Hallo allemaal,
Kunnen jullie eens vertellen welke bewegingsmelders er zoal door jullie gebruikt worden VOOR BUITEN ... eventueel met foto ...
Ik zal waarschijnlijk de Busch-wächters nemen van Busch-Jaeger, maar ze zijn serieus prijzig, en misschien zijn er goede alternatieven ...
Let wel op, ik vind dat je steeds moet kunnen zeggen, dat ze betrouwbaar zijn, dus gewone melders met ingebouwde lamp zijn voor mij alleszins uitgesloten ...
Ben eens benieuwd ...
Groeten,
Bart
Bewegingsmelders voor buiten
Moderator: Domotix-Moderators
-
- DomoFreak
Ik ga je moeten ontgoochelen : volgens mijn elektrieker zijn de BW de beste. Er zijn mij geen evenwaardige alternatieven bekend.
Dan wacht ik een (paar) maand langer om ze te installeren hé...
Kent er iemand bewegingsmelders voor binnen, die op 24V schakelen (of potentiaalvrije contacten, da's ook goed). Die van BTicino en Niko zijn bij mijn weten allemaal op 230V, en dat vindt mijn PLC niet zo grappig.
Gr,
Koen.
Dan wacht ik een (paar) maand langer om ze te installeren hé...
Kent er iemand bewegingsmelders voor binnen, die op 24V schakelen (of potentiaalvrije contacten, da's ook goed). Die van BTicino en Niko zijn bij mijn weten allemaal op 230V, en dat vindt mijn PLC niet zo grappig.
Gr,
Koen.
-
- DomoFreak
Tja, ook ik zal met relais gaan werken voor de BW, want ook die werkt op 220 Volt (of moet ik 240Volt zeggen) ...
Daarom heb ik genoeg ruimte in de kasten voorzien, hoewel, nu alles bijna af is, zijn al m'n 3 kasten toch goed gevuld hoor, en dit zijn 3 kasten van elk 7 rijen met per rij 24 modules ...
Toch al bedankt voor de reacties !
Bart
Daarom heb ik genoeg ruimte in de kasten voorzien, hoewel, nu alles bijna af is, zijn al m'n 3 kasten toch goed gevuld hoor, en dit zijn 3 kasten van elk 7 rijen met per rij 24 modules ...
Toch al bedankt voor de reacties !
Bart
je kan ook de bewegingsmelder nemen van Merten.
Ze hebben een buitenbewegingsmelder die 12V gevoed is en een 220 contact sluit, of ook 12V gevoedde die een LS-ingang op je domotica kan aansturen.
Ze hebben er in 180°, 220° en 360° detectie.
Ik heb de indruk dat Merten de enige is die zo weid detecteert (ze zijn wel ietsje duurder dan de andere), maar ik vind dat je op die paar 100 frank niet moogt kijken.
Ze hebben een buitenbewegingsmelder die 12V gevoed is en een 220 contact sluit, of ook 12V gevoedde die een LS-ingang op je domotica kan aansturen.
Ze hebben er in 180°, 220° en 360° detectie.
Ik heb de indruk dat Merten de enige is die zo weid detecteert (ze zijn wel ietsje duurder dan de andere), maar ik vind dat je op die paar 100 frank niet moogt kijken.
- Attachments
-
- ARGUS_493080_11-03_(NL)_BE.pdf
- (1014.43 KiB) Downloaded 1794 times
Ik gebruik naar volle tevredenheid de Gira Observer 70 in antraciet kleur (hij is er ook in wit).
Niet goedkoop, wel goed. Is bedoeld voor de \"rijtjeshuis\" markt, met andere woorden: hij kijkt alleen vooruit met een beperkte openingshoek (70graden), zodat bezoek bij de buren buiten zijn blikveld valt.
Kijkt tot 8m ver (in 3 stappen instelbaar) en 11m breed. Schakelduur traploos instelbaar van 10sec tot 5min. Lichtgevoeligheid traploos instelbaar.
Zie b.v. op www.gira.nl onder Producten/ Automatische lichtregeling.
Wil je een ruimer blikveld dan is er de Tectiv 220, die -zoals de naam al aangeeft- een 220graden kan overzien. Deze is \"vermomd\" als buitenlamp, en bezit wat extra features.
Niet goedkoop, wel goed. Is bedoeld voor de \"rijtjeshuis\" markt, met andere woorden: hij kijkt alleen vooruit met een beperkte openingshoek (70graden), zodat bezoek bij de buren buiten zijn blikveld valt.
Kijkt tot 8m ver (in 3 stappen instelbaar) en 11m breed. Schakelduur traploos instelbaar van 10sec tot 5min. Lichtgevoeligheid traploos instelbaar.
Zie b.v. op www.gira.nl onder Producten/ Automatische lichtregeling.
Wil je een ruimer blikveld dan is er de Tectiv 220, die -zoals de naam al aangeeft- een 220graden kan overzien. Deze is \"vermomd\" als buitenlamp, en bezit wat extra features.
- Attachments
-
- Gira Observer 70
- Gira Wachter Antrazit.jpg (3.17 KiB) Viewed 12200 times
-
- Gira Tectiv 220
- Gira Tectiv.jpg (3.05 KiB) Viewed 12200 times
Ik heb ook bewegingsmelders van Merten. Volgens mijn elektrieker de top qua functionaliteit en duurzaamheid (laten we daar nu geen discussie over beginnen De modellen die ik heb, zijn in ieder geval uitgerust met leuke features:
- buiten BWM: de gevoeligheid kan op 2 manieren geregeld worden: spatiaal (verschillende sectoren) en een globale drempelwaarde. Je kan ze heeeel gevoelig zetten moest je dat wensen...
- binnen BWM: ik heb een plafondmodel dat detectie toelaat op 2 kanalen: ahv de lichtsterkte of zonder (puur bewegingsdetectie, met lagere gevoeligheid om valse triggers te vermijden). Ieder kanaal heeft zijn eigen vertragingstijd. Handig indien je b.v. via je domotica comfortfuncties wilt implementeren zoals automatisch afschakelen van de verwarming indien er lange tijd geen beweging gedetecteerd wordt....
Ik heb deze BWMs nog niet zo lang dus ik kan je nog niet zeggen of ik er 100% content van ben. Van de prijs ben ik alvast minder content
Ik heb modellen die op 230 V werken. Wist niet dat Merten er ook had op 12 V of met potentiaalvrij contact. Zal eens klagen bij mijn elektrieker
Groeten,
Kristof.
- buiten BWM: de gevoeligheid kan op 2 manieren geregeld worden: spatiaal (verschillende sectoren) en een globale drempelwaarde. Je kan ze heeeel gevoelig zetten moest je dat wensen...
- binnen BWM: ik heb een plafondmodel dat detectie toelaat op 2 kanalen: ahv de lichtsterkte of zonder (puur bewegingsdetectie, met lagere gevoeligheid om valse triggers te vermijden). Ieder kanaal heeft zijn eigen vertragingstijd. Handig indien je b.v. via je domotica comfortfuncties wilt implementeren zoals automatisch afschakelen van de verwarming indien er lange tijd geen beweging gedetecteerd wordt....
Ik heb deze BWMs nog niet zo lang dus ik kan je nog niet zeggen of ik er 100% content van ben. Van de prijs ben ik alvast minder content
Ik heb modellen die op 230 V werken. Wist niet dat Merten er ook had op 12 V of met potentiaalvrij contact. Zal eens klagen bij mijn elektrieker
Groeten,
Kristof.
Het hart van mijn domoticasysteem is gebaseerd op Nikobus. Ik heb momenteel een sturing van de verlichting, zonnewering, voeding van de meest belangrijke/kristische apparaten en een koppeling met mijn alarmsysteem.