Page 1 of 1

wago lust aderhulzen niet

Posted: Mon Apr 05, 2010 3:18 pm
by ON4TUX
Ik ben ondertussen aan het experimenteren met de elektriciteitskast, maar heb gemerkt dat mijn wago klemmen van 2,5mm geen overeenkomstige aderhulzen lust. De groothandel had me nochtans aangeraden met flexibele kabel te werken en heeft zelf de overeenkomstige hulzen geleverd. De klemmen zijn van het steek principe en de hulzen zijn 8mm lang.

Wat is jullie ervaring?

Posted: Mon Apr 05, 2010 8:03 pm
by on4cet
Als deze hulzen de 2,5 mm niet overschrijven zou het toch niet mogen uitmaken hoor ... Maar als die wago klemmen max. 2,5 mm kunnen accepteren, en jij knijpt er op draad van 2,5mm dan is het te groot, en zul je ze er niet inkrijgen vermoed ik ...

Anders eens wat details, welke blokjes juist enzo ?

Mvg,

bart

Posted: Tue Apr 06, 2010 8:03 pm
by BusVer
Afhankelijk van het type railklem mag je zowel met soepele als harde (VOB) werken rechtstreeks in de klemmen. Volgens mij zijn adrehulzen mogelijk niet noodzakelijk.

Posted: Wed Apr 07, 2010 8:10 am
by simonjo
Volgens AREI:
>>>
Soepele geleiders mogen gebruikt worden voor zover de draadjes aan beide uiteinden worden samengehouden door samenknijpende hulzen of een gelijkwaardig systeem
<<<

Posted: Thu Apr 08, 2010 7:46 pm
by ON4TUX
Het zijn de types 870-501 en 870-551. Ik overweeg om langere kabelhulzen (10mm ofzo) te gebruiken en het topje goed samen te knijpen, maar dat lijkt me een minder katholieke oplossing?

Posted: Sat Apr 10, 2010 7:43 pm
by Stevendg
Wij raden aan in Wago veerklemmen nooit adereindhulzen te gebruiken !
Is in een aanpassing van het AREI goedgekeurd. Let op : dit geldt enkel voor veerklemmen en niet voor schroefklemmen. Maar Wago heeft enkel veerklemmen, dus is er hier geen twijfel mogelijk.

Re:

Posted: Tue Apr 20, 2010 7:37 pm
by ON4TUX
Stevendg wrote:Wij raden aan in Wago veerklemmen nooit adereindhulzen te gebruiken !
Is in een aanpassing van het AREI goedgekeurd. Let op : dit geldt enkel voor veerklemmen en niet voor schroefklemmen. Maar Wago heeft enkel veerklemmen, dus is er hier geen twijfel mogelijk.
Dat is wel erg goed nieuws! Kan je toevallig de paragraaf of verwijzing hiernaar doorgeven voordat ik met soepele draad de kast begin af te werken?