electriciteit in nieuwbouwwoning : teleruptoren of domotica

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re: domotic

Post by roeln »

Lukske wrote:Ik zal dan maar zwijgen over alle multimedia toepassingen en de huishoudtoestellen die zonder probleem gekoppeld kunnen worden.
Ik moet nog altijd de eerste koffiezet of wasmachine van Miele tegenkomen die EIB (of iets anders) praat. Heb jij voorbeelden?
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Domotica is inderdaad een term waarvoor iedereen zelf invult wat hij daarmee wil doen, maar dit is toch onafhankelijk van de gebruikte techniek, bussysteem of niet.
Trouwens wie hier durft te stellen dat een eib systeem betrouwbaarder is dan een PLC die moet eens dringend in de industrie gaan kijken, zo goed als alle industriele processen en installaties worden met plc's gestuurd.
Waarom willen de meesten hier dan fail-over systeem ? Om af en toe rustig aan het systeem te kunnen knutselen zonder het hele huis in het donker te zetten bijv.

Farao
Lukske
DomoFan
Posts: 28
Joined: Tue Jul 11, 2006 9:15 pm
Location: Hove - België

Post by Lukske »

Hallo roeln & charlie,

roeln ik zal eerst u een antwoord geven (is het eenvoudigst)
Miele Siemens en Bosch zijn de fabrikanten die al een volledig gamma hebben van huishoudtoestellen er zijn er nog een paar maar dan moet ik wat dieper graven.
http://www.miele-at-home.de/de/aktion/m ... me/662.htm
http://www.serveathome.de/Produkte.htm
Daar vind je alle informatie die je vraagt, de sites zijn spijtig genoeg in het Duits.
je moet me niet overtuigen van de voordelen van eib, maar je moet de mensen geen misleidende/onjuiste informatie verschaffen over het andere systeem, zoals ik aangeduid heb in vorig antwoord.
Als er iemand van ons twee misleidende informatie geeft denk ik toch dat ik het niet ben.

Als ik beweer dat uw zogenaamd \"systeem\" geen Domotica is kan ik dat aantonen.

Ik weet niet of u al van het Vei gehoord hebt;
http://www.vei.be

Daar vind je alle informatie aan wat een Domotica syteem moet voldoen, en ik vind dat die de lat al tamelijk laag leggen in verband welke systemen voldoen.
Op die site vind ik niets over uw \"systeem\".

U had het vorige keer over de definitie van Domotica:
onderstaande komt van die site
Definitie van Domotica:
De term 'domotica' wil letterlijk zeggen \"elektronica in huis\". \"Domus\" (Latijn voor 'huis') en \"elektronica\" werden verenigd in één nieuw begrip \"domotica\". Strikt genomen betekent domotica \"het sturen van elektrische toestellen of gebruikers door middel van elektronica en informatica\". In realiteit gaat domotica verder dan zijn letterlijke betekenis:

het is een geïntegreerd systeem dat alle elektrische toestellen in de woning bedient en beheert met als doel een verhoging van het comfort, de flexibiliteit, de communicatie, de veiligheid en het rationeel energiegebruik.\"

Het geïntegreerd systeem:
De integratie van de elektrische gebruikers betekent dat de toestellen met elkaar verbonden worden.
Eén schakelaar of afstandsbediening zal verschillende toestellen tegelijk kunnen bedienen. Bovendien bezitten bepaalde toestellen een zekere intelligentie. Een gekend voorbeeld is de moderne verwarmingsketel, die via een sensor ook rekening houdt met de buitentemperatuur.

Verhoogd comfort:
Domotica zorgt ervoor dat u minder handelingen moet uitvoeren om de verschillende elektrische gebruikers te bedienen. Bij het verlaten van het huis kunnen alle lichten tegelijk worden uitgeschakeld en tegelijk wordt de verwarming op stand-by of de nachtstand gezet. Een toets \"tv-kijken\", kan met één commando niet alleen het televisietoestel inschakelen, maar ook de lichten dimmen en de rolluiken of zonwering neerlaten.

Enkele andere voorbeelden zijn:
Thermisch comfort.
U kunt de verwarming en de ventilatie per uur/dag/week programmeren. U kunt de omgevingstemperatuur instellen naargelang de aanwezigheid en de activiteit. Als de televisie wordt ingeschakeld, wordt bijvoorbeeld automatisch de verlichting gedimd en stijgt de temperatuur met een paar graden. Bij afwezigheid verspringt de instelling van de verwarming vanzelf naar economiestand. Als de ramen open staan of er op een andere manier geforceerd wordt geventileerd, treedt de antivriesstand in werking. De zonnewering wordt automatisch gedirigeerd volgens interne en externe factoren als temperatuur, wind en vochtigheid.

Visueel comfort.
De verlichting wordt geprogrammeerd naargelang de aanwezigheid, de activiteit, de situatie, de omgeving. Als er niemand thuis is, floepen bijvoorbeeld automatisch alle lampen uit. Eventueel kunt u een aanwezigheidssimulatie voorzien, gekoppeld aan het op- en neerlaten van de rolluiken. Bij alarmsituaties gaan alle lichten aan. In een aantal ruimten gaat de verlichting automatisch aan zodra er iemand is. U kunt ook een routeverlichting programmeren zodat u bij het binnenkomen geen vijf schakelaars moet bedienen. Afhankelijk van de activiteiten wordt een scenario- of sfeerverlichting geprogrammeerd. De hoeveelheid natuurlijk licht bepaalt de sturing van de zonneschermen, de gordijnen, de blinden of de luiken.

Huishoudelijk comfort.
Huishoudelijke toestellen kunnen vanop afstand (zelfs telefonisch) worden gestuurd. De sturing kunt u afhankelijk maken van het energietarief: bij een goedkoper nachttarief worden was-, droog-, vaatautomaat aan het werk gezet. U kunt intern of extern informatie met betrekking tot de huishoudelijke toestellen beschikbaar stellen. Zo kunt u bijvoorbeeld voorzien dat de hersteldienst automatisch een boodschap krijgt als het toestel defect is.

Flexibiliteit troef:
Een domoticasysteem is op elk ogenblik aanpasbaar. Zonder dat er bijkomende bedrading moet worden aangebracht, kan u een schakelaar of afstandsbediening een andere of bijkomende functie geven. Het systeem is dus zonder probleem aanpasbaar, naargelang uw behoeften van het ogenblik. Voor uitbreidingen kan het soms wel nodig zijn om extra bekabeling aan te brengen.

Communicatie-mogelijkheden:
Met de meeste domotica is het mogelijk om van op afstand, via de telefoon een aantal functies te bedienen, zoals het inschakelen van de verwarming.
Een domoticasysteem kan ook handig zijn voor al dan niet professionele communicatiedoeleinden: datatransmissie, het telefonisch raadplegen van databanken, teletekst, telebanking.

Een veilig gevoel:
In een domoticasysteem kunt u tal van beveiligingsvoorzieningen inbouwen door de integratie van een alarminstallatie. Denk maar aan toegangscontrole (bvb. videofoon), detectie en melding van ongewenste bezoekers of van een raam dat openstaat, een paniekschakelaar die alle lampen doet aanfloepen, een sirene in werking stelt et cetera. Ook problemen met de waterleiding, de gasleiding, de elektriciteit of een andere uitrusting kunnen worden gedetecteerd en gemeld. Een interessante toepassing is personenbewaking voor bejaarden of gehandicapten, die via een drukknop een noodoproepsysteem in werking kunnen stellen.

Minder energie verbruiken:
Domotica houdt rekening met de afwezigheid van de bewoners en reageert gepast door bijvoorbeeld licht of verwarming uit te schakelen of te dimmen.
Een ander voorbeeld van rationeel energieverbruik is de spreiding van het gebruik van bepaalde toestellen - door middel van timers -, bij voorkeur op tijdstippen met het laagste verbruikstarief.
Ruimten kunnen bijvoorbeeld ook alleen verlicht en verwarmd worden als er effectief iemand aanwezig is. Alle toestellen draaien eventueel op nachttarief.
Het zal wel zijn dat je misschien nog altijd vind dat je met Domotica bezig bent, maar zoals ik de vorige keer al aangehaald heb vind ik dat een beetje regelgeving op dit gebied zeker op zijn plaats zou zijn.

En het is een gegeven dat niemand je kan vebieden je \"systemen\" onder de noemer Domotica te verkopen.

Ik persoonlijk vind uw \"systeem\" een veredelde klassieke installatie met een zeker verhoging van comfort, maar om uw \"systeem\" op de gelijke hoogte te willen plaatsen als een echt Domotica systeem vind ik toch een beetje erover, en doet de naam Domotica geen goed.

Veel partikulieren hebben niet genoeg tijd of kennis om de verschillen te herkennen, dus als u spreekt over Domotica in verband met uw \"systeem\" zou het wel kunnen zijn dat er klanten zijn die achteraf daar een heel ander beeld over hadden.

De eerste problemen beginnen als ze bij andere mensen komen met een echt Domotica systeem en beginnen te vergelijken, dan blijkt al vlug dat ze qua uitbreidingen zeer beperkt zijn, en het word nog erger als ze binnen een aantal jaren een huishoudtoestel kopen en dat niet kunnen koppelen, die kans zit er toch in op een periode van meer dan 10 jaar.

Belgie is één van de weinige landen ter wereld waar zoveel systemen zijn, en dat hoeft geen slechte zaak te zijn, maar ik heb al verschillende horror verhalen gehoord over die Domotica systemen die uit een \"garage\" komen.

En al die verhalen hebben dezelfde afloop, de eindklant blijft met de rekening zitten en die mensen moet je nooit meer spreken over Domotica.

Dat hebben ze in de ons omringende landen al lang geleerd, ik zou graag zien hoe jij je \"systeem\" verkoopt aan een Duitser als zijnde een Domotica systeem.

Ik heb dit jaar het geluk gehad om naar de Messe in Frankfurt te gaan (Light & Building) wat ik daar aan nieuwigheden gezien heb heeft mij definitief overtuigd dat ermaar 1 weg is en die is EIB/KNX.

Op het ogenblik dat er een ander systeem op de markt komt dat beter is dan EIB/KNX zal er zeker een koppeling komen tussen die twee systemen, zoals nu al veel andere \"Domotica\" systemen een koppeling hebben naar EIB/KNX.

In verband met mijn kennis over EIB, ben ik gewoon een tevreden klant die s'avonds te veel tijd heeft, en daardoor veel tijd doorbrengt op het internet.

my 2 cents,

Lukske
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Re:

Post by roeln »

Lukske wrote:roeln ik zal eerst u een antwoord geven (is het eenvoudigst)
Miele Siemens en Bosch zijn de fabrikanten die al een volledig gamma hebben van huishoudtoestellen er zijn er nog een paar maar dan moet ik wat dieper graven.
http://www.miele-at-home.de/de/aktion/m ... me/662.htm
http://www.serveathome.de/Produkte.htm
Daar vind je alle informatie die je vraagt, de sites zijn spijtig genoeg in het Duits.
Voor zover mijn duits rijkt, begrijp ik dat miele en siemens gewoon een proprietary protocolleke hebben over de 230V voedingskabels waar je dan een miele/siemens display aan kan koppelen. Ik zie geen vermelding van inpluggen in huis of EIB of zo....
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Allen,

Al goed dat ik nog geen definitieve sturing geplaatst heb, want het blijft inderdaad moeilijk kiezen ...

Ik ben zeker vóór EIB, maar wat mij daar een beetje aan tegensteekt, is het feit, dat je ofwel serieus dure cursussen moet volgen, en dat het materiaal inderdaad erg duur is, inclusief de software ... Langs de andere kant ben ik eigenlijk wel overtuigd, dat als er 1 systeem is, waar iedereen aan werkt, en dat ook conform de normen moet zijn en blijven, dat het dan EIB is ...

Maar om een plc systeem geen domotica te mogen noemen, kan ik toch ook niet vatten ... domotica wil inderdaad gewoon zeggen, dat je het jezelf makkelijker maakt in je huis door vanalles en nog wat aan mekaar te koppelen om het gebruiksgemak te verhogen ... Dit doe je inderdaad ook door een plc en in principe zelfs met een logo! ...

Dus, als we over domotica spreken en het in die aard verkopen, is het misschien niet slecht van altijd de gebruikte produkten erbij te noemen ... Bv. een eib-domotica systeem ... een qbus-domotica systeem ... Dan weet je direkt over wat men het heeft, en aan wat je je mag verwachten ...

Maar je kan toch moeilijk aannemen, dat domotica een geregistreerd handelsmerk is, dat in handen is van het EIB-wereldje, dat kan ook niet hé ?

@Lukske : Je kan dacht ik ook mixen hé, tussen centraal en decentraal ? Zodoende zou ik gewoon 2 draden van m'n svv kunnen nemen om binnen diezelfde ruimte de bus door te trekken, of zijn de gebruikte kabels TE kritisch om dit niet te kunnen doen. Ik bedoel hiermee dat voor EIB toch speciale kabel nodig is hé ?

@Roeln : Kan je het failover schema eventueel nog eens herwerken naar z'n finale vorm waar iedereen mee akkoord is, dat het zo ingezet kan worden ?

En nu een persoonlijke mening, ik vrees een beetje zoals het nu is, dat de EIB standaard, toch langer zal meegaan dat de levenscyclus van een plc ... En als je dan hoort, dat modules voor een S5 nog nauwelijks te vinden zijn (tenzij tweedehands, maar ik neem aan dat het niet voor iedereen weggelegd is, om dit op deze manier aan te kopen, laat staan, dat het aanbod niet altijd daar is, als je zelf stukken hebt), dan stel ik me soms zelf toch ook vragen over het kiezen van een plc ...

Ik ben altijd PRO plc geweest, en misschien ergens nog wel, maar de prijzen weerhouden me momenteel om naar EIB te gaan, wat niet wil zeggen als er ooit budget is, ik dit nog steeds kan doen ...

Maar naargelang de dingen die ik allemaal wil, zie ik niet direkt DE GROTE meerwaarde in EIB ten opzichte van z'n prijs ...

@Lukske : Je mag altijd berichten hier over de nieuwigheden die je aanhaalde hé (vanop de Messe)

Mvg,

Bart

PS. 't is hiervoor dat het forum een goed communicatiemiddel is vind ik, om de verschillen uit te klaren, om het 1ne systeem naast het andere te kunnen leggen etc... Maar we moeten dit altijd kunnen blijven doen, zonder iets anders af te breken. Alles heeft z'n voor en nadelen, want als er enkel nadelen waren, dan zou iedereen maar 1 systeem hebben !
There's No Home Like An Automated Home ...
Lukske
DomoFan
Posts: 28
Joined: Tue Jul 11, 2006 9:15 pm
Location: Hove - België

Re:

Post by Lukske »

roeln wrote: Voor zover mijn duits rijkt, begrijp ik dat miele en siemens gewoon een proprietary protocolleke hebben over de 230V voedingskabels waar je dan een miele/siemens display aan kan koppelen. Ik zie geen vermelding van inpluggen in huis of EIB of zo....
Die toestellen zijn 100% compatibel met de Konnex standaard waar EIB deel van uitmaakt, ik heb ze zien werken samen met EIB in Frankfurt.
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

hoi,

ik wil gewoon even vermelden dat ik dat idee van het gebruik van een plc uitgang die altijd hoog is, opgepikt heb van plc-fanaat. Ik geloof dat hij ook zo iets als basis gebruikt in zijn systemen. Maar hij gebruikt logo's ipv teleruptors.

roel
Lukske
DomoFan
Posts: 28
Joined: Tue Jul 11, 2006 9:15 pm
Location: Hove - België

Re:

Post by Lukske »

on4cet wrote:Ik ben zeker vóór EIB, maar wat mij daar een beetje aan tegensteekt, is het feit, dat je ofwel serieus dure cursussen moet volgen, en dat het materiaal inderdaad erg duur is, inclusief de software ... Langs de andere kant ben ik eigenlijk wel overtuigd, dat als er 1 systeem is, waar iedereen aan werkt, en dat ook conform de normen moet zijn en blijven, dat het dan EIB is ...

Maar om een plc systeem geen domotica te mogen noemen, kan ik toch ook niet vatten ... domotica wil inderdaad gewoon zeggen, dat je het jezelf makkelijker maakt in je huis door vanalles en nog wat aan mekaar te koppelen om het gebruiksgemak te verhogen ... Dit doe je inderdaad ook door een plc en in principe zelfs met een logo! ...

Dus, als we over domotica spreken en het in die aard verkopen, is het misschien niet slecht van altijd de gebruikte produkten erbij te noemen ... Bv. een eib-domotica systeem ... een qbus-domotica systeem ... Dan weet je direkt over wat men het heeft, en aan wat je je mag verwachten ...

Maar je kan toch moeilijk aannemen, dat domotica een geregistreerd handelsmerk is, dat in handen is van het EIB-wereldje, dat kan ook niet hé ?
Het is niet mijn bedoeling om ervoor te zorgen dat iedereen EIB gaat installeren in zijn woning (ik moet toch eens kijken of ik daar niet in kan investeren via aandelen ofzoiets :lol:) alleen moet iedereen eens ophouden met overal zomaar labels op te plakken en bij mensen de illusie opwekken dat ze goed bezig zijn.

Niet iedereen heeft de kennis en tijd om de juiste keuze te maken, het hele Domotica verhaal is al op zich een hele boterham, als dan zomaar in de wilde weg iedereen zijn systeem Domotica mag noemen (zo is het momenteel) heb je zo van die toestanden dat wanneer je met een drukknop twee lichtkringen kunt bedienen je dat Domotica kunt noemen.

Je kunt eens proberen een REG premie aan te vragen voor uw verwarming op een PLC sturing, bij een echt Domotica systeem gaat dat:
http://www.vei.be/documents/FlyerREG-premie5.pdf

Als je een Lada gekocht hebt omdat de verkoper je verteld heeft dat die even goed is als een Golf, dan ben je achteraf toch ook kwaad omdat dat niet zo blijkt te zijn, ook al heeft die Lada minder gekost.

Het is niet omdat iets goekoper is dat je daar op lange termijn beter mee bent, een auto kun je nog misschien in ruilen bij een miskoop, ik geloof niet dat het zo gemakkelijk gaat bij een Domotica systeem.

Ikzelf heb het geluk dat we met meerderen zijn (we zijn met 8, allemaal hebben we een systeem in onze woning 2 ex PLC (ondertussen overgegaan naar EIB), 4 met EIB, 1 met Teletask en 1 met PHC) en dat we al onze ervarigen kunnen delen met elkaar, ook ik heb slechte ervaringen gemaakt en via dit Forum wil ik de kennis van ons 8 meedelen.

Mijn Domotica verhaal is ook niet goed begonnen, en heb slecht advies gekregen van een installateur, ik was al begonnen om alles te voorzien voor Nikobus tot ik tot de conclusie kwam dat het allemaal niet klopte wat hij mij vertelde.

Zodoende heb ik dan, samen met een paar vrienden die ook rond dezelfde tijd gingen bouwen, overal offertes van de bekenste systemen laten maken door verschillende installateurs.

Het bleek al vlug dat er maar twee opties waren, ofwel zelf iets in elkaar knutselen (dat was toen nog onder druk van die twee PLC mannen)ofwel een meerkost inkasseren en een onafhankelijk systeem installeren (waar geen fabrikant baas over is) en dan blijft er enkel EIB over.

Tenslote heb ik dan beslist om EIB te installeren maar dan enkel een basis installatie, die in het begin 8.100 Euro gekost heeft (compleet met een heel pak bekabeling en verdeelbord)voor 32 geschakelde lichtkringen, en 4 gedimde, 8 rolluiken en een basis alarm.

De drukknoppen zijn van het merk Berker.

De kap en breekwerken en bekabeling heb ikzelf gedaan onder begleiding van een firma, die heeft verder gezorgt voor het leveren van de componten, verdeelbord en programmatie.

Overlaatst heb ik een verwarmingssturing in 6 verschillende kamers geintstalleerd door simpel de drukknoppen te vervangen door drukknoppen met thermostaat en op mijn Buderus ketel een EIB module, ook heb ik nog een paar dimmers bij geplaatst.

Samen met het plaatsen van de ventieltjes op mijn collectors heeft dat niet meer dan een halve dag geduurd, ik wil toch eens zien wie dat met een PLC na kan doen, ervan uitgaand dat we hier spreken over een PID sturing van de thermostaten en een koppeling op de Buderus ketel die het setpunt van de ketel aanpast naargelang hoeveel warmte er overal gevraagd word in de ruimtes.

Ik wil ook eens zien hoe men mijn thermostaat met 10 drukknop functies, infrarood en een display waar ik 14 byte texten naar toe kan sturen, kan oplossen met een PLC sturing ( je mag dan nog alle 16 aders hebben in uw kabel)let wel het gaat hier om een uitbreiding zonder breekwerken :wink: .

Als je zelf aan het knutselen bent met een PLC kun je dat nog een beetje verantwoorden (als het dan niet lukt of niet optimaal werkt kun je enkel jezelf verwijten), maar als je zoals ik afhankelijk bent van een installateur dan wil je dat het vlug en goed gebeurt.

Ik wil ook aanhalen dat er mensen zijn die afgaan wat er in de forums geschreven word, en daar hun beslising op basseren, als er dan gezegd word dat een PLC sturing ook Domotica is(die samen met een teleruptor schakeling tot het klassiek systeem behoren en in de verste verte niet te vergelijken zijn met een echt Domotica systeem)zouden er misverstanden kunnen ontstaan omdat er mensen zijn die het verschil niet kennen.

Een PLC is ontwikkeld om gebruikt te worden in een industriele omgeving om produktie processen eenvoudiger te maken, hiervoor worden geen produckten gemaakt speciaal voor gebruik in een woning.

Dus wil je een PLC gebruiken in uw woning zul je alles zelf moeten ontwikkelen, en ik kan me niet voorstellen dat iedereen specialist is in alle technieken die in een woning voorhanden zijn.

Het is weer meer geworden dan ik dacht, maar ik wil niemand tegen het hoofd stoten en dan moet je alles uitleggen waarom je bepaalde uitspraken doet.

@Lukske : Je kan dacht ik ook mixen hé, tussen centraal en decentraal ? Zodoende zou ik gewoon 2 draden van m'n svv kunnen nemen om binnen diezelfde ruimte de bus door te trekken, of zijn de gebruikte kabels TE kritisch om dit niet te kunnen doen. Ik bedoel hiermee dat voor EIB toch speciale kabel nodig is hé ?

Ik heb al gelezen dat je zelfs VOB kabel kunt gebruiken, maar ze raden het niet aan.

@Lukske : Je mag altijd berichten hier over de nieuwigheden die je aanhaalde hé (vanop de Messe)

Het zijn er teveel om hier op te noemen ik schat tussen de 80 en 100 nieuwe produkten (er zijn veel Domotica systemen die zoveel componenten in totaal niet hebben)
Je moet de PDF files eens downloaden met Innoviteiten:
http://www.domo-connect.be/links.htm

Nogmaals, het gaat hier om een persoonlijke kijk op de gang van zaken.

my 2 cents

Lukske
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Lukske,

Ik denk dat iedereen hier wel weet dat EIB the way to go is. Maar....

De mensen die hier op het forum belanden zijn meestal techneuten die een vorm van automatisatie, intelligentie, flexibiliteit naar de toekomst en comfort willen voorzien in hun woning en daar zelf de handen voor uit de mouwen willen steken. (zal het woord domotica maar niet gebruiken - ligt precies gevoelig :wink: )
Er zijn volgens mij 5 keuzes die je kan maken:
1)geen. klassieke installatie. Ge kunt later altijd nog zo'n wireless spul installeren...
2)ster met teleruptors als je wel wat open wil houden maar niet direct veel wil investeren. Soms blijft het hier ook bij.
3)proprietary systeem, bus of ster. (nikobus, gardy, phc, teletask, dobiss, myhome, ...) met alle gevaren vandien.
4)EIB als ge geld hebt - zelf uitvoerbaar????
5)knutselen met plc indien dit voor jou technisch haalbaar is. Dan ben je beter af dan optie 1 en 2 , en je kan bovendien altijd nog naar 3 of 4 met een beetje geluk (als SVV voor bus kan dienen als bus nodig is) indien later gewenst.


Kun je wat meer toelichten over die plc-mannen die naar eib overgestapt zijn? Wat liep er mis?

btw: de radio en videocassette was ook een standaard waar iedereen produkten voor maakte... nog niet zo lang geleden eigenlijk...
Post Reply