Audio / Video / TV / Internet via CAT6 netwerk kabel

Moderator: Domotix-Moderators

palm
DomoMember
Posts: 13
Joined: Thu Oct 20, 2005 12:40 pm
Location: Hasselt - België
Contact:

Audio / Video / TV / Internet via CAT6 netwerk kabel

Post by palm »

Ik ben van plan enkel nog SSTP kabel door m'n huis te trekken (CAT6 Shielded).
Sowieso trek ik kabel naar elke hoek van de kamer.

Voor de TV distributie koop ik de modulator van LeGrand. Deze heeft een returnpath voor interactieve TV, en laat aansluiting van 4 toestellen toe. Je hebt dus een centrale mat patch panel, en kiest zelf waar in je huis de TV kabel beschikbaar moet zijn. Vandaag enkel in de huiskamer, morgen in de kinderkamer...

1e vraag: iemand al een concrete oplossing voor video distributie?
Bv. De DVD player in de living ook in de slaapkamer/bureau/keuken benutten, dus een soort van home channel opstarten waar op elke tv in huis de dvd player te bekijken is.

2e vraag: hoe zit 't met het IR (infrarood) signaal. Hoe kan ik dit (bij voorkeur via CAT) doorsturen zodat ook de afstandsbediening in elke ruimte bruikbaar is?
Marmitek heeft een oplossing om dit via RF te doen, maar heb liever een CAT oplossing.

Groeten,

Bruno
stijnvl
DomoMember
Posts: 6
Joined: Mon Oct 17, 2005 12:36 pm

Post by stijnvl »

je moet eens bij Bang & Olfsun gaan kijken die hebben zo'n oplossing dat je met elke TV op je DVD speler kan koppelen vanuit elke kamer.
Dit is wel redelijke onbetaalbaar maar het bestaat. En ik denk eerlijk gezegd dat er ook wel betaalbaardere oplossingen moeten zijn die met hetzelfde systeem werken.
palm
DomoMember
Posts: 13
Joined: Thu Oct 20, 2005 12:40 pm
Location: Hasselt - België
Contact:

Post by palm »

Voorlopig ben ik enkel enkele amerikaans vidoe over CAT distributie systemen tegengekomen, maar ofwel te prijzig, ofwel geen IR returnkanaal. De enige kandidaat in België is voorlopig Gardy FreedomNet. Vrij compleet systeem, betaalbaar, maar gebruiken hun eigen kabel (tussen cat 6 en 7).
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Aangezien mijn systeem niet ter sprake gekomen is hier, had ik eens graag geweten waar het tekort schiet, of waarom er naar andere alternatieven gezocht wordt ... :

Mijn systeem werkt dus door via een extra coax het signaal terug in te mengen via combiners en dit dan toe te voeren aan je versterker met X-aantal uitgangen ...

Dus, bv. je dvd-speler via de modulator aansluiten aan een extra coax, met die coax naar je centrale ruimte (node0) gaan, en daar via een combiner mengen met het originele kabelsignaal, dan dit toevoeren aan de ingang van de versterker met x aantal uitgangen.

Hoeveel bronnen je wel inmengen is bepalend voor het aantal combiners dat je nodig zult hebben ...

Hier is heel veel info over te vinden op het internet, en daar wordt zelfs beschreven hoe je via combiners/splitters, versterkers enzo zo'n systeem aanlegt !

Groeten,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
palm
DomoMember
Posts: 13
Joined: Thu Oct 20, 2005 12:40 pm
Location: Hasselt - België
Contact:

Post by palm »

Voor coax vind je inderdaad ook wel enkele goede oplossingen, en meestal ook goedkoper dan CAT systemen.
Zo hebben bv. marmitek en hama een oplossing om video signalen in te mengen. Hun \"bakske\" voor omzetting van video kanaal voor coax kost om en bij de 60 euro (per bron die je dan wil delen veronderstel ik).

Ik had liever geen coax gebruikt, maar zoals ik al eerder vermelde alle distributie via CAT netwerk kabel...

Ik denk dat ik voor Gardy ga kiezen (kabel is SSTP) = CAT6.
Het systeem van Gardy is voor mij denk ik de betere oplossing omdat dit ook IR distributie toelaat.
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Video over Cat.6

Post by Farao »

Ik stuur S-video via een afgeschermde Cat.6 kabel over zo'n 20m zonder probleem. Gewoon adapterkabel gemaakt van S-video en L/R audio naar RJ45 stekker en aan de andere kant van RJ45 naar Scart. Gebruik wel de paren telkens voor signaal+massa en sluit de afscherming aan de aarde aan.

Rudi
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Heel interesant document tegengekomen ... Check this out !!!


Mvg,

Bart
Attachments
simplifying_catv_cabling.pdf
Catv over Twisted Pair Guide
(206 KiB) Downloaded 1681 times
There's No Home Like An Automated Home ...
dafonzken
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Jun 21, 2006 2:41 pm

Re:

Post by dafonzken »

on4cet wrote:Heel interesant document tegengekomen ... Check this out !!!


Mvg,

Bart
Misschien beetje laat, maar waar vind ik dat doc?
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

inderaad jammer ...
Bart, heb je toevallig de link nog ergens liggen ... ik ben ook wel benieuwd.

Thx
David
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Pffffff, serieus moeten zoeken in de donkere archieven alhier, en ik vermoed dat het dit document geweest gaat zijn :

Vermits op dit moment de attachment functies niet meer werken (hopelijk snel terug opgelost, heb ik via Google terug opgezocht waar het originele ergens te vinden was, en 1 van de links is de volgende :

http://lib.store.yahoo.net/lib/videowar ... rticle.pdf

Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

on4cet wrote:Aangezien mijn systeem niet ter sprake gekomen is hier, had ik eens graag geweten waar het tekort schiet, of waarom er naar andere alternatieven gezocht wordt ... :

Mijn systeem werkt dus door via een extra coax het signaal terug in te mengen via combiners en dit dan toe te voeren aan je versterker met X-aantal uitgangen ...

Dus, bv. je dvd-speler via de modulator aansluiten aan een extra coax, met die coax naar je centrale ruimte (node0) gaan, en daar via een combiner mengen met het originele kabelsignaal, dan dit toevoeren aan de ingang van de versterker met x aantal uitgangen.

Hoeveel bronnen je wel inmengen is bepalend voor het aantal combiners dat je nodig zult hebben ...
Bart kan je eens jou manier van werken iets meer toelichten ?
Wat gebruik jij precies van materiaal ?

Momenteel werk ik met een externe modulator voor bijvoorbeeld mijn dvd speler en een interne in voor satellietontvanger , die dus op een UHF kanaal ingesteld zijn ( meestal kanaal 38 ) en vandaar ga ik naar mijn Versterker met TAP .. maar je kan al raden door die 2 modulators ertussen die vermoedelijk eveneens over een doorlusversterker beschikken en dan nog eens versterkt woren door mijn versterker , wat de beeldkwaliteit op sommige kanalen uiteraard niet ten goede komt .. dit zou ik nu willen deftig aanpakken , maar de bedoeling is uiteraard dat ik overal in huis kan kijken naar SAT of andere apparatuur die beneden in de living staat . ( IR doe ik via een zenderdje ) .

Jij doet het blijkbaar op een betere manier door een apparte coax te trakken naar het centraal punt en via een combinder het signaal van de modulator van daar weer mengen met het gewone kabeltv signaal ?
Of zie ik dat verkeerd ?

PS : De NUI van Telent staat in mijn living ( de tv in de living staat rechtstreeks op een niet versterkte uitgang en de versterker( Hirschman , met overal KOKA799 Kabel of Telenet-Interkabel ) met tap ook op de 0 db uitgang weliswaar met 1 RF modulator ertussen eerst ..en dat is de zwakste schakel in heel mijn verdeling ..

tnx,

Tom
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Tom,

Ik moet het systeem ook zelf nog verder afwerken hoor, maar ik heb de topologie wel zo voorzien om deze methode toe te passen. En waarom ik voor deze methode kies is simpel, heb destijds heel het net afgeschuimd naar methodes, en deze kost in verhouding het minste, naargelang het voordeel opleverd ...

Zoals je het geschreven hebt, is het inderdaad, je gaat van Node-0 naar elke plaats waar je kabelsignaal nodig hebt, en afhankelijk van de toepassingen, trek je er minstens 2 of 3 ...

Bv. naar je living, daar heb je een TV, maar ook een dvd-recorder en nog eens een gewone videorecorder ofzo, maar zelfs als je enkel 1 van de twee hebt, kom je nog steeds op 2 coax-kabels uit, als je dan voor je radio ook kabelsignaal wil voorzien, zit je al op 3 ...

Maar nu komt inderdaad de aap uit de mouw, als je nu van bv. die dvd-recorder of wat dan ook, het signaal over heel het huis terug wil kunnen binnennemen, dan moet je ervoor zorgen, dat je het signaal dat uit de modulator van het toestel komt terug stuurt, naar de plaats waar het kabelsignaal van je provider binnenkomt (VOOR je versterker dus) ... Door nu het signaal van je modulators ook ter beschikking te hebben VOOR je versterker, kan je dat signaal dus op alle plaatsen ontvangen, die je versterker uitstuurt ...

Twee modulators zomaar achter mekaar hangen lijkt mij niet aangewezen, hoe het beter kan is, door combiners te gebruiken (bv. hirschmann, johansson, channelplus etc...). Hiervoor moet je echt wel hoge kwaliteitsprodukten nemen. Hier ga je dan als volgt te werk : kabeltv-signaal + modulator 1, dit eindresultaat ga je weer via een combiner samenvoegen met modulator 2, en zo weer verder voor zoveel je er nodig hebt ...

Zo'n modulators versterken zelf al ENORM, en hang je er 2 achter mekaar, kan je niet alleen omwille van de versterking, maar ook omwille van de kleine frequentieverschillen tussen de modulator output en het originele signaal, wel eens een vrij slecht eindresultaat krijgen !

Ik heb daar ooit schema's en werkwijzes van gezien, maar kan ze niet terug vinden ... Er is in ieder geval een bepaalde versterking (in dB) die je ongeveer moet nastreven ..., heb je dus ergens teveel versterking, ga je moeten verzwakken (attenuator), heb je teweinig, moet je versterken (amplifier), heb je nogal een serieuze afstand te overbruggen, kan het bv. zijn dat door kabelverliezen (skin-effect, wie hierover meer wil weten, laat maar horen) je lage frequenties beter doorkomen dan de hoge, en dus heb je een TILTamplifier (of equalizer) nodig ... etc ....

Weet je waar dit forum goed voor is, zo wordt ik een beetje gepushed om soms bepaalde dingen terug op te zoeken, die ik zelf al jaren verloren ben, en jaja, na een halfuurtje zoeken via google images (de gewone is onbegonnen werk) heb ik het eindelijk teruggevonden :

http://www.hometech.com/learn/video1.html

Voila, dit is hetgeen ik na al die jaren nog herinnerde, met andere woorden, naar mijn mening, het nuttigste document dat ik ooit gevonden heb naar deze materie toe !

Dit maakt trouwens deel uit van deze volledige tutorial :

http://www.hometech.com/learn/video.html

En laat hier de video.html weg, en je komt op een pagina met een heleboel waardevolle tutorials ...

En, ik zal eens een typische foto bijvoegen van hoe het er zoal uitziet, nadat je mijn (je weet wel) methode volgt !
Attachments
Kabeltv + modulators foto
Kabeltv + modulators foto
catv-distr.jpg (39.97 KiB) Viewed 19696 times
There's No Home Like An Automated Home ...
dafonzken
DomoMember
Posts: 5
Joined: Wed Jun 21, 2006 2:41 pm

Post by dafonzken »

thx! heb het gardy sysyteem, vind ik super!

nu nog een beamer integreren, en done! Daarvoor zou ik die s-video willen gebruiken vanuit de kast, en werken via de IR-terugkoppeling....
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@de fons hi hi, iets meer info mogelijk, foto's etc...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

yep, dafonzken, ik zou dit systeem ook willen gebruiken, graag wat meer info.

Er is nog een ander systeem in belgië, namelijk Habitana, maar dan kan je maar best van afblijven, want die hebben maar 1 afgeschermd aderpaar ipv 4. Geen 4 kanaals modulator bakjes mogelijk dus, maar zijn doen al de modulatie in de verdeelkast, en dan vindt ik maar stom, veel meer kabel nodig.

Het enige waar ik mij zorgen over maak bij VDI systemen is de kabelafscherming, omdat zelfs iemand van Gardy mij zei dat ik nog altijd een scheidingsschot moest gebruiken als ik kabelgoten gebruik.

Want ik had al opgevangen dat zelfs de best afgeschermde netwerkkabel toch niet helemaal kan afgeschermd worden tegen signalen van hogere frequenties. En ik denk dat het dan vooral miserie gaat geven bij TV signalen, niet ?


groetjes,
Christof.
Post Reply