Page 1 of 1

nieuwbouw project Westerlo

Posted: Sat Aug 16, 2008 4:32 pm
by ON4TUX
We gaan volgend jaar beginnen bouwen en willen een heel aantal zaken zelf doen. In een ver verleden heb ik ooit elektronica gevolgd en dat wil ik eens nuttig gaan gebruiken. Het ganse project valt of staat met 1 eis: een hoge WAF (= wife acceptancy factor) Daarom plan ik om met centrale teleruptors/dimmers te werken, dewelke ik dan in een volgende fase zowel aan de ingang (schakelen via PIC/PC) als aan de uitgang (AC detector) wil uitbreiden.

Zoals elders op dit forum, ga ik hieronder een bespreking houden per ruimte om hiernaar te kunnen refereren in latere discussies.

algemeen:
- alle ramen worden voorzien van magneetcontacten via UTP of SVV
- in minstens 2 hoeken per kamer een UTP kabel voor latere IR/PIR/rookmelder integratie
- rolluikkasten worden voorzien van 4g1,5
- in alle kamers worden 1 of meerdere inbouwschakelaars voorzien met 6 drukknoppen, in de gang beperkt tot enkelvoudige exemplaren met verlichting en de wc eentje met terugmelding
- in alle kamers komen een of meerdere laagspanning LED strips en/of lichtpunten als achtergrondverlichting. Ik ga hier wat experimenteren met inox of metalen zelfbouw inbouwwandverlichting ter grootte van een stopcontact.

kelder:
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5
- 1x verlichtingcircuit via teleruptors
- aansluiting voorzien voor vochtsensor
- 1x permanent stopcontact voor pompen

inkom/overloop:
- 1x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 3g2,5
- 1x verlichtingscircuit via teleruptors

wc:
- 1x verlichtingscircuit via teleruptors

buro:
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5
- 1x verlichtingscircuit met dimmers
- bekabeling voor dolby surround

wasplaats/badkamer:
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5
- 3x verlichtingscircuits met teleruptors
- aparte circuits voor wasmachine, droogkast & diepvriezer, voorlopig zonder teleruptor

living:
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5
- 2x verlichtingscircuit met dimmers
- bekabeling voor dolby surround

keuken/ontbijthoek:
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5
- apart circuit voor oven & frigo, voorlopig zonder teleruptor

per slaapkamer:
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5 waarvan de 2de gedeeld wordt over alle kamers (voor de wekkerradio's)
- 1x verlichtingscircuit via teleruptors

zolder:
- apart circuit voor ventilatie & cv, voorlopig zonder teleruptor
- 2x8 stopcontacten circuits af te schakelen via teleruptors met 5g2,5
- 1x verlichtingscircuit via teleruptors

de toekomstige plannen:
- nachtverlichting: als het donker is, ontsteekt de PIR op de verdieping de leds in de wanden en wc
- all-off: all-off drukknop op slaapkamer van de ouders & aan de buitendeuren, schakelt de meeste stopcontacten en alle nog brandende lichten uit
- alarm: 's nachts en na activatie van de all-off knop, springt alle beneden- en buitenverlichting aan bij PIR/magneetcontact detectie op de beneden verdieping
- bel: buitenverlichting knippert als we in de tuin zitten
- zoninval: rolluiken sluiten automatisch bij teveel zoninval
- rookmelding: sms & auditief alarm bij rookdetectie
- vloerverwarming: regeling vloerverwarming via domotica
- vooraf gedefinieerde sfeerstanden: rolluiken naar beneden en gedimde verlichting
- noodverlichting: bij spanningsuitval gaan alle LEDs branden op batterijen
- centrale PC: als videorecorder (mythTV), SIP telefooncentrale (Asterisk), music-on-demand, domotica, beveiliging (outdoor IP cams met Motion), firewall, ...
- ...

mijn eerste vraagjes:
- als je 2 circuits wilt voorzien via een 5g2,5 kabel, moet je daar dan 2 neuters in voorzien voor de 2 zekeringen? Ik ben namelijk aan het overwegen om op bepaalde plaatsen 3 circuits te voorzien met een 5g2,5 maar dan kan ik maar 1 neuter gebruiken... hoe moet je dit dan aansluiten aan een dubbelpolige zekering? Ik zou deze kabel dan als een soort busleiding door verschillende kamers willen trekken om zo maar eenmaal naar de zekeringkast te moeten.
- laagspanningsverlichting: ik wil wel wat LEDs verwerken als achtergrondverlichting en zou daarom willen profiteren van de reeds aanwezige 24V voor de teleruptoren. Ik heb er echter geen idee van wat de spanningsval wordt als ik deze 24V vanuit een centrale plaats wil transporteren, maar vermoed dat het wel zou moeten meevallen (200mA per kring?) Als ik het goed begrepen heb, moet je enkel de transfo aangeven op het eendraadsschema? Maw, moeten de LED circuits ook gekeurd worden?
- IR sensors: ik wil in de meeste hoeken IR diodes hangen als IR relay. Overleven deze de spanningsval tot in de kast of moet ik reeds wat elektronica voorzien?
- de vraag van vandaag: SVV of UTP om teleruptors/dimmers te schakelen?
- impulsdimmers: kunnen deze ook een aparte ingang hebben voor alles aan/uit (alarm)? Ik zou graag al een testexemplaar in huis halen, welk merk verdient de voorkeur?
- teleruptors: gebruik ik best dubbele teleruptors waarvan 1 contact voor 220V en eentje als AC detector, of kan ik deze laatste beter vervangen door een zelfbouw optocoupler schakeling? Ik zou graag al een testexemplaar in huis halen, welk merk verdient de voorkeur?

Posted: Sun Aug 17, 2008 7:43 pm
by on4cet
Even een aantal bemerkingen :

Algemeen :
Als je in de hoeken utp of dergelijke voorziet, zou ik toch eens nadenken om geen alarmkabel te trekken (2 x 0,75 +4 x 0,22). Wat die rookmelders betreft, die installeer je al zeker nooit in een hoek ... Ik dacht ooit eens een document tegengekomen te zijn of zelfs gepost waarin beschreven staat waar je idealiter een rookmelder hangt, maar dit mag al zeker niet in een hoek zijn ...

Kelder :
Voor die vochtsensor, zou ik ook gewoon via utp bekabeling gaan ... Als je meer dan genoeg utp kabels trekt en afmonteert op een rj45 connector, dan kan je alle kanten uit hé ...
Wat bedoel je met een 'permanent' stopcontact ?

Overloop :
Waarom hier maar 3G2,5 ??? Zeker als ze zoekt af te schakelen ?

Buro :
Dolby Surround is wel erg vaag hé, gewoon 5+1 of meer ? Tegenwoordig met die HD-Surround toestanden ....
Ik neem aan dat het geen kleine bureau gaat zijn dan ???

Wasplaats :
Er hebben misschien al enkelen me voor zot verklaard, maar ik heb naar al die toestellen ook een utp getrokken ... Al was het al maar weer voor een vochtsensor te kunnen aansluiten voor de wasmachine ... Nu kunnen die toestellen nog niet al te vaak communiceren, maar als je je huis bouwt om er binnen 50 jaar nog in te wonen, dan zal die tijd gegarandeerd aanbreken ... ben de naam van de technologie al vergeten, maar ze bestaat al lang !

Living :
Ook voor de lichtpunten van de living zou ik opteren voor 5G1,5 ... Ook al gebruik je ze nooit, stel dat je ooit een armatuur neemt waar je het aantal lichtpunten in 2 groepen kan aansluiten, kan je soms speciale sferen bereiken ... En 2 lichtpunten ??? Voorzie je nergens wandverlichting ? Of achtergrondverlichting voor je tv ???
Hou je er ook rekening mee dat je nu nog niet weet of je floorstanding speakers neemt of kleine sattelieten voor aan de muur ?

Keuken/ontbijthoek :
Slechts 2 aparte kringen ? Ik heb aan de linkeraanrecht een kring voorzien, en aan de rechterkant nog een aparte, en dan nog eens voor de stopcontacten van de rest van de keuken een aparte kring ... Stel je gaat eens goed grillen, en je hebt nog eens een friteuse ook in werking ... Ik heb het zekere voor het onzekere genomen zodat ik niet snel teveel belasting op 1 kring zal krijgen ...
Voor de rest geld hetzelfde wat die utp's betreft ... Look at the future ...

Slaapkamer :
Die gedeelde geschakelde kring, voeg ze dan samen in de kast ... Op die paar draden komt het ook niet aan hé, en als je ze over heel de reeks kamers moet delen via dezelfde kabel, zit je vast voor altijd ...

Zolder :
Voorzie zeker naar uw cv en ventilatie genoeg stuurkabels ... Dit zijn volgens mij dingen die nogal eens te automatiseren vallen !


Die all-off knop hé, ik heb het hier ineens aan het alarm gehangen, ik kan me niet inbeelden dat je die knop apart gebruikt, temeer omdat je ze dan volgens mij even vaak WEL vergeet dan niet ... En nu zet je ineens altijd het alarm aan ook, want de lichten moeten immers nog uit ... Je ziet ze dan ook effectief uitgaan ...

Wat die bel betreft, knippert ze altijd of enkel als het donker is ? Kan immers vrij ambetant zijn als het donker is, en je hebt alternerend licht ... En bij veel zonlicht valt het dan weer niet genoeg op (misschien) ... Ik zou eventueel voor een zoemer kiezen, die kan je ook aansturen via hulpcontact op de bel ... Kan je eventueel nog via sturing programmeren dat de zoemer pas vanaf de 2de keer dat ze bellen meegaat, teneinde niet steeds buiten kabaal te maken als 't niet nodig is ...

Wat het automatisch sluiten van rolluiken betreft ... Hier zijn er ooit al velen de mist ingegaan ... Als eerste omdat de apparatuur omdat dit correct te meten nogal wat aandacht vraagt ... Je moet hier dus al op elke kant van je huis een sensor (van goede kwaliteit) installeren, en er dus ook kabel voor voorzien ...
En stel dat je dit automatiseerd, weet je hoeveel warmte er niet alleen in de winter maar ook in 't voorjaar en najaar binnen komt via direkt zonlicht ? En o.k., wanneer je dan juist tv kijkt ofzo, maar vaak ben je iets anders aan 't doen, of ben je gewoon niet thuis, ga je dan ook de zon buitensluiten ? Kortom, een hoop programmeerwerk met wisselende resultaten ... Ik heb dit iig niet voorzien ... Dan kan je beter 1 drukknop voorzien die bepaalde rolluiken sluit. En eventueel logica inbouwen dat als je 1 keer drukt het rolluik waar je het bediend sluit, 2 keer drukken de ganse ruimte, en 3 keer drukken het ganse verdiep ofzo ... Of 1 keer drukken is rolluik naar beneden waar je het bedient, 2 keer drukken is rolluik naar beneden op kieren, en 3 keer drukken helemaal ofzo ??? Je ziet het, mogelijkheden genoeg, maar niet makkelijk om het juiste te kiezen lijkt me !

Die sms melding enzo voor die rookmelders, integreer dat gewoon in je alarmcentrale !!!

Wat je vragen betreft :

Ik heb overal voorzien om 2 neutre's te hebben ... Je moet hier trouwens rekening mee houden dat je maar 1 aardingsdraad hebt van 2,5 hé ... Zolang je de geschakelde kring op dezelfde zekering houd, is het niets, maar stel dat je aftakt op 2 verschillende zekeringen, dan kan er in het slechtste geval de totaalstroom van de 2 zekeringen moeten afgevoerd worden via je aarding, terwijl die maar voorzien is voor 20A (zijnde 1 zekering) ...

LED circuits dienen niet geschakeld te worden, en wat spanningsvallen betreft, als je led's via stroom stuurt ipv spanning is er geen probleem ... En hiervoor kan je bv. van die driver ic's gebruiken of als je het zelf wil maken met mijn geposte FET-schakeling ...

Er moet altijd lokale elektronica voorzien worden voor een IR-oog ... Als je weet welke spanning zo'n oog binnenkrijgt van je remote, dan weet je genoeg, niet ?

Die dimmers, ik heb er hier van eltako, en deze kunnen net zoals hun teleruptors in groeps-schakelingen ingezet worden ...

Wat die teleruptors betreft, er zijn er die de 2de reeks contacten voor terugmelding gebruiken ... Ik prefereer veiligheid, uit moet bij mij 0,0Volt spanning zijn, en dit kan soms anders zijn als je enkelpolig onderbreekt ...


ZEKER SVV gebruiken om teleruptors en/of dimmers aan te sturen ... De reden is hier al veelvuldig op het forum gepost ... UTP is gewoon TE DUN ...


Voila, dat kan al tellen als eerste post hé, en dus hoop ik dat je al heel wat hebt aan m'n antwoorden ... Dit is echter MIJN visie, en dus is het natuurlijk leuk als anderen ook even antwoorden ...

Ik ben wel even weekje afwezig ... Replies dus vanaf volgende week !

Ciao
Bart

Posted: Mon Aug 18, 2008 9:51 am
by Steven Claes
Ik sta vorig antwoord volledig bij , je kan nooit genoeg voorzien en wat je niet gebruikt kan je op 3 manieren oplossen : je plaats al de voorziene plaatjes , je plaatst blindplaatjes of gewoon mee dicht pleisteren en op plan aanduiden om later gemakkelijk open te kappen.
De prijs van de extra kabel is niets vergeleken met het breek en kapwerk dat je anders achteraf hebt.
De keuken durf ik zelfs zeggen dat ik in de installaties die ik reeds geplaatst heb de toestellen apart plaats op zekering met de oven apart en de microgolf apart met nog een toestel (frigo ofzo).
dampkap is nu niet echt een groot verbruiker en afwasmachien is ook apart gezekerd en achter de gevoelige.
dan zien dat op het werkblad minstens 2 aparte kringen aanwezig zijn dat wanneer je fritketel,toaster,koffiezet,croquebereider,mixer ...niet altijd op 1 kring werken.3 kringen lijken dan veel maar dan kan je op 1 kring nog wat stopcontacten hangen uit minder gebruikte ruimte zoals een berging,hal ofzo..
Je spreekt ook over sms centrale , drukknop met 6 toetsen enz...
ik sta ook voor een eigen nieuwbouw en heb na bezoek aan erschillende standen op Batibouw besloten om te gaan werken met Domintell.
Ik heb vroeger Nikobus geplaatst maar ben nu overtuigd van Domintell.
Veel uitbreidingsmogelijkheden , mooi strak design en dit alles voor zeker en vast een schappelijke prijs .
Dit systeem werkt ook met een softwaretoepassing zodat je echt alle kanten uitkan met elke knop , klok , timer , schemer , ...oneindig veel mogelijkheden.
De smscentrale werkt met een simkaartje enstuurt alleen maar sms wanneer jij dat wilt (deze regels bepaal je in de software)
Als je Telenetklant bent kan je simkaart nemen van Telenet.Dit kost éénmalig 5€ en geen abbonnementskosten.je betaald enkel nog per sms dat je centrale verstuurd.
Ik vind wel spijtig en raar dat hier forum speciaal gemaakt zijn voor Nikobus , Teletask enz en niet voor Domintell alhoewel ze sponsor zijn op de pagina :)
Je mag me altijd contacteren als je nog vragen hebt.
Steven

http://www.everyoneweb.com/ossemeer/

Posted: Sun Sep 14, 2008 3:29 pm
by ON4TUX
Bedankt voor de interessante tips. Zoals ik al eerder zei, was deze post eerder om een basis te leggen en als kladblok voor mijn project. Ik zal daarom mijn eventuele vragen verspreiden over het forum, dan gaat het overzicht niet verloren.

Hieronder m'n originele post, al voorlopig aangepast aan de verschillende reacties die ik her en der gevonden heb.

algemeen (ttz; in een eerste fase):
- alle ramen en deuren (ook binnen) worden voorzien van magneetcontacten via SVV
- in minstens 2 hoeken per kamer een SVV en FTP kabel voor latere IR/PIR integratie, rookmelders op de juiste plaats in de gang.
- rolluikkasten worden voorzien van 4g1,5
- in alle kamers worden 1 of meerdere inbouwschakelaars voorzien met 6 verlichte drukknoppen
- leds: in alle kamers komen een of meerdere inox zelfbouw inbouwwandverlichting ter grootte van een stopcontact, zoals je nu al vindt op trappen.
- stopcontacten: per kamer minstens 2 circuits met 5g2,5 die dan achteraf al dan niet op een teleruptor kunnen gestoken worden. Per stopcontact komt er ook 1 data aansluiting via UTP/FTP.
- verlichting: per lichtpunt minstens 2 circuits met 5g1,5 die dan achteraf al dan niet op een teleruptor/dimmer kunnen gestoken worden
- schouw: wordt voorzien van UTP/coax/power (zijn we radioamateur of niet?)
- rolluiken: sluiten manueel, te bedienen via schakelaars, achteraf ook gsm of internet

kelder:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 2 circuits
- aparte circuits voor pompen (regenput/dompelpomp)

inkom/overloop:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 2 circuits

wc:
- verlichting: 1 circuit

buro:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 2 circuits
- prebekabeling voor dolby surround

wasplaats/badkamer:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 3 circuits
- aparte circuits voor wasmachine, droogkast & diepvriezer

living:
- stopcontacten: 4 circuits
- verlichting: 4 circuits
- prebekabeling voor dolby surround

keuken/ontbijthoek:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 2 circuits (witte ledstrips onder plinten keukenkast)
- apart circuits voor oven & frigo

per slaapkamer:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 2 circuits

zolder:
- stopcontacten: 2 circuits
- verlichting: 2 circuits
- apart circuits voor ventilatie & cv

buiten/carport:
- stopcontacten: 3 circuits
- verlichting: 3 circuits (ledspots op oprit/paadjes en halogeen)

de toekomstige plannen:
- nachtverlichting: als het donker is, ontsteekt de PIR op de verdieping de leds in de wanden en wc
- all-off: all-off drukknop op slaapkamer van de ouders & aan de buitendeuren, schakelt de meeste stopcontacten en alle nog brandende lichten uit
- alarm: 's nachts en na activatie van de all-off knop, springt alle beneden- en buitenverlichting aan bij PIR/magneetcontact detectie op de beneden verdieping
- bel: buitenverlichting knippert als we in de tuin zitten
- rookmelding: sms & auditief alarm bij rookdetectie
- verwarming: per circuit (~ kamer) geregeld
- vooraf gedefinieerde sfeerstanden: rolluiken naar beneden en gedimde verlichting
- noodverlichting: bij spanningsuitval gaan alle LEDs branden op batterijen
- centrale PC: als videorecorder (mythTV), SIP telefooncentrale (Asterisk), music-on-demand, domotica, beveiliging (outdoor IP/coax cams met Motion), firewall, ...
- meting: samplen van nutsmeters (gas/elektriciteit/water) voor realtime meting van verbruik. Meten van licht/vochtigheid/temperatuur per kamer
- touchscreen: nis voorzien in living voor centrale bediening
- sterrenhemel met leds in de kinderkamers
- brievenbus: detecteren van post

Posted: Wed Feb 17, 2010 10:03 pm
by ON4TUX
Ondertussen een half jaar verder en het elektrisch ontwerp is zo goed als rond. Vermits de WAF factor het hoogst doorweegt, ben ik alsnog verder gegaan met het teleruptor/dimmer idee. Voor- en nadelen van alle merken overlopend, ben ik volledig voor Eltako gegaan: 8x4 elektronische teleruptoren en 7 dimmers. Het schakelmateriaal komt van Niko, inclusief de oriëntatieverlichting. Op termijn ga ik zowel in- als uitgangen overbruggen om domotica toepassingen bij te schakelen. De rolluiken zullen gestuurd worden met Arduino en relais.

Hieronder het eendraadsschema en situatieschets waarmee ik waarschijnlijk de boel ga kableren, tenzij jullie nog opmerkingen hebben. Ik weet dat er veel stopcontacten voorzien zijn (vooral in de kelder) maar met elektronica als hobby kan het moeilijk anders :p

http://wijbouwen.tiri.be/eendraad1.jpg
http://wijbouwen.tiri.be/eendraad2.jpg
http://wijbouwen.tiri.be/eendraad3.jpg
http://wijbouwen.tiri.be/situatietekening1.jpg
http://wijbouwen.tiri.be/situatietekening2.jpg
http://wijbouwen.tiri.be/situatietekening3.jpg
http://wijbouwen.tiri.be/situatietekening4.jpg

Bovenstaande zekeringen moeten ook in een zekeringkast geraken en daar heb ik nog wat vragen over:

http://wijbouwen.tiri.be/zekeringkast.jpg

Op de bovenste en onderste rij komen rijgklemmen
- in principe kom ik toe met een 144 module kast (Gardy, 6x24) maar als ik de reacties op het forum lees, gaat dit precies nogal klein zijn?
- wat met SVV rijgklemmen? 1 op 1 voorzien per teleruptor/dimmer ingang of 1 op 1 per individueel SVV kabeltje?
- welke rijgklemmen passen er in zo'n Gardy kast?

Posted: Sun Mar 07, 2010 11:57 am
by pipodc
Wat betreft de SVV aansluitingen : ik heb een terminal gebruikt per svv draadje (fotookes in de post \"half-gekapt systeem\"). Te verkrijgen bij RS Components, art 779611 orange, -605 white, -627 black, -633 yellow, -649 red etc. We hebben ons kunnen amuseren met de colour coding van de aansluitingen.

Een voordeel van het apart steken is dat je dan de circuits makkelijker kan doormeten, en nadien ook makkelijker van functie van veranderen. Nu ja, we hadden ook plaats genoeg. Mijn raad : voorzie plaats voor een eventuele tweede kast later, je weet maar nooit.

Ook nog : hoe zit dat met keuring/verzekering : als je alles in 1 boite steekt, die gekerud wordt, en dan nadien verander je iets aan de ZLVS, zou je verzekering lastig kunnen doen omdat je iets gewijzigd hebt, of maakt het niet uit dat alles in een kast zit ?

En verder : sommige componenten maken de boel lekker warm. dus voorzie daar genoeg ventilatie/koelingsruimte voor.

Laat je ons een picje zien van het eindresultaat ?