Ik ben er nu nog niet mee bezig, maar ooit komt een dag dat ik mijn woning van wat domotica zal voorzien. Hierbij denk ik aan de meest algemene dingen, zoals lichtpunten dimmen en sferen creëren, meerdere functies aan 1 knop geven, enkele stopcontacten schakelen, rolluiken sturen, alles aan-uit, ... Later kan dan nog altijd wat uitgebreid worden, zoals visualisaties en dergelijke.
Momenteel kan ik goed overweg met de Siemens S7 PLC-programmeertaal en de IEC1131-norm die Phoenix Contact bvb gebruikt in zijn RFC's. Daarom gaat mijn voorkeur natuurlijk uit naar een PLC-gecontroleerde omgeving. Ook omdat de mogelijkheden op lange termijn open blijven.
En dan nu de essentie:
1) Waar geraak je aan materiaal zoals PLC's, voedingen, sensoren, kasten, ... noem maar op!
2) Is de lengte van de kabels van sensoren beperkt, of moet ik daar zeker geen schrik voor hebben in een huis van 'gemiddelde grootte'?
3) Wat is de beste manier om te dimmen? Kan je met van die dimmodules ook verschillende groepen, die je normaal apart bedient, tegelijk sturen om sferen te creëren? Kun je die functie aan 1 knop geven? Zoja, waarmee kan zoiets verwezenlijkt worden?
4) Hoe meten jullie de temperatuur in de verschillende kamers op? In de industrie bestaan er thermokoppels of PT100 die zeer klein en nauwkeurig zijn en waarschijnlijk ook niet zo heel duur zijn, maar misschien zijn er betere methoden.
5) Hoe kun je anticiperen op het feit dat op een dag je sturing defect zal zijn en je geen enkel licht of rolluik meer zou kunnen bedienen? Kan er maw gemakkelijk overgeschakeld worden op manuele controle?
6) Ik heb hier al gelezen over teleruptoren vs relais en zo meer, maar wat is het rendement van die dingen? Heb je daar veel verliezen mee? Ik zou toch eerder geneigd zijn om relais te nemen omdat deze een duidelijke aan of uit stand hebben. Ok, je hebt dan mechanische slijtage, maar teleruptoren sneuvelen toch ook geregeld, niet?
7) Hier en daar zou ik voorzien dat er extra luidsprekers kunnen geplaatst worden, zoals bvb in de badkamer en op het terras. Het is niet de bedoeling dat er overal verschillende muziek kan gekozen worden, er moet enkel mogelijkheid zijn om de verschillende zones onafhankelijk in of uit te schakelen. Heb je daarvoor een aangepaste installatie met meerdere uitgangen nodig, of kun je gewoon met speakerkabel parallel vanaf dezelfde uitgang aftakken? Ik heb echt geen idee van hoe die dingen werken, dus voor hetzelfde geld vervorm je zo het signaal en krijg je er niks meer uit.
8 ) Hoe zit het met de levensduur van een systeem? Een klassieke installatie gaat toch zo'n 25 jaar mee op z'n gemak. Wat ik zeker niet wil is elk jaar of elke 2 jaar ergens een dure module of voeding of iets dergelijks vervangen, want zo heb je op je oude dag nog geen rust.
Dit zijn de belangrijkste vragen die ik me nog stelde nadat ik bijna het hele forum had doorgenomen. Indien er mensen zijn die maar op 1 of enkele vragen willen antwoorden, zou ik al heel tevreden zijn. Daarom heb ik ze ook genummerd om er gemakkelijk naar te kunnen verwijzen.
Vraag gerust meer uitleg als er onduidelijkheden zijn! ( en sorry voor de lange post

Greetz,
Steven