Page 1 of 3
Magneetcontacten testen
Posted: Mon Jan 30, 2006 4:46 pm
by samber
Hoe test ik magneetcontacten?
De installateur van de ramen heeft de magneetcontacten (merk Gardy) in de raamprofielen vastgezet. Hij raadde me echter wel aan om deze te testen.
Deze magneetcontacten werken op 24VDC. Volstaat het dan om met een transfo 24VDC op de draden te zetten en dan de Ampere te meten die terugkomt?
Of zijn er gemakkelijkere manieren? (lagere V die een multimeter zelf genereert?)
Mvg,
Christoph
Posted: Mon Jan 30, 2006 5:05 pm
by Farao
Met een multimeter op ohm-meting eventueel met doorpiep functie.
Als het magneetcontacten zijn die voor een alarmsysteem gemaakt zijn dan zitten er normaal 4 draden aan, 2 die intern doorverbonden zijn voor sabotagebeveiliging en de 2 draden van de magneetschakelaar.
Raam openen en 2 van de 4 moeten verbonden zijn, de andere zijn dan van het contact dat dus moet dicht gaan als het raam dicht is.
Farao
Posted: Mon Jan 30, 2006 5:33 pm
by samber
Thx!
Dat ging vanzelf (zelfs met een simpele multimeter van 3V)!
Poortcontact ...
Posted: Sat Feb 04, 2006 9:31 pm
by on4cet
Nu we het hier toch hebben over magneetcontacten :
Ik heb volgend magneetcontact speciaal voor de garagepoort :
Nu zit ik met de vraag, hoe kan je dit het properst installeren ? Want, op volgende foto
kan je linksonder en rechtsonder die aluminium bevestingsplaten voor de geleidingswieltjes zien. Wel, daar had ik graag de magneet bevestigd, maar dat lijkt me bijna niet te doen zonder speciale constructies te moeten maken ...
Vandaar de vraag, wie heeft er nog allemaal een vloermagneetcontact voor garagepoorten, en kan iemand er een fotootje van posten ?
Voor de duidelijkheid, ik heb volgend produkt :
http://www.grisk.com/surface_mount/200.htm en hier de 200-36 floor mount !
Ben eens curieus ...
Mvg,
Bart
Re: Poortcontact ...
Posted: Sun Feb 05, 2006 12:23 pm
by johan swinnen
Bart,
Sorry dat ik niet direct op je vraag aantwoord geef, maar toch een bemerking:
De betere poort automaten (motoren) hebben een interne schakelaar die aangeeft of de poort dicht is of niet. Persoonlijk ging ik dit gebruiken voor het domotica systeem. Als je natuurlijk geen motor hebt en het een poort betreft dat manueel moet open en dichtgedaan worden dan moet je inderdaad met zoiets beginnen. (maar dat zou zonde zijn, heel je huis automatiseren met domotica en dan geen automatische poort hebben)
Grt
Johan
Voorbeeld van zo'n motor :
http://www.hoermann.com/be/nl/katalog/a ... atic_e_p//
in de folder lees je : Eindpositiemelding “Dichtâ€
Posted: Sun Feb 05, 2006 7:31 pm
by chfauco
Johan,
klein vraagje, wat als de poort manueel open gemaakt wordt (door loskoppeling v d motor), zal de motor dit dan nog via de relais kunnen doorgeven ?
thx
Re:
Posted: Sun Feb 05, 2006 7:41 pm
by johan swinnen
chfauco wrote:Johan,
klein vraagje, wat als de poort manueel open gemaakt wordt (door loskoppeling v d motor), zal de motor dit dan nog via de relais kunnen doorgeven ?
thx
Goede vraag.. Ik vrees van niet, maar dat weet ik niet zeker. Ik zal die vraag eens doorspelen naar hormann.
Johan.
Posted: Sun Feb 05, 2006 10:03 pm
by on4cet
Hoi Johan,
De bedoeling is van daar dit jaar nog een motor te installeren, en ook daar is een UTP kabel voorzien richting stuurkast ...
Maar toch wil ik liever de betrouwbaarheid van een speciaal daarvoor voorzien contact ...
Maar het zou op de door jou gmelde manier ook kunnen ja ... We houden het in ieder geval ook in het achterhoofd !!!!
Groeten,
Bart
Posted: Mon Feb 06, 2006 12:25 pm
by Farao
Normaal wordt er voor een garagepoort een speciaal magneetcontact gebruikt, dat zit in een zeer robuste metalen behuizing, heeft een platte afgeronde vorm en een metalen beschermmantel rond de aansluitkabel. Door de stevige constructie kan je daar gewoon overrijden met de auto, het is de bedoeling dat je dat gewoon bovenop de vloer, ergens in de deuropening plaatst. Daarbij hoort ook een zware magneet die je dan onderaan de poort monteert.
Voor een voorbeeld: (onderste v.d. pagina)
http://www.gardiner.be/web_nl/prod_deta ... na=1066000
Farao
Posted: Mon Feb 06, 2006 4:10 pm
by on4cet
@Farao : Klopt hé ... Het mijne kan je zien hier bovenaan de pagina !
Maar gezien de constructie van de poort zal ik het iets moeten opschuiven vrees ik ... In principe rijd je er dan NOG NIET over, en indien zo, 't is er inderdaad voor gemaakt, maar als je het TE VER weg van de kant monteerd, vraag ik me af, of die beschermmantel van staal rond de draad zelf, ook bestand is tegen het gewicht van een wagen ???
Mvg,
Bart
Posted: Wed Feb 08, 2006 12:58 pm
by Farao
@on4cet:
Ik had niet gezien dat je al zo'n speciaal contact had.
Of die mantel tegen het gewicht kan heb ik nog niet getest, maar je rijdt natuurlijk niet rakelings langs de deuropening met je wielen. De zijspiegels zorgen al voor een zekere afstand. Eventueel kan je links en rechts naast het kabeltje 2 strookjes tegel op de vloer lijmen, bijv. stukjes plint met afgeronde kant. Dan zit het weer extra beschermd.
Farao
Poortmotor en EIB
Posted: Sat Feb 11, 2006 9:04 pm
by on4cet
Nu weet ik wel zeker, waarom ik de Ultra Excellent van Normstahl ga nemen ... Hij is namelijk goed te integreren in je domotica-systeem !
Hier een voorbeeld met EIB !
http://users.pandora.be/vdbsystems/garage.htm
Groeten,
Bart
Posted: Tue Dec 04, 2007 2:26 pm
by Bouwer66
Ik heb een magneetcontact met 2 draadjes aan.
Als ik een ohmmeter de draadjes hang, zegt hij oneindig, en op het moment dat ik het andere magneetje weghaal zie ik even een puls richting 1500 a 2000 ohm. De inductie waarschijnlijk.
Maar hoe sluit dat ik dat nu aan op de ingang van mijn 24volt micro PLC ?
Die kan voltages meten tussen 0-24 volt op een ingang.
Posted: Tue Dec 04, 2007 3:32 pm
by on4cet
@Bouwer66,
Sluit dan gewoon één draad van een voeding op de ene kant van die 2 draden aan. De andere draad van je contact gaat dan naar je ingang van je plc, samen met de andere draad van je voeding ... Zo krijgt je plc die bepaalde voeding die je aangesloten hebt, te zien wanneer het contact gesloten is, en het dus de stroom doorlaat ...
Mvg,
Bart
Re:
Posted: Tue Dec 04, 2007 4:02 pm
by Bouwer66
on4cet wrote:@Bouwer66,
Sluit dan gewoon één draad van een voeding op de ene kant van die 2 draden aan. De andere draad van je contact gaat dan naar je ingang van je plc, samen met de andere draad van je voeding ... Zo krijgt je plc die bepaalde voeding die je aangesloten hebt, te zien wanneer het contact gesloten is, en het dus de stroom doorlaat ...
Mvg,
Bart
Maar die weerstandspuls is een puls en gaat wel weer weg he. Het lijkt alsof dit contact niet gewoon open of dicht gaat maar met inductiepulsen werkt. Of kan dat niet? Ik zal het vanavond nog eens nakijken.