Voorstellen van een domoticasysteem op elektrische schema's
Moderator: Domotix-Moderators
Voorstellen van een domoticasysteem op elektrische schema's
Weet iemand hoe je een elektrische installatie met domoticasysteem moet voorstellen op een ééndraadschema van een elektrisch installatie?
In mijn geval zullen enkel de lichtpunten en stopcontacten voorzien zijn van 220V. Alle drukknoppen zullen via ZLVS naar mijn domoticasysteem (eigen ontwerp) gaan, dus compleet geisoleerd van het ruwe 220V net.
Daar zal dan via (waarschijnlijk) een relais de 220V geschakeld worden (evtl met dimmer als het om verlichting gaat) die de 'gevaarlijke' spanning op de lichtpunten/stopcontacten zal plaatsen.
Enig idee hoe dit voor te stellen?
-- Geert
In mijn geval zullen enkel de lichtpunten en stopcontacten voorzien zijn van 220V. Alle drukknoppen zullen via ZLVS naar mijn domoticasysteem (eigen ontwerp) gaan, dus compleet geisoleerd van het ruwe 220V net.
Daar zal dan via (waarschijnlijk) een relais de 220V geschakeld worden (evtl met dimmer als het om verlichting gaat) die de 'gevaarlijke' spanning op de lichtpunten/stopcontacten zal plaatsen.
Enig idee hoe dit voor te stellen?
-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
- jvanhambelgium
- DomoExpert
Geert,
Net zoals de replies op bouwinfo.be moet je op het eendraadsschema telkens 1 symbool voor relais/teleruptor tekenen (daar waar andere installaties vb een enkelpolige/dubbelpolige schakelaar zouden tekenen (zo een vlaggetje als ik me niet vergis) dewelke dus uw lichtprunt of stopkontact kan schakelen.
Al uw sturingskringen met ZLVS 12/24 moet je enkel voor jezelf documenteren Da gaat de mannen van de keuring niet interesseren denk ik...
Groeten,
Jan
Net zoals de replies op bouwinfo.be moet je op het eendraadsschema telkens 1 symbool voor relais/teleruptor tekenen (daar waar andere installaties vb een enkelpolige/dubbelpolige schakelaar zouden tekenen (zo een vlaggetje als ik me niet vergis) dewelke dus uw lichtprunt of stopkontact kan schakelen.
Al uw sturingskringen met ZLVS 12/24 moet je enkel voor jezelf documenteren Da gaat de mannen van de keuring niet interesseren denk ik...
Groeten,
Jan
Geert,
Je kan twee voorbeelden vinden van een sturing met thyristoren in de volgende twee PDF bestanden:
Verlichting:
http://www.ftpport.com/domotics/schema.pdf
Stopcontacten:
http://www.ftpport.com/domotics/schema2.pdf
Ik heb telkens rechts een detail gegeven van de kringen die gebruikt worden. De figuur met een kruis en twee pijltjes symboliseert de solid-state relais met ingebouwde optocoupler. De twee toestellen op VK5 en VL6 zijn permanent aangesloten noodverlichtingen, en hebben dus niets met de sturing van doen. De rode \"R\" op het schema geeft aan dat die kring relaisgestuurd is (je ziet die R trouwens ook bij sommige stopcontacten). De blauwe \"M\" staat voor een outlet voor de muziek.
In het eendraadsschema ziet er dat dan bv. als volgt uit:
De symbolen heb ik ook maar ergens gevonden, en gebruikt naar goeddunken. Voorzie wel als eerste pagina van je dossier een overzicht van alle gebruikte symbolen. Dan is er geen discussie mogelijk.
Je kan uiteraard ook relais gebruiken. In dat geval voorzie je bv. het typische symbool van een doosje met een kruis in, met een stippellijn verbonden aan een schakelaar.
Het laagspanningsgedeelte van de schakeling wordt niet gecontroleerd. Hoe je die relais dus aanstuurt, is helemaal je eigen verantwoordelijkheid. In het eendraadsschema geef je enkel aan waar een relais de schakelfunctie vervult van het hoogspanningsgedeelte.
Het bovenstaande schema is overigens van de eerste keer goedgekeurd, zonder opmerkingen.
Vriendelijke groeten.
Jurgen
Je kan twee voorbeelden vinden van een sturing met thyristoren in de volgende twee PDF bestanden:
Verlichting:
http://www.ftpport.com/domotics/schema.pdf
Stopcontacten:
http://www.ftpport.com/domotics/schema2.pdf
Ik heb telkens rechts een detail gegeven van de kringen die gebruikt worden. De figuur met een kruis en twee pijltjes symboliseert de solid-state relais met ingebouwde optocoupler. De twee toestellen op VK5 en VL6 zijn permanent aangesloten noodverlichtingen, en hebben dus niets met de sturing van doen. De rode \"R\" op het schema geeft aan dat die kring relaisgestuurd is (je ziet die R trouwens ook bij sommige stopcontacten). De blauwe \"M\" staat voor een outlet voor de muziek.
In het eendraadsschema ziet er dat dan bv. als volgt uit:
De symbolen heb ik ook maar ergens gevonden, en gebruikt naar goeddunken. Voorzie wel als eerste pagina van je dossier een overzicht van alle gebruikte symbolen. Dan is er geen discussie mogelijk.
Je kan uiteraard ook relais gebruiken. In dat geval voorzie je bv. het typische symbool van een doosje met een kruis in, met een stippellijn verbonden aan een schakelaar.
Het laagspanningsgedeelte van de schakeling wordt niet gecontroleerd. Hoe je die relais dus aanstuurt, is helemaal je eigen verantwoordelijkheid. In het eendraadsschema geef je enkel aan waar een relais de schakelfunctie vervult van het hoogspanningsgedeelte.
Het bovenstaande schema is overigens van de eerste keer goedgekeurd, zonder opmerkingen.
Vriendelijke groeten.
Jurgen
Professioneel
Jurgen,
En ik dacht al dat mijn schema knap was ... allez, als je het volledig ziet toch, maar dat van U ... amaai, dat is me wat ... 't zou me tof lijken moest ik dat eens in z'n geheel kunnen zien, zal zeker eens op die links gaan kijken ... maar voor diegenen die het net iets simpeler willen houden zal ik eens 1 kring van lichten van bij mij plaatsen, ook van de 1ste keer goedgekeurd
Zo, hoe meer voorbeelden hoe duidelijker, niet ?
Groeten,
Bart
En ik dacht al dat mijn schema knap was ... allez, als je het volledig ziet toch, maar dat van U ... amaai, dat is me wat ... 't zou me tof lijken moest ik dat eens in z'n geheel kunnen zien, zal zeker eens op die links gaan kijken ... maar voor diegenen die het net iets simpeler willen houden zal ik eens 1 kring van lichten van bij mij plaatsen, ook van de 1ste keer goedgekeurd
Zo, hoe meer voorbeelden hoe duidelijker, niet ?
Groeten,
Bart
Re:
Ewel merci!jvanhambelgium wrote:Geert,
Net zoals de replies op bouwinfo.be...
Ik heb die replies nooit gezien op het bouwinfo.be forum, Jan? Vandaar dat ik hier mijn toevlucht nam!
Seffens ne keer gaan kijken, zie...
Sorry voor het 'dubbelvragen' dan...
-- Geert
Re:
Dom, dom, dom van mij (ben het nochtans niet, hoor...)GeertVc wrote:Ewel merci!jvanhambelgium wrote:Geert,
Net zoals de replies op bouwinfo.be...
Ik heb die replies nooit gezien op het bouwinfo.be forum, Jan? Vandaar dat ik hier mijn toevlucht nam!
Seffens ne keer gaan kijken, zie...
Sorry voor het 'dubbelvragen' dan...
-- Geert
Ik weet intussen waarom ik geen antwoorden zag op mijn vraag: ik had niet opgegeven dat ik wilde genotified worden wanneer er reacties kwamen op mijn eigen vragen...
Da's het toppunt...
-- Geert
Re:
Waarschijnlijk heb ik mijn vraagstelling niet goed geformuleerd, Bart (of jij ze niet goed begrepen... )on4cet wrote:Die cijfers zijn de volgnummers van de lichtpunten ...
Ik heb de lichtpunten apart genummerd (vanaf 1 te beginnen) en de stopcontacten ook apart genummerd (vanaf 1 te beginnen) ....
X4 wil bv. zeggen dat er 4 lampen aangestuurd worden via de desbetreffende teleruptor !
Groeten,
Bart
Als ik jouw voorbeeld bekijk, dan zie ik daar de kring AH, en de cijfers 8 - 9- 10 - 11 - 12
Ik had daar 1 - 2 - 3 - 4 - 5 verwacht, zoals je zelf zegt.
Dat van die "maal 4" had ik wel begrepen, ik doe het immers ook zo...
-- Geert
Geert,
Als ik het doe zoals jij voorstelt, dan moet je overal de kring bij zetten ook, dat wordt al omslachtig ...
Nu kan je eenduidig elk lichtpunt terugvinden van het eendraads-schema tot op de situatieschetsen ...
Daarom heb ik van in het begin genummerd tot op het einde, en niet per kring ... Is mij ook ooit zo aangeraden geweest, heb het niet zelf uitgevonden
Groeten,
Bart
Als ik het doe zoals jij voorstelt, dan moet je overal de kring bij zetten ook, dat wordt al omslachtig ...
Nu kan je eenduidig elk lichtpunt terugvinden van het eendraads-schema tot op de situatieschetsen ...
Daarom heb ik van in het begin genummerd tot op het einde, en niet per kring ... Is mij ook ooit zo aangeraden geweest, heb het niet zelf uitgevonden
Groeten,
Bart
Re:
Yep! Da's waar...on4cet wrote:Nu kan je eenduidig elk lichtpunt terugvinden van het eendraads-schema tot op de situatieschetsen ...
Misschien krijgt dit bij mij navolging. Geen slecht idee...
-- Geert
Re:
Hoi Geert,GeertVc wrote:@Jurgen:
wat betekent 'G' en 'V' in jouw eendraadschema?
-- Geert
Mijn excuses dat ik wat laat antwoord, maar ik heb geen automatische melding gekregen dat er iemand op deze thread geantwoord had. Heb je vraag bij toeval moeten ontdekken.
"G" staat voor gelijkvloers, "V" is verdieping.
Ik heb, euh..., nogal wat kringen, en 26 kringen met de gewone aanduiding A ... Z, had niet volstaan. Vandaar dat ik meteen een logische groepering per verdieping heb genomen.
Overigens staan niet à lle kringen op het bovenstaande voorbeeld. Ik heb ook nog kringen die beginnen met "K" (Kelder), "T" (Tuin) en "Z" (Zolder).
Tot slot zijn er nog enkele kringen die over meerdere verdiepingen gaan. Dat waren er niet zo veel, en daarvoor heb ik dan de klassieke aanduiding A, B, C, ... gebruikt. Voorbeelden daarvan zijn sommige noodverlichtingen, alarmen en ook de badkamer + toilet boven en beneden. Deze laatste heb ik op één kring aangesloten omdat op die kring ook een aparte 10mA verliesstroomschakelaar staat. Safety first.
Vriendelijke groeten.
Re:
Jurgen,Jurgen wrote:De figuur met een kruis en twee pijltjes symboliseert de solid-state relais met ingebouwde optocoupler.
Mag ik vragen waarom je relais gebruikt met een optocoupler? Heeft dat een specifieke reden ?
En een tweede vraag is wat de functie is van die optocoupler in die relais.
Groetjes,
Kenneth
Hoi Kenneth,Mag ik vragen waarom je relais gebruikt met een optocoupler? Heeft dat een specifieke reden ?
En een tweede vraag is wat de functie is van die optocoupler in die relais.
1. Laat me beginnen met je tweede vraag.
Een optocoupler is een combinatie van een LED met een lichtgevoelige transistor. Als je stroom door de LED stuurt, gaat deze branden. De lichtgevoelige transistor staat (fysisch!) een millimeter verder er begint te geleiden zodra er licht op valt. De combinatie van de twee is zodanig uitgevoerd dat beide deelschakelingen gerust op totaal verschillende spanningen kunnen werken (1000V verschilspanning tussen de twee gedeelten is geen probleem) zonder dat er doorslag optreedt tussen het ene gedeelte en het andere.
In de praktijk worden dergelijke schakelingen dikwijls in één IC uitgevoerd (bv. de gouwe ouwe TIL111, of de momenteel beter bekende 4N27 reeks http://www.vishay.com/docs/83725/83725.pdf). Daarbij is er ook aandacht besteed aan de scheiding van de pinnen, zodat je echt de \"ene\" kant van het IC kan scheiden van de \"andere\" kant in je PCB ontwerp.
De LED kan je al laten branden met een 5V spanning. De lichtgevoelige transistor wordt, in het geval van een solid state relais, gebruikt om een 220V circuit te laten schakelen. Op deze manier heb ik een fysische (of \"galvanische\") scheiding tussen mijn gevoelige microcontroller en het ruige leven dat op 220V werkt.
2. Nog een ding dat je moet weten, is dat een \"solid state relais\" in werkelijkheid een thyristor is (op basis van halfgeleiders). Thyristoren eisen dat je een stroom in de Gate stuurt, waardoor de thyristor feitelijk doorslaat. Om dat te bereiken, moet je je circuit bij in het 220V netwerk koppelen. Met andere woorden: die gevoelige 5V schakeling moet \"zwevend\" bij in het 220V netwerk geschakeld worden om de Gate te kunnen aansturen. In praktijk komt het er op neer dat je schakeling op 220V kan komen te staan, als je gewoon maar de stekker omgekeerd in de 'pries' steekt.
3. Een koppel intelligente tiepen heeft ooit uitgedokterd dat je met een goede lichtgevoelige transistor, voldoende stroom kan ontwikkelen in de Gate om de thyristor te laten ontsteken. Daarmee is meteen 1+1=2. We sturen een LED aan, die op een veilige manier een lichtgevoelige transistoor aanstuurt, die op zijn beurt de thyristor ontsteekt. Daarmee bekom je een veilige galvanische scheiding tussen m'n microcontroller en de sterkstroom buitenwereld. Dergelijke combinaties \"optocoupler + thyristor\" worden doorgaans in één blok uitgevoerd, en krijgen dan de naam \"solid state relais\" (SSR).
Tot slot: het moet gezegd worden dat het uitzonderlijk is dat dit in één beweging kan gebeuren. Bij solid state relais kan je probleemloos, in één beweging, met een 5V circuit een forse 60A SSR sturen. Als je gebruik zou maken van de klassieke relais, zou je met de 5V eerst een kleine relais op bv. 12V moeten aansturen (om het stroomverbruik niet te groot te maken). De 12V relais stuurt dan een tweede circuit aan die een stevigere 220V relais aanstuurt. Kortom: twéé \"points of failure\".
Vriendelijke groeten.
.