Ik gebruik een siemens S7-226XM PLC en programmeer via LADDER .
Heb voor lichten die nooit lang moeten branden auto off timers voorzien .. ( soort trappen huis automaat ) .
Ik wil nu echter dit nog een beetje aanpassen , dat ik ze ook permanent kan laten branden bijvoorbeeld bij lang drukken op de drukknop , of bijvoorbeeld 2x drukken .. ik weet dat dit mogelijk moet zijn .. maar ben een newbie op vlak van PLC - Ladder programmeren .. en heb geen flauw idee hoe ik dit moet maken ..
Wil hier nog verder in gaan , door bijvoorbeeld op dezelfde manier wanneer je kort drukt op Knop A - Licht A angaat of uitgaat , indien je LANG drukt op knop .. Alle lichten uit gaan ..
Kortom hoe kan ik meerdere functie toewijzen aan 1 knop/ingang door de hoeveelheid / of duur je op de knop drukt ..
Wie kan mij hier wat mee op weg helpen ?? ..
thanks
Tom
Siemens PLC programmaren met LADDER
Moderator: Domotix-Moderators
Siemens PLC programmaren met LADDER
- Attachments
-
- plc met timer
- plc-timer.png (5.44 KiB) Viewed 16263 times
Je kan een on delay timer laten lopen zolang je op de knop drukt
Als deze timer hoog komt kan je ergens een bit zetten die pas gereset wordt als weer op de knop wordt gedrukt.
Om wat te verduidelijken een voorbeeldje voor een S7-300
Indien je systematisch meerdere functies wil toekennen aan elke knop in het hele huis zou ik een aparte functie maken met als ingang je knop, en als uitgangen vb kortgedrukt, langgedrukt, 2xgedrukt, enz). Die uitgangen kan je dan verder in je programma gebruiken. Dit zal echter wat meer werk vragen dan hier in het voorbeeld is aangegeven
Als deze timer hoog komt kan je ergens een bit zetten die pas gereset wordt als weer op de knop wordt gedrukt.
Om wat te verduidelijken een voorbeeldje voor een S7-300
Indien je systematisch meerdere functies wil toekennen aan elke knop in het hele huis zou ik een aparte functie maken met als ingang je knop, en als uitgangen vb kortgedrukt, langgedrukt, 2xgedrukt, enz). Die uitgangen kan je dan verder in je programma gebruiken. Dit zal echter wat meer werk vragen dan hier in het voorbeeld is aangegeven
- Attachments
-
- laddervb.jpg (33.27 KiB) Viewed 16247 times
Kristoft ,
Bedankt voor je reply , ik ben er meteen mee aan de slag gegaan , echter bij een S7-200 is de programma niet hetzelfde als bij een S7-300 ..
Ik gebruik Step7-microwin v4.0.08 .
Ik slaag er bijvoorbeeld niet in om die T53 timer te maken .. vermoed dat dit een delay timer is ifzo ?
Kan enkel kiezen TON - TONR - TOF .. tevens staan de timers bij mij niet in ( ) maar in een blokje zoals je ziet ..
Bedankt voor je reply , ik ben er meteen mee aan de slag gegaan , echter bij een S7-200 is de programma niet hetzelfde als bij een S7-300 ..
Ik gebruik Step7-microwin v4.0.08 .
Ik slaag er bijvoorbeeld niet in om die T53 timer te maken .. vermoed dat dit een delay timer is ifzo ?
Kan enkel kiezen TON - TONR - TOF .. tevens staan de timers bij mij niet in ( ) maar in een blokje zoals je ziet ..
- Attachments
-
- timer-wc-test1.png (8.57 KiB) Viewed 16234 times
Re:
Met wat programmeer jij de s7-300 dan wel ?kristof wrote:Spijtig genoeg heb ik microwin niet, kzal toch eens moeten kijken om dat ergens te installeren, maar het type timer dat je nodig hebt is een on delay timer, en dat zal het blokje met TON zijn denk ik.
groeten,
Kristof
Tom