sturing van rolgordijnen

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
BartB
DomoMember

sturing van rolgordijnen

Post by BartB »

Ik ben momenteel aan het verbouwen en ik wil de rolgordijnen van de kamer sturen met een druk op de knop. De leverancier van de gordijnen zegt mij dat het een motor is met driedraads aansluiting; spanning op N en linker draad is up, spanning op N en rechtsedraad is down. Nu had ik dit graag gestuurd met een drukknop; 1x drukken is bewegen, nogmaals drukken is stop. Terug drukken is bewegen in de andere richting.

Bestaat er een relais die zo schakelt of moet men deze schakeling zelf maken ? (hoe). Heeft er iemand een idee?
Bart
Jan
DomoExpert

Re: sturing van rolgordijnen

Post by Jan »

Of er speciale relais voor bestaan weet ik niet, maar met een simpele micro-PLC (de Siemens Logo! bv.) kan je dat perfekt realiseren.

Greetz,

Jan.

[quote="BartB"]Ik ben momenteel aan het verbouwen en ik wil de rolgordijnen van de kamer sturen met een druk op de knop. De leverancier van de gordijnen zegt mij dat het een motor is met driedraads aansluiting; spanning op N en linker draad is up, spanning op N en rechtsedraad is down. Nu had ik dit graag gestuurd met een drukknop; 1x drukken is bewegen, nogmaals drukken is stop. Terug drukken is bewegen in de andere richting.

Bestaat er een relais die zo schakelt of moet men deze schakeling zelf maken ? (hoe). Heeft er iemand een idee?
Bart[/quote]
BartB
DomoMember

Post by BartB »

Bedankt,

PLC's dat is lang geleden (afgestudeerd in 1990)... heb je een website waar ik wat info kan vinden? Hoe programmeren, kan dat in een schakelkast etc...

Bart
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Zo, topic even verplaatst ...

Waarom op die manier, als je gewoon met 1 drukknop kan werken die in 2 gedeeld is ... bovenste deel toets is UP, onderste deel DOWN, en dan kan je gewoon terug met relais werken, moet je wel zien dat je een ontgrendelingsmechanisme inbouwd (reeds aangehaald ergens op de site), zodat je motor niet tegelijk UP en DOWN kan gaan ... (hulpcontacten gebruiken dus) ...

Je kan het natuurlijk sowieso met micro-plc's doen, dan ben je nog zekerder, maar kost net iets meer dan gewone relais toestanden, maar je hebt er echt wel meer mogelijkheden mee ...

Groeten,

Bart
guy
DomoMember

Post by guy »

Beste,

Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan. Niko heeft een rolluikschakelaar in zijn gamma. Deze heeft een mechanische vergrendeling zodat de motor niet in twee richtingen kan worden gestuurd op hetzelfde moment. Referentienummer sokkel: 07-059. Daarbij moet je nog een afwerkingset kiezen. Je hebt m.i. dus geen PLC's of Logo's nodig. Makkelijk niet?

Guy
De Domoticashop (www.domoticashop.be) is de online shop voor de domotica doe-het-zelver. Ondersteuning gewaarborgd.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Voor in de kast (DIN-rail), of om lokaal te bedienen, omdat je zegt schakelaar ... ?

Zou inderdaad handig zijn, eens opsporen hoe die te bedienen valt, kwestie van groepssturing hé ... want dat hoort er ook bij !

Bart
Post Reply