Page 4 of 4

Posted: Thu Sep 18, 2008 9:17 am
by roeln
je hebt toch ook altijd de 'neutre'? of niet?

Ben ook niet thuis in klasieke schema's :oops: Is zeer vervelend trouwnes bij gesprekjes die beginnen met: \" Seg, jij hebt toch uw elektriciteit zelf gedaan he? Ik probeer op de zolder wat kamers bij te maken, maar wat heb ik nodig van draden in .....\"

Posted: Thu Sep 18, 2008 11:18 am
by on4cet
Roel,

Voor zover ik er zelf ooit mee te maken gehad heb (bah) ... , de neutre gaat rechstreeks van uw zekering naar de lamp (ook voor veiligheid, zodat er geen gevaar voor elektrocutie ontstaat bij aanraking van dit circuit en aanraking met iets dat terug naar grond geleid) ... De fase komt dan vanaf de zekering naar de schakelaar, wordt daar dus onderbroken door de schakelaar en gaat vandaar verder naar de lamp ...

Straf hé ... hi hi ... ik kan echter iedereen afraden van nog klassieke elektriciteit te leggen omdat je dan totaal geen mogelijkheden hebt tot aanpassing en/of uitbreiding ...

Er zijn mensen die dan zeggen : 'ja, maar iemand in de familie die kan elektr. leggen, en daarom hebben we het maar zo gedaan ...' .... Wel, laat die mensen zich dan een beetje (!!) bijscholen, of, zoek iemand anders ....

Mvg,

Bart

Posted: Thu Sep 18, 2008 12:21 pm
by roeln
ah, ik ging er van uit dat de klassieken altijd beide draden schakelen, niet dus.

Posted: Thu Sep 18, 2008 2:29 pm
by on4cet
Als je met teleruptors werkt zou het kunnen, maar met kruis en wisselschakelaars niet ...

Indien ik fout ben, mag men me zeker corrigeren, maar ik dacht dat het zo zat !

Mvg,

Bart

Posted: Sun Sep 21, 2008 7:53 am
by Steven Claes
klopt , er zijn slechts enkele uitzonderingen...

1. badkamer en vochtige ruimtes worden geschakeld met dubbelpolig en daar worden de neutr en fase beide aan schakelaar onderbroken.om veiligheidsredenen.

2. TL lampen deed men ook met dubbelpolig en dus beide onderbreken en dit omdat men anders kans had op \"spooklicht\".Als de neutr op tl of balast bleef en de weinig stroom die er door kwam deed de TL lichtjes gloeien (spooklicht)

Posted: Mon Sep 22, 2008 11:38 pm
by roeln
Na een weekje leven met blauw verlichte drukknopen in de keuken vinden we dit eigenlijk toch wat te flashy. Ik heb nu warmwhite leds besteld om in lijn te zijn met de orientatieverlichting.

Geinteresseerden kunnen een blauw slagje slaan : http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... 0265190374

Posted: Mon Oct 06, 2008 9:44 pm
by vanovers
ik heb een paar maand geleden eens een paar testen gedaan met weerstand + blauwe LED. Het resultaat vond ik tamelijk goed, voornamelijk met een diffuse LED. Hiermee was het venster in de drukknop tamelijk gelijkmatig verlicht.

Leds bestelde ik bij www.topled.nl en geloof dat onderstaand type beste resultaten opleverde:

LED blauw diffuus 3mm 4.000mcd

Maar was nog test opstelling. Moet ook nog iets vinden om het geheel compact en properkes te fixeren.

Tom

Posted: Tue Oct 07, 2008 7:59 am
by on4cet
Er zijn hier al geniale ideeën ontsproten, wie weet volgen er nog hé !

Mvg,

Bart

Posted: Sun Mar 07, 2010 12:49 pm
by pipodc
Moest je zin krijgen om de LED onafhankelijk van elkaar te gaan aan/uit zetten, kan je dat goedkoop oplossen met een Arduino-tje en wat shift-registers (HCT595). Zelfs apart dimmen is een piece of cake als je aangepaste shift-registers gebruikt (vb TLC5940). Uitgewerkt in :www.arduino.cc/playground/Learning/TLC5940. Aangezien je deze chipjes quasi onbeperkt in serie kunt hangen heb je voor pakweg 50 Euro de volledige sturing van een stuk of 100 leds. Incluis arduino, maar zonder de voedingen.

Posted: Sun Mar 07, 2010 7:06 pm
by on4cet
Kan je me dan eens wat meer vertellen over de methode om deze leds apart aan te sturen ...
Voor zover ik kan zien ga je van de controller naar de eerste ic (shift-register) met een stuk of 5 draden ... Zoveel heb ik er zeker niet op overschot in m'n svv bundel !

MVg,

bart

Posted: Sun Mar 07, 2010 7:36 pm
by pipodc
die 5 draden zijn al wat je nodig hebt om 1 of meerdere van die ICs aan te sturen, want je kan ze in serie hangen. van de IC naar de LEDjes gaan dan de draden, je kan 1 pool delen dus bij mij dient een SVV 8 draads om 6 leds apart te sturen, met 1 draad over. je kan de arduino als controller gebruiken, die kan je programeren om seriele poort input om te zetten naar led sturing. Gaat allemaal niet vanzelf, maar het is wel redelijk goedkoop en je kan die technologie ook elders gebruiken om goedkope oplossingen te vinden.