweest met alles op te zoeken, en te kijken hoe en wat ... Toen was er natuurlijk nog geen forum, vandaar ook dat ik hiermee begonnen ben, in de hoop al heel wat mensen verder geholpen te hebben, met minimale inspanningen ...

Mag ik ook aannemen dat dat al heel goed gelukt is hé ???

Groeten,

Bart

PS. Ik begrijp je punt hoor Johan, er is ook een verschil tussen iemand die van domotica z'n hobby maakt, of iemand die het gewoon wil gebruiken ... Dat zal je wel verstaan hé ... Ik vermoed dat jij tussenin zit ???
There's No Home Like An Automated Home ...
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re:welk domo systeem dat alles kan en niet te duur ?

Post by johan swinnen »

on4cet wrote:PS. Ik begrijp je punt hoor Johan, er is ook een verschil tussen iemand die van domotica z'n hobby maakt, of iemand die het gewoon wil gebruiken ... Dat zal je wel verstaan hé ... Ik vermoed dat jij tussenin zit ???
Bart,

Inderdaad,
Ik wil het tot zover kennen dat ik het kan manipuleren, kan aanpassen als ik wil.. maar ik wil niet het wiel nogeens uitvinden. Vandaar EIb. Het is inderdaad duur, maar je moet ook weer niet overdrijven he... je moet er geen millionair voor zijn (zeker niet in Euro en zelfs niet in BF). Alles hangt af van wat je wil. Ja, het kost geld maar sommig kopen liever een BMW of een Audi met full option, andere gaan dan liever met het gezin skieen enz... maw je moet ergens je geld aan kwijt.. niet? En alles is een kwestie van prioriteiten stellen. En zoals je zegt, kabels moet je zowiezo voorzien... het programeren kan je zelf doen (ja ook voor EIB na een kursus van 4 dagen, 100 Euro) dus wat is er dan duurder,, ja de componenten, maar je krijgt er ook iets voor ... (compatibiliteit,flexibiliteit,toekomst garant,verkoopbaar).
Nogmaals voor de semi hobbyiest die zelf wil controleren maar niet dagen aan het programeren,studeren en uitpuzelen wil slagen en over een beetje geld beschikt raad ik EIB aan.
Voor de mensen die over veel geld beschikken en niets zelf willen doen raad ik ook EIB aan.
Voor de mensen die over niet te veel geld beschikken en veel zelf willen doen (en de kennis hebben) volg de vele addicten hier op het forum.
Voor de mensen die niet het geld hebben en niets zelf willen doen... Ik zou bijna willen zeggen, hou het op een klasieke installatie. (dat is puur mijn mening), 't gaat u veel geld kosten als je iets wil laten wijzigen later.. dan kan men pas doorrekenen. (onderdelen niet meer beschikbaar.. software niet meer compatiebel enz....) Je moet het mij niet vertellen, ik maak dit regelmatig mee met equipment dat meer dan 15 jaar oud is.vindt nog maar eens een reserve onderdeel.... (sorry onderdeel niet meer beschikbaar maar u kunt wel upgraden naar onze nieuwe processor... m.a.w. een heel nieuw systeem )
mvg
johan.
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re: welk domo systeem dat alles kan en niet te duur ?

Post by hallo »

Coop wrote:Wegens niet veel geld over zal ik mijn domotica in huis tot het minimum moeten beperken.
Maar ik wil in de toekomst (als er meer geld is) wel uitbreiden en die vrijheid hebben.
Dus nu moet het gewoon het licht aan en uit kunnen doen, met een bussyteem voor de ingangen, gewoon basis domotica eigenlijk.

Ben vandaag naar winkel geweest waar ze nikobus verkochten, prijs hiervan valt nog mee, ingangen zijn aansluitbaar op een bus.
Nadeel is dat je een interface nodig hebt wil je er bv Bticino schakelaars voor gebruiken (1 interface koste als ik me niet vergis 40 €, dit voor 1 schakelaar, en dit is toch echt te duur).
Ook was het volgens die kerel niet mogelijk met je PDA je domotica te bestuuren.
En dit zijn toch ferme nadelen, is er een betaalbaar merk dat je makkelijk kan uitbreiden en ook interaktie met pda toelaat en geen interface nodig heeft wil je een vreemde schakelaar aan de bus hangen ?
Ik heb de indruk dat Nikobus (met alle respect voor Niko) eigenlijk iets te licht is om eigenlijk domotica genoemd te worden.
M.i. is een centraal systeem (beginnen met een aantal standaard drukknopingangen en standaard relaisuitgangen (op vol vermogen) uitbreidbaar op een bus) toch nog goedkoper dan een totaal bus systeem.
Bij de meeste van die bussystemen moet je al dure lcd-toestanden hebben bij instap.
Ik heb Teletask en ben weg met 4000 €. Als mijn budget wat genezen is, heb ik goesting voor een audiosturing en misschien een PDA sturing of kleuren lcd.
Echter, als je met PDA wilt werken of audiosturing wilt werken (elk "beter" systeem kan dat), moet je wel wat dokken.
Ik heb wel een extra digitale ingangsmodule gekocht omdat ik nogal ga smossen met bewegingsmelders, maar eigenlijk waren de 30 standaard ingangen op het systeem voldoende (en ook die heb ik niet gespaard)
Met domotica doe je zo zot als je wil.
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Bedankt hallo, ik ga Teletask zeker eens nader bekijken.

De reden waarom ik met een PDA wil werken is omdat binnen nu en 3 jaar elke GSM dezelfde mogelijkheden heeft als een PDA en genoeg opslagruimte heeft voor een programma te draaien dat met je domotica comuniceert, iedereen heeft toch altijd zijn GSM bij zich, heb je ook direkt de controle over je domotica altijd bij je.
Indien een Domotica systeem op een PC is aangesloten moet het toch niet zo moeilijk zijn de PC(domotica) te doen comuniceren met de PDA/GSM ? of ben ik wat te optimistich en werkt het niet zo ?
Veel, erg veel ... alleen m'n rolsturing heeft al minstens een tiental uurtjes gekost ...
Begrijp ik niet, je schrijft het programma, test het en werkt het niet zoek je de fout, kan toch niet zo moeilijk zijn ?
Verder denk ik wel dat het leuk is zo wat testen en prullen tot je het gewenste resultaat hebt...

Nu ga ik ff teletask beter bekijken :P
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hey Coop,

Bij mij is er nog niks software aan te pas gekomen hé ... Puur de basis ... Alles wel met relais gedaan, en dus eerst nog alle SVV-draden afmonteren op de wago-railklemmen hé ...

Ik heb op dit moment nog niet gekozen voor een domotica-back-end systeem, kan dit nog ten alle tijde doen, dus al wat ik nu gedaan heb, zal er alleen maar voor zorgen, dat als de toekomstige domotica het zou laten afweten, ik toch nog een heeeel groot deel automatisatie heb, puur via de drukknoppen en zonder automatische sturing ...

Maar inderdaad, ieder z'n ding, vandaar dat ook iedereen welkom is op het forum !!!

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Bij mij is er nog niks software aan te pas gekomen hé ... Puur de basis ... Alles wel met relais gedaan, en dus eerst nog alle SVV-draden afmonteren op de wago-railklemmen hé ...
ah oke, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Wat denken jullie van dit systeem, is geen domotica product, maar wordt in ed industrie gebruikt en kan net hetzelfde of meer.
36 ingangen 36 uitgangen(mosfets) en programeerbaar met Visual Basic of PHP.
USBOPTOREL32 - QUANCOM® USB Relay Module with 32 opto inputs + 32 relays
http://www.quancom.de/qprod01/homee.htm
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

Coop wrote:maar wordt in ed industrie gebruikt en kan net hetzelfde of meer.
36 ingangen 36 uitgangen(mosfets) en programeerbaar met Visual Basic of PHP.
USBOPTOREL32 - QUANCOM® USB Relay Module with 32 opto inputs + 32 relays
http://www.quancom.de/qprod01/homee.htm
Industrieel: zal wel wat duurder zijn waarschijnlijk (die machines moeten intrinsiek veilig zijn). Uiteraard moet dat ook werken. Zorg wel dat je wat analoge uitgangen hebt: dimmers (bv spanningsgestuurde van Velleman) en analoge ingangen: temperatuur: moet je geen lelijke kamerthermostaat in je huis hebben.
hallo
DomoFan
Posts: 46
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:22 pm

Re:

Post by hallo »

Coop wrote:maar wordt in ed industrie gebruikt en kan net hetzelfde of meer.
36 ingangen 36 uitgangen(mosfets) en programeerbaar met Visual Basic of PHP.
USBOPTOREL32 - QUANCOM® USB Relay Module with 32 opto inputs + 32 relays
http://www.quancom.de/qprod01/homee.htm
Industrieel: zal wel wat duurder zijn waarschijnlijk (die machines moeten intrinsiek veilig zijn). Uiteraard moet dat ook werken. Zorg wel dat je wat analoge uitgangen hebt: dimmers (bv spanningsgestuurde van Velleman) en analoge ingangen: temperatuur: moet je geen lelijke kamerthermostaat in je huis hebben.
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

32 ingangen/uitgangen dus, geen 36 zoals ik eerder zei.
Uitgangen zijn mosfets, kun je dus direkt op de uitgang de lichtsterkte regelen.
Prijs is zeer goedkoop, 580€, kan ook direkt comuniceren met PC, mogelijkheden zijn daardoor onbeperkt.

Moet nog eens uitzoeken hoe goed de kennis van PHP vereist is, ken er niks van en dat tegoei onder de knie hebben pakt veel tijd inbeslag.
Zou leuk zijn als alles mogelijk is met Visual Basic.
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

De uitgangen zijn \"maar\" reed relais, kunnen maximum 1A bij 24V schakelen, dus voor elke uitgang nog een vermogenrelais, solid state relais of teleruptor nodig. En natuurlijk een PC om het besturingsprogramma op te draaien. Vermits de module via USB aangesloten wordt moet die PC dus op maximum enkele meters van de elektrische kast staan.

Rudi
Coop
DomoFan
Posts: 18
Joined: Sun Oct 23, 2005 3:13 pm
Location: Bilzen - België
Contact:

Post by Coop »

Idd Rudi, heb net mail gehad dat het geheel te programmeren is met Visual Basic, dus het gaat ook zonder PHP.
Je kunt de PC ook afkoppelen als het programma is ingeladen denk ik.
MAar denk dat het interesanter is de PC erbij constant aan te laten, zodat je dan kan communiceren met wifi en die toestanden.

Dit lijkt me een interesant alternatief voor de duure domotica toestanden.
Jan
DomoExpert
Posts: 62
Joined: Thu Jan 06, 2005 5:29 pm

Re:

Post by Jan »

[quote="Coop"]Idd Rudi, heb net mail gehad dat het geheel te programmeren is met Visual Basic, dus het gaat ook zonder PHP.
Je kunt de PC ook afkoppelen als het programma is ingeladen denk ik.
MAar denk dat het interesanter is de PC erbij constant aan te laten, zodat je dan kan communiceren met wifi en die toestanden.

Dit lijkt me een interesant alternatief voor de duure domotica toestanden.[/quote]

De USBOPTOREL32 is een "domme kaart" die moet aangestuurd worden door een PC. De werking van mijn huis laten afhangen van de stabiliteit van Windows? Nein danke ;-)

Greetz,

Jan.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Hé Jan, niet zo pessimistisch : je huis een paar keer per dag rebooten, en 't is zo gefikst !! :wink:
Post Reply