Modulaire dimmer aansluiten

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Jan
DomoExpert

Modulaire dimmer aansluiten

Post by Jan »

Hallo,

Ik zou de Elimpo M1X10 modulaire dimmer (http://www.elimpo.com/product_detail.ph ... =6&lang=nl) willen aansluiten. Deze heeft een 240V ingang, een uitgang voor de belasting en wordt gestuurd door een analoge uitgang van de PLC (0-10V). Is dit dan de juiste aanlsuiting op de 240V? Of moet deze dubbelpolig worden aangesloten?

Greetz,

Jan.
Attachments
Elimpo.jpg
Elimpo.jpg (19.48 KiB) Viewed 17134 times
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

NEEEEEEEN Jan,

Zeker NIET doen, het staat er op hé, last is waar uw lamp aan komt te hangen, en de 240 Volt, die komt van uw zekering ...

Jij kan in uw schema nooit een brandende lamp hebben, want die lamp hangt gewoon 2 keer aan de 'Neutre' ... En ik zou zelfs denken dat die dimmer constant in protectie zou staan, want de 'Live' hangt hier zowel aan de input als de output ...

Dus, gewoon voeding die anders naar uw lamp zou gaan aansluiten op de 240Volt ingang van de dimmer, en de lamp nu aan de 'Last' terminals hangen ...

Groeten,

Bart
Jan
DomoExpert

Re:

Post by Jan »

[quote="on4cet"]NEEEEEEEN Jan,

Zeker NIET doen, het staat er op hé, last is waar uw lamp aan komt te hangen, en de 240 Volt, die komt van uw zekering ...

Jij kan in uw schema nooit een brandende lamp hebben, want die lamp hangt gewoon 2 keer aan de 'Neutre' ... En ik zou zelfs denken dat die dimmer constant in protectie zou staan, want de 'Live' hangt hier zowel aan de input als de output ...

Dus, gewoon voeding die anders naar uw lamp zou gaan aansluiten op de 240Volt ingang van de dimmer, en de lamp nu aan de 'Last' terminals hangen ...

Groeten,

Bart[/quote]

Hmmm, daar was ik al bang voor. Als ik het goed begrijp moet ik de lamp dus dubbelpolig aansluiten? Da's minder, want ik heb naar elk lichtpunt enkel een schakeldraad voorzien en een gezamenlijke neuter :(

Greetz,

Jan.
Jan
DomoExpert

Re:

Post by Jan »

Of mag ik toch de gemeenschappelijke neuter gebruiken voor alle lampen en de dimmer (allemaal op hetzelfde circuit uiteraard)?

Greetz,

Jan.
Attachments
Elimpo2.jpg
Elimpo2.jpg (16.73 KiB) Viewed 17120 times
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

Meet eens met een multimeter de ohmse weerstan tussen de 2 neuters. De kans is groot dat deze intern gewoon doorverbonden zijn, maar ik ben niet zeker, eerst uitmeten zou ik zeggen,

stuur eventueel een mailtje naar de fabrikant....

Groetjes

Xilinx
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Inderdaad, normaal gezien wordt er enkel op de fase ingegrepen voor het dimmen, vandaar dat je dimmers hebt met fase-aansnijding en dimmers met fase-afsnijding ...

Maar zoals het eerst stond kon ECHT NIET ...

Beste Jan, ik weet niet hoe lang je al op het forum bent, maar als er één ding is, waar we blijven op hameren is het wel, dat je mééééér dan genoeg moet voorzien qua bekabeling ... Ik heb naar ELK lichtpunt 5 draden getrokken ... En ooit werpt dat z'n vruchten af, en had jij dat ook gedaan, was het nu nog simpeler geweest ...

Kan je eventueel geen draden bijtrekken met een trekveer ???

Groeten,

Bart
Jan
DomoExpert

Re:

Post by Jan »

[quote="on4cet"]Inderdaad, normaal gezien wordt er enkel op de fase ingegrepen voor het dimmen, vandaar dat je dimmers hebt met fase-aansnijding en dimmers met fase-afsnijding ...

Maar zoals het eerst stond kon ECHT NIET ...

Beste Jan, ik weet niet hoe lang je al op het forum bent, maar als er één ding is, waar we blijven op hameren is het wel, dat je mééééér dan genoeg moet voorzien qua bekabeling ... Ik heb naar ELK lichtpunt 5 draden getrokken ... En ooit werpt dat z'n vruchten af, en had jij dat ook gedaan, was het nu nog simpeler geweest ...

Kan je eventueel geen draden bijtrekken met een trekveer ???

Groeten,

Bart[/quote]

Ik heb wel wat reserve-schakeldraden voorzien (zowel SVV als VOB) dus het viel wel op te lossen, maar een dubbelpolige aansluiting zou het systeem minder soepel gemaakt hebben als ik bv. een ander lichtpunt zou willen dimmen (dan moet ik beginnen rommelen aan de lichtpunten zelf). Maar zoals Xilinx zei, 2 neuters zijn doorverbonden dus ga ik gewoon aansluiten zoals figuur 2.

Greetz,

Jan.

PS: Bart, 5 schakeldraden per lichtpunt? Dat is wel enorm veel! Had jij nog plaats om chape te gieten? ;-)
Thorgal
DomoFreak

Re:

Post by Thorgal »

Jan wrote:Maar zoals Xilinx zei, 2 neuters zijn doorverbonden dus ga ik gewoon aansluiten zoals figuur 2.
Let wel op:
° De stroom van wat je allemaal nog verder aansluit op de N voorbij de lamp in Figuur 2 gaat allemaal over de klemmen van en door je dimmer. Let erop dat je de maximale stroom die de fabrikant opgeeft niet overschrijdt, of je dimmer zou wel eens voor dure zekering gaan kunnen spelen. Zelfs ls dat intern in de dimmer is doorverbonden zullen de kontakten en spoorbanen slechts gedimensioneerd zijn voor een stroom die weinig groter zal zijn dan de stroom van de maximale last van de dimmer. Vraag toch voor alle zekerheid na bij de fabrikant.
° Persoonlijk vind ik dit griezelig. Er loopt daar een neuter zonder (geschakelde) stroomdraad van dezelfde kring. Vroeg of laat sluit je er een last op aan van een andere kring en slaat de verliesstroomschakelaar door.
Jan
DomoExpert

Re:

Post by Jan »

Ok, dan toch maar beter dubbelpolig dus? Beter safe than sorry...

We zullen gewoon goed moeten kiezen welke lamp we willen dimmen (en niet teveel van gedacht veranderen) :)

Tnx,

Jan.

PS: die neuter heeft natuurlijk wel een fase, beetje slordig getekend van mij

[quote="Thorgal"][quote="Jan"]Maar zoals Xilinx zei, 2 neuters zijn doorverbonden dus ga ik gewoon aansluiten zoals figuur 2.[/quote]
Let wel op:
° De stroom van wat je allemaal nog verder aansluit op de N voorbij de lamp in Figuur 2 gaat allemaal over de klemmen van en door je dimmer. Let erop dat je de maximale stroom die de fabrikant opgeeft niet overschrijdt, of je dimmer zou wel eens voor dure zekering gaan kunnen spelen. Zelfs ls dat intern in de dimmer is doorverbonden zullen de kontakten en spoorbanen slechts gedimensioneerd zijn voor een stroom die weinig groter zal zijn dan de stroom van de maximale last van de dimmer. Vraag toch voor alle zekerheid na bij de fabrikant.
° Persoonlijk vind ik dit griezelig. Er loopt daar een neuter zonder (geschakelde) stroomdraad van dezelfde kring. Vroeg of laat sluit je er een last op aan van een andere kring en slaat de verliesstroomschakelaar door.[/quote]
Attachments
Elimpo3.jpg
Elimpo3.jpg (28.25 KiB) Viewed 17091 times
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Zoals het nieuwe schema hier laat uitschijnen, zijn dit niet de schakeldraden waar je je lichtpunten op aftakt maar de draden die rechtstreeks van aan je kast vertrekken hé ... Toch als het hier gaat over een modulaire dimmer, of is het een inbouw dimmer voor in de potjes ?

5 draden voor een lichtpunt is echt NIET veel hoor, je hebt de aarding, en je hebt de fase en neutre voor lichtpunt 1. Dat zijn al 3 draden. Wil je nu bv. je armatuur opdelen in 2 verschillende lichten die je aan of uit kan doen, dan heb je nog eens een fase en een neutre nodig hé ... Dus 5 (!!) draden ...

Al m'n stopcontacten net hetzelfde, wil je dan geschakelde kringen gaan maken, kan je dat ten allen tijde ...

Maar inderdaad, op sommige punten was het ENORM kritisch voor de chape ... Eronder is eronder, met de overschot ben je niks ...

Groeten,

Bart
highvolt
DomoFan

Re:

Post by highvolt »

Al m'n stopcontacten net hetzelfde, wil je dan geschakelde kringen gaan maken, kan je dat ten allen tijde ...
Volgens mij heb ik in de nieuwe niko cataloog al ergens inbouwpotten gezien voor stopcontacten die draadloos het stopcontact kunnen schakelen...
Het is wel frutselwerk om dit op nikobus aan te sluiten (aangezien er enkel een RF ontvanger voor bestaat) maar je zou een contact van de schakelmodule kunnen aansluiten aan een modulair RF transmittertje.

Op die manier hoef je niet 1.5x zoveel uit te geven, heb je minder draden in de zekeringkast, en heb je nog beperkte flexibiliteit voor in de toekomst.
Post Reply