Page 1 of 1

Max. verlies over de leidingen bij een halogeen op ZLVS

Posted: Sun Jan 30, 2005 9:01 pm
by GeertVc
Hallo,

Weet iemand hoeveel de spanningsval maximum mag bedragen over de draden, wanneer gewerkt wordt met 12V halogeen spots?

-- Geert

Re: Max. verlies over de leidingen bij een halogeen op ZLVS

Posted: Mon Jan 31, 2005 1:09 pm
by Jan
Ik dacht 3%?

Jan.

Re: Max. verlies over de leidingen bij een halogeen op ZLVS

Posted: Mon Jan 31, 2005 5:30 pm
by GeertVc
Jan wrote:Ik dacht 3%?

Jan.
Verdorie, da's wel héél weinig...

-- Geert

Posted: Mon Jan 31, 2005 5:59 pm
by jvanhambelgium
Geert,

Van mij mag jij ook 10% verlies hebben hoor ... als jij van zachte sfeerverlichting houd :lol:

Hoe ver wil je uwen trafo zetten van de eigenlijk lichtpunten ?? Kan je eventueel geen echten dikke kabel trekken voor dit tegen te gaan ?


Groeten,

den andere Jan

Re:

Posted: Mon Jan 31, 2005 6:13 pm
by GeertVc
jvanhambelgium wrote:Geert,

Van mij mag jij ook 10% verlies hebben hoor ... als jij van zachte sfeerverlichting houd :lol:

Hoe ver wil je uwen trafo zetten van de eigenlijk lichtpunten ?? Kan je eventueel geen echten dikke kabel trekken voor dit tegen te gaan ?


Groeten,

den andere Jan
Hallo 'andere Jan' :-)

Ik ben nu aan het berekenen (via formule U = [ I * rho koper * lengte ] / diameter) welke draadsectie ik minimum moet hebben om een bepaalde spanningsval niet te overschrijden. Vandaar eigenlijk een beetje mijn vraag voor het max. verlies.

Anderzijds wil ik de lichten wel dimmen. Dus, zal je zeggen, waarom zit die daar nu te zeuren over een spanningsverlies, als ie toch wil dimmen?

Op het eerste zicht, een terechte opmerking. Echter, ik las op www.bouwinfo.be een relaas over het mogelijks zwart komen van het glas van halogeenlampen, indien je niet nu en dan de lamp op volle vermogen laat branden. Vandaar...

Ik wil echter tijdens het bedienen van de lampen ook mijn 'dimcyclus' van minimaal (zeg, 10%) naar maximaal laten lopen. En die maximaal zou ik dan wel het liefst zo dicht mogelijk tegen de 100% hebben.

Zo zie je maar, het is niet enkel en alleen een kwestie van er een getal op te 'plakken'.

Nog iets: ik zou graag de elo trafos in de zekeringskast inbouwen. Dan hoef ik niet te 'prutsen' met die dingen in mijn vals plafond (moeilijk bereikbaar, warmteontwikkeling,...).
De max. afstand van de spots tot de trafo zal zo'n 10 meter zijn, toch van enkele, niet allemaal. Niet weinig dus.

-- Geert

Posted: Mon Jan 31, 2005 7:11 pm
by jvanhambelgium
Geert,

Kan je ook eventueel geen oplossing zoeken met een trafo die je iets hoger kan oppompen tot vb 14.5V ofzo ? Dan zal je achteraan de 'lijn' ongeveer wel 12V overhouden ;-0

En als er dan 14V (vb lampjes vooraan aan de lijn) op staat gaat het lampje gewoon enkele uurtjes minder lang mee, maar ze geven wel een mooier helderder licht :twisted:

Vb de Xenophot lampen van Osram zijn Xenon gevulde op-overspanning gefabriceerde lampje (minstens 50W) die je dikwijls in projectoren etc kan vinden.
Die lampen gaan vb maar 100 uur meer ipv 2000 uur voor een conventionele...


Groeten,
Jan

Posted: Mon Jan 31, 2005 9:28 pm
by Xilinx
oppassen met hogere spanning op de 12V spots, 5% overspanning = levensduur/2

heb nog een tabelleke gevonden

Image

Posted: Tue Feb 01, 2005 12:45 pm
by GeertVc
Zeer interessante tabel.

Bedankt, Xilinx. :wink:

-- Geert

Zwarte lampjes

Posted: Fri Feb 04, 2005 12:06 pm
by Thorgal
By the way, dat van die halogeenlampjes die zwart worden.
Dat gebeurt als je een halogeenlamp te zeer dimt. Het halogeeneffect, dit is het effect waarbij materiaal van de gloeidraad niet neerslaat op het glas maar opnieuw op de gloeidraad, waardoor de gloeidraad niet veroudert, treed pas op als de gloeidraad voldoende heet is (als er voldoende stroom doorvloeit). Als je een halogeenlampje dimt, en dit is al bvb. vanaf 80% en lager, gaat dit effect verloren en kan je m.a.w. evengoed gewone gloeilampen gebruiken (als het om de levensduur gaat, de kleur is natuurlijk een kwestie van smaak).

Als je weet dat een halogeenlampje steeds sterk gedimt gaat worden, neem je m.a.w. beter een type van een lager vermogen (bvb. 20 W) dat je dimt, dan een type van hoger vermogen (bvb. 50 W, dat steeds tot 60 % zou dimmen).

Is het je al opgevallen dat het halogeenlampje in je bureaulamp langer meegaat dan dan die in je woonkamer, die je steeds dimt? Voilà.

(Bron: OSRAM)

Re:

Posted: Fri Feb 04, 2005 12:14 pm
by Thorgal
jvanhambelgium wrote: Nog iets: ik zou graag de elo trafos in de zekeringskast inbouwen. Dan hoef ik niet te 'prutsen' met die dingen in mijn vals plafond (moeilijk bereikbaar, warmteontwikkeling,...).
De max. afstand van de spots tot de trafo zal zo'n 10 meter zijn, toch van enkele, niet allemaal. Niet weinig dus.
Ik heb per lampje een mouse-trafootje in het vals plafond gelegd.
Geen problemen met kabellengtes. In die kabels wordt wel een paar Watt weggestookt. Die trafo's natuurlijk ook, dat is vergelijkbaar. Die dingen worden zelf nauwelijks warm. (Is het niet je spot die z'n warmte naar boven stuurt?). Ik had ook zo'n 10 m.

Ik had ook kabeldiameters berekend en kwam op diameters van 2,5 mm2 tot 4mm2. Niet erg, maar nauwelijks nog op een deftige manier aan elkaar te zetten als je lampjes parallel zet. En van in ster werken vanuit de verdeelkast, krijg dan maar eens al die dikke draden in de klemmen van de dimmer...
-> Heb in de woonkamer 13 lichtpunten. 10 met eigen dimmer, allemaal met 1,5 mm2 VOB naar schakelkast. Wirwar, maar doenbaar.

afstand kabels

Posted: Wed Feb 16, 2005 3:13 pm
by romo
over de afstand van spotjes tov dimmer zijn al veel teksten en boeken geschreven. Ik heb het zo gedaan en het werkt perfect:

Dimmer en transfo allemaal in of aan het bord. Per drie spotjes van max 50W 1 kabel 3G2,5². Moet je 4 spotjes dimmen in dezelfde kring dan gebruik je 2 x 3G2,5². Alles rechtstreeks naar de kast. De max. kabelafstand heb ik uit ervaring niet langer voorzien dan 20m. Nooit geen problemen gehad, en de lampjes worden eigenlijk altijd gedimd. Ze branden toch al 1,5 jaar zonder ze te moeten vervangen...