electriciteit in nieuwbouwwoning : teleruptoren of domotica

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Wou hier nog aan toevoegen dat als je teleruptoren gebruikt deze tenminste blijven staan in de stand zoals ze staan, ook terwijl je sturing buiten werking is voor een programma-update bijv. Voor velen van ons hier is dit toch een soort hobby, iets waaraan je jarenlang blijft knutselen, als dan telkens wanneer je s'avonds weer iets wil proberen het hele huis in het donker zet is de fun er snel af, vooral door de reacties van de huisgenoten.

Alhoewel alle stuurhardware aanwezig was heb ik na ingebruikname van onze woning toch een 3 maanden de back-up directe drukknop-teleruptor koppeling gebruikt, gewoon omdat ik in die periode geen tijd had om de SW in orde te brengen.

Farao
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Re:

Post by sam »

Farao wrote:Wou hier nog aan toevoegen dat als je teleruptoren gebruikt deze tenminste blijven staan in de stand zoals ze staan, ook terwijl je sturing buiten werking is voor een programma-update bijv. Voor velen van ons hier is dit toch een soort hobby, iets waaraan je jarenlang blijft knutselen, als dan telkens wanneer je s'avonds weer iets wil proberen het hele huis in het donker zet is de fun er snel af, vooral door de reacties van de huisgenoten.
Ugh,

Deze "mogelijkheid" heb je bij een goed systeem ook: bij een reload van de nieuwe software blijft de status van de relais e.d. gelijk, zodat er niemand last heeft van je nieuwe versie. Sommige merken gebruiken ook bistabiele relais (zoals Art & Technology) die je dus ook manueel kunt verzetten, zelfs als het systeem niet meer zou werken.
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Het begint mij hier wel op te vallen dat onze vriend sam wel erg veel refereert naar Art & Technology. Er gaat geen topic voorbij zonder dat deze naam valt. Sam, ben je soms een werknemer van deze firma?

We willen hier gewoon een open discussie voeren, vooral naar de mogelijkheid om een nieuwbouw installatie zo op te bouwen dat het achteraf toevoegen van eender welke automatisatie mogelijk is. Teleruptors zijn hier een zeer valable oplossing, mits wat diodes en hulpcontacten kan men zelfs in de basisversie een beperkte \"alles-uit\" functie hebben. Het maakt ook een zeer duidelijke scheiding tussen het te keuren sterkstroom deel en het niet aan keuring onderhevige sturingsdeel.

Farao
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

was mij ook al opgevallen ...

Na een simpele opzoeking in het staatsblad .. blijkt hij zelfs oprichter/zaakvoerder/eigenaar van deze firma ..

http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pd ... 101173.pdf
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Re:

Post by sam »

Dat heeft u goed gezien.
Maar ik ben niet de enige die wat reclame maakt voor eigen producten...al proberen we altijd de techniek/comfort als een mogelijk juist antwoord te beschouwen. Alles begint met juiste informatie, niet? Vandaar dat het verleidelijk is te reageren op al wat ons aangaat, of waar we denken dat er een te grote veralgemening is. Wij proberen dan ook zo correct mogelijk te zijn in de technische problematiek, zonder het aspect financiën en comfort te vergeten.Dus vraag maar raak.
Gizzmo
DomoExpert
Posts: 86
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:34 am

Post by Gizzmo »

Dag Sam,

Niet dat ik er echt problemen mee heb hoor ... zolang de antwoorden die hier worden gegeven voldoende informatieve waarden hebben kunnen we er enkel maar van bijleren lijkt me.

Maar het had wel netjes geweest als je jezelf even had voorgesteld als zaakvoerder van de firma Art & Technology. Dan hoeven we ons verder ook geen vragen te stellen bij de gedrevenheid waarmee jij je producten voorsteld. (binnen de context van zaakvoerder lijkt me dat niet meer dan normaal) :wink:

GreetZ
David
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Eerlijk duurt het langst...

Er zijn nog mensen die een beetje reclame maken voor eigen winkel maar die laten duidelijk merken dat dit zo is, hetzij door hun gebruikersnaam, hetzij door een verwijzing naar hun website onderaan het bericht.

Met het aanprijzen van uw eigen producten in de stijl van \"Alleen krijg je bij hen...\", \"Zij zijn de enige fabricant \", \"Die centrales van Art & Technology \", probeer je de indruk te geven dat je onafhankelijk bent.

Een gratis tip: misschien jullie centrale aanpassen zodat die toch ook een bestaande teleruptor installatie kan besturen, kan een hoop potentiele klanten opleveren. Ook al schreef je eerder \"teleruptoren uitbreiden naar domotica gaat niet (tenzij je alles weggooit)\", technisch is er geen enkele reden waarom dit niet zou kunnen.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Gizzmo, maar zou hier nog het volgende willen aan toevoegen :

Je mag je eigen produkten aanbrengen als een oplossing, en op die manier een beetje reclame maken, maar doe het dan wel op een eerlijke en correcte manier. En als admin heb ik het eerst wat aangezien, maar ben blij dat er iemand gereageerd heeft, want zoals gezegd, reclame maken door middel van oplossingen aan te bieden mag, en moet zelfs kunnen, maar verkeerde info verstrekken met het doel de eigen produkten als enige oplossing te promoten, sorry, maar zoiets kan eigenlijk niet hé ...

En als zaakvoerder neem ik aan dat je genoeg op de hoogte bent, van het kunnen van domotica-materiaal, dus zeggen, dat je een teleruptor niet kan aansturen vanuit domotica en dergelijke, ik hoop dat het enigszins uit onwetendheid was, want bewust verkeerde uitleg geven in de hoop mensen naar je eigen produkt te loodsen, daar kunnen we op dit forum toch niet mee lachen hoor ...

Maar laat het ons hier bij houden, en hopelijk volgen er nog meer zaakvoerders of produktverantwoordelijken, die hier op het forum hun hachje komen uitleggen onder de vorm van een produktvoorstelling of als oplossing voor een gestelde vraag ...

Wat we altijd kunnen regelen, is, dat bij je avator je firmalogo komt te staan, zo ziet iedereen ook duidelijk dat het iemand van het bedrijf zelf is ...

Commentaar op dit voorstel is altijd welkom, alsook de logo's om het in orde te brengen ... Je kan het natuurlijk ook zelf regelen via je profiel !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
sam
DomoFan
Posts: 20
Joined: Sat Jul 01, 2006 7:21 am

Re:

Post by sam »

Ik doe geen moeite om mijn identiteit te verbergen, temeer daar ik zelfs mijn \"echte\" naam gebruik als login, wat niet altijd bij iedereen het geval is.
ik ben ook niet de enige die reclame maakt voor zijn eigen producten (ook niet zonder te vermelden wat zijn/haar hoedanigheid is).
Ik vind het ook mijn taak om technische uitleg te geven, of suggesties te doen waarvan ik weet dat ze in praktijk haalbaar zijn, los of we die producten nu zelf in het gamma hebben of niet. Wij hoeven niet te vrezen voor teleruptor-oplossingen, want we hebben daar een alternatief voor als het over de prijs gaat. Wij focussen vooral op systemen die programmatie toelaten en vooral voor doe-het-zelvers...heelwat van onze klanten zijn mensen die vrij actief bezig zijn met hun systeem, dus wij herkennen ons zeker in deze mensen.
Om nog even terug te komen op die teleruptors: wij hebben nog nooit een klant gehad die achter zijn domotica-centrale nog eens teleruptors plaatste. Dan loopt het prijskaartje wel hoog op, en dan moet je (zoals eerder gesteld en bevestigd door andere lezers) -als het systeem het laat afweten- de inputs verzetten naar de teleruptors, wat toch behoorlijk veel werk met zich meebrengt. Ze parallel bekabelen zie ik technisch niet zitten. Dat men een oplossing zoekt voor in het geval er iets misloopt, lijkt mij evident. Persoonlijk geloof ik niet in de vooropgestelde oplossing van teleruptors er achter te plaatsen, maar eerder in relais die je manueel kunt bedienen. Dan hoef je niet meteen te herkableren. Je zou idd de teleruptors dmv van een puls komende van de relaisuitgang kunnen sturen, maar nogmaals, dat vind ik weggesmeten geld en ken dan ook (nog) niemand die hiervoor gekozen heeft. Maar soit, dat beslist ieder voor zich. Ik betreur het dat sommigen zich eerder bezig houden met wie iets zegt, dan wat ze zeggen...we zijn toch hier om zoveel mogelijk informatie te verzamelen? Denkt men nu echt dat iemand van idee (merk) gaat veranderen omdat ik hier wat oplossingen uit eigen huis vooropstel? Nee hoor, ik wil gewoon dat mensen weten wat er technisch zoal kan en niet, en wat er beschikbaar is en niet. Dat ik enkel voor mezelf kan spreken, lijkt mij fair en evident (ik heb ook nooit gesteld dat Art² de enige is met een oplossing). En Bart, wij maken (net zoals de klanten) wel de bedenking dat als iets te duur is of toch niet bulletproof, het niet kan voorgesteld worden als een oplossing. Want dan kan je evengoed zeggen dat je nog eens een traditionele bekabeling moet doen om je in te dekken tegen pannes...waar stopt dit dan? En wat betreft verkeerde uitleg geven...ik zie veel suggesties van mensen die technisch erg foutief zijn...en vooral erg vaag...vooral op vlak van bekabeling...met durft werkelijk alle soorten signalen sturen over eender welke kabel...Als men het niet waardeert dat daar op gewezen wordt, dan stel ik me de vraag wat het nut is van een forum. Nogmaals, commercieel zullen wij nooit iets uit een forum kunnen halen...zo wekrt het in praktijk niet. Ik ben al blij als ik mensen kan aantonen dat er oplossingen bestaan voor hun vraag, of dat het volgens onze (bescheiden) mening niet verantwoord is.
Nu zal ik wellicht weer een emmer water over mijn hoofd krijgen, maar daarmee hoop ik een lans te breken voor elke fabricant die blijkbaar als bedrieger wordt afgemaakt als ie een standpunt inneemt. Waar was de tijd dat er eerst (openlijk) gepraat werd, alvorens voorbarige conclusies te trekken?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Gery :

Sorry Gery, maar we gaan het hier wel rustig houden hé ...

@Gery & @Sam :

Zoals reeds uit m'n vorige bericht te concluderen viel : Ik ben er absoluut VOOR dat de fabrikanten HUN produkten komen voorstellen en dat ze support geven aan mensen die iets bij hun gekocht hebben ...

't is niet omdat sommigen hier op het forum van mening waren, dat je beter direkt naar voor kwam als zaakvoerder, dat je als een bedrieger bestempelt wordt, en ook niet omdat IK even verwees naar het feit, dat er liefst correcte informatie verstrekt wordt ... Ik kan dus fout zijn, maar een bedrieger gaat inderdaad te ver !

Ik denk trouwens dat we gewoon een discussie moeten kunnen voeren over zoiets ... En daarom het volgende :

Ik denk dat uw oplossing inderdaad een alternatief kan zijn voor teleruptoren, MAAR, stel ik kies voor die oplossing en er gaat iets stuk aan, ben ik verplicht van terug UW produkt te nemen, mocht je bedrijf over kop gaan ooit (wat we niemand toewensen natuurlijk), dan mag ik nog dezelfde functionaliteit hebben als teleruptoren, ik zal toch moeten zien hoe ik UW produkt operationeel kan blijven houden, laat staan herstellen in geval van defect of eventuele uitbreiding ...

En daarom denk ik dat er heel wat mensen zijn die toch gewoon KLASSIEKE teleruptors gebruiken in afwachting van ... En dan hebben we de factor prijs niet mee te rekenen, daar een volledige domoticacentrale soms ver buiten budget valt, en om de redenen die ik hier in het begin aangehaald heb ...

Maar zoals gezegd, dit moet een open discussie kunnen blijven, daar dienen fora voor ! Een forum als dit, bied de mensen de mogelijkheid om produkten te verkennen, en als ze eenmaal voor een bepaald produkt gekozen hebben, hiervoor ondersteuning te kunnen vragen !

Over dat parrallel bedraden kom ik in een volgende post even terug !

Volgens mij is het in ieder geval zo, dat als je voor decentraal (2draads-bus ofzo) kiest, je onmogelijk een failover oplossing kan bedenken ...

Zeg Sam, maar wat die informatie betreft die sommigen geven, die volgens U technisch niet correct of te vaag is, waar heb je het dan over, want ik kan me precies niet inbeelden, dat jij daar ooit een antwoord op gegeven hebt ? Je mag dat altijd hé, ik neem aan, dat men dat zeer zeker apprecieert, maar er moet natuurlijk wel gediscussieerd kunnen worden over het hoe en waarom, niet ?

Leg me eens uit Sam, waarom je bij het gebruik van relais niet moet herkableren en als je teleruptors hebt wel ? Want daar volg ik het niet, in weze is een teleruptor een uitgebreidere relais niet ? Een relais blijft aangetrokken, een teleruptor niet, maar schakelen doen ze beide toch ?

Ik denk persoonlijk ook niet, dat een forum een business-platform is, maar waarom zouden de bedrijven er commercieel gezien niet hun nut kunnen uithalen ? Waar krijg je nog de mogelijkheden om je produkten toch kenbaar te maken aan de mensen, en GRATIS ! Als ik me niet vergis krijgen jullie trouwens allemaal fedelec-magazine toegestuurd, en domotix-magazine is daar een onderdeel van, waarbij dit forum een communicatiekanaal bijvoegd aan dat magazine. Het is dus ZEER ZEKER de bedoeling dat we hier meer bedrijven gaan horen, maar misschien inderdaad beter direkt kenbaar maken wat je relatie is met het bedrijf in kwestie ... We moeten nu niet allemaal op onze tenen gaan lopen, maar misschien toch geen slechte tip !

De tijd om openlijk te discussieren is er hier altijd geweest, en zal er wat mij betreft ook altijd blijven, dus als er hier iemand van mening is van afgemaakt te worden, dan kan de persoon in kwestie dit altijd via een PM (personal message) doen via het forum !

Conclusie : Sam, ga door zo, probeer zo objectief mogelijk te blijven en Gery, laten we het leuk houden !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

domotica

Post by charlie »

Ik stel me de vraag wat mensen bedoelen met ik wil domotica installaren. Bedoelen ze dan :

- ik wil met lichtsferen werken (bv. door 1 drukknop alle lichten in de living met een bepaalde lichtintensiteit bedienen),
- bedoelen ze een panniekknop,
- willen ze alle rolluiken op een bepaald tijdstip sturen,
- wil men afstandsbediening implementeren
- wil men het bad laten automatisch laten vollopen
...

dit kan je eenvoudig weg realiseren met teleruptoren en een programmeereenheid van siemens (logo). Voor iets meer dan 100€ heb je er al één met 8 ingangen en 4 uitgangen. Ik sta me ongeduld te wachten op iemand die zegt wat ik met dit systeem niet kan.

Het enige voordeel van domotica bus systemen is dat je een functionaliteit kan veranderen via de pc en in het geval van teleruptoren/logo kan het zijn dat je wat moet veranderen in de elektrische kast.

Maar heb je al eens stil gestaan bij de fabrikanten die hun eigen domotica bus systeem ontwikkeld hebben? Wat als niko (nikobus) failliet gaat of binnen 10 jaar wordt overgenomen... Willen zij u garantie geven dat je nog bijkomende modules kan kopen binnen 20 jaar voor u bussysteem? Als je dan toch een bussysteem verkiest, neem dan EIB bus, maar dit is niet aan mijn budget gespendeerd.

Op www.canozelfbouw. kan je wat meer informatie hierover vinden.
Lukske
DomoFan
Posts: 28
Joined: Tue Jul 11, 2006 9:15 pm
Location: Hove - België

Post by Lukske »

Ik heb met veel geduld alle postings gelezen in deze threath, en hoe meer ik de, voorlopig, laatste bijdrage naderde hoe meer mijn vingers gingen jeuken om een bijdrage te kunnen leveren.

Ik moet eerlijk zegen dat ik het verbazend vind hoe weinig vertrouwen jullie hebben in een echt Domotica systeem (EIB/KNX) en hoeveel vertrouwen jullie allemaal hebben in die zogenaamde Domotica met teleruptors (ik blijf het een moeilijk zaak vinden om dit Domotica te noemen).

In Duitsland en verder over heel de wereld worden de grootste gebouwen uitgerust met EIB/KNX.

Als er werkelijk veel problemen zouden zijn in zulke gebouwen met het syteem, dan denk ik dat het zeker de laatste jaren niet meer in grote gebouwen zou zijn geplaatst.

Ik weet dat EIB/KNX in de kantoorgebouwen van Mercedes en Audi in Duitsland zit met een verbinding tussen alle grote afdelingen via het internet, en in Belgie het KBC gebouw in Antwerpen (boerentoren), het provincie huis van Vlaams Brabant, Wijnegem shopping center, UZA Edegem, bij duizenden partikulieren en natuurlijk bij mij thuis :wink: .

Het ergste dat er kan gebeuren is dat er een component uitvalt, maar de rest van de installatie blijft gewoon verder werken omdat het een decentraal systeem is, wat niet kan gezegd worden over een PLC (als die begint te flippen danst heel uw woning).

Het zal wel zijn dat we hier spreken over een meerkost indien je EIB/KNX neemt (als we alleen over een installatie met teleruptors spreken en niet als er ook een PLC in het verhaal zit), maar we spreken hier toch over jullie eigen woning en die gaat toch langer als 20 jaar meegaan hopelijk, dan ga je toch niet om de zoveel tijd alles uitbreken en veranderen (dat gaat het vrouwtje graag horen).

Zorg dat de bekabeling op de juiste plaatst zit en begin lanzaam (zoals ik), en als je dan het met het juiste systeem zit kun je het verder uitbreiden aan uw eigen tempo.

De rest van het verhaal heb ik gedaan in een andere threath:
http://www.domotix-forum.be/phpBB2/view ... 79dcf11191

grts,

Lukske
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

domotic

Post by charlie »

Lukske,

Het mag dan misschien wel met veel geduld zijn, maar met weinig aandacht dat je de postings van dit onderwerp gelezen hebt.

1. Er is hier volgens mijn niemand die twijfelt of geen vertrouwen heeft in eib bus. Ik weet niet waar je dit gelezen hebt.
2. Je haalt aan dat als de plc begint te flippen heel het huis begint te dansen. Als je denkt dat we dat niet weten, al vier pagina's lang zitten we bezig over de failover relais, waarvoor dient die denk je?

Bij volgende stelling heb ik serieuze twijfels:

Het zal wel zijn dat we hier spreken over een meerkost indien je EIB/KNX neemt (als we alleen over een installatie met teleruptors spreken en niet als er ook een PLC in het verhaal zit),

Ik, en ook vele anderen, zijn eigenlijk wel eens benieuwd wat een EIB installatie kost, voor een standaard woning. Stel dat ik een woning heb met volgende functionaliteit (30 lichtschakelaars, 75 stopcontacten, 6 luidsprekers, 1 telefoon, 4 netwerk, 3 tv, 10 lichtpunten die alle 10 apart bediend worden, 12 spots 12V waarvan telkens 4 tesamen bediend worden, daarbovenop zijn er 4 rolluiken die gestuurd worden door elks 2 schakelaars, met 2 schakelaars kan men ook alle rolluiken tesamen bedienen en er is 1 panniekknop. Kan je misschien eens de materiaal prijs vragen voor zelfbouwers bij de firma die je blijkbaar zo goed kent en overal aanprijst. Dan zal ik eens berekenen wat de installatie kost met teleruptors en plc.

Met volgende stelling ben ik het volledig oneens:

maar we spreken hier toch over jullie eigen woning en die gaat toch langer als 20 jaar meegaan hopelijk, dan ga je toch niet om de zoveel tijd alles uitbreken en veranderen (dat gaat het vrouwtje graag horen).

Waarom zou je in het geval van plc en teleruptoren in godsnaam binnen 20 jaar moeten gaan kappen?

Ik vind dat je eerlijk moet zijn en dat elk systeem zijn voor en nadelen heeft. En zeggen dat het systeem dat wij hier bespreken een zogenaamd
domotica systeem is... dan raad ik je toch eens aan om dit woord op te zoeken in de woordenboek. Trouwens noem eens enkele functionaliteiten die met ons systeem niet gerealiseerd kunnen worden?
Lukske
DomoFan
Posts: 28
Joined: Tue Jul 11, 2006 9:15 pm
Location: Hove - België

Re: domotic

Post by Lukske »

Ik heb blijkbaar ergens een gevoelige plaats geraakt, indien dit zo is wil ik mij verontschuldigen, het is wel raar dat jij als installateur aan een partikulier prijzen vraagt, is dit omdat je EIB niet kent?

Het enige dat ik hier aan kan toevoegen is dat het met de jaren goedkoper word en dat de produkten beter worden, die ervaring heb ik gemaakt bij het bijplaatsen van dimmers en thermostaten.
charlie wrote:Lukske,
Met volgende stelling ben ik het volledig oneens:

maar we spreken hier toch over jullie eigen woning en die gaat toch langer als 20 jaar meegaan hopelijk, dan ga je toch niet om de zoveel tijd alles uitbreken en veranderen (dat gaat het vrouwtje graag horen).

Waarom zou je in het geval van plc en teleruptoren in godsnaam binnen 20 jaar moeten gaan kappen?

Ik vind dat je eerlijk moet zijn en dat elk systeem zijn voor en nadelen heeft. En zeggen dat het systeem dat wij hier bespreken een zogenaamd
domotica systeem is... dan raad ik je toch eens aan om dit woord op te zoeken in de woordenboek. Trouwens noem eens enkele functionaliteiten die met ons systeem niet gerealiseerd kunnen worden?
indien ik een vergelijk maak tussen EIB en PLC, en dan zeg dat een PLC geen Domotica is, spreek ik uit mijn persoonlijke ervaringen en die van mijn vrienden (waaronder een paar die een PLC installatie hadden).

Als je werkelijk de lat voor Domotica zo laag legt, kunnen we alles Domotica noemen wat een paar lichten en rolluiken kan aansturen.(dit is juist wat we tekort komen in Belgie en beetje regelgeving op dit gebied zou niet slecht zijn)

Het belangrijkste element van Domotica vergeten de mensen die een PLC plaatsen "flexibiliteit", er is te weinig bekabeling of niet de juiste bekabeling en dan nog maar te zwijgen dat ze alle koppelingen zelf moeten maken (bij dit laatste wens ik u veel succes).

Je had het over een voorbeeld;
http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Voor de rest nodig ik u uit om eens een bezoekje te brengen aan deze site:
http://www.eib-home.de/

De site is spijtig genoeg in het Duits, maar de info die daar te vinden is is goud waard.

Ik zal dan maar zwijgen over alle multimedia toepassingen en de huishoudtoestellen die zonder probleem gekoppeld kunnen worden.

Het volgend element is dat je niet meer nodig hebt dan verlichting en rolluiken, en dat is ook persoonlijk, maar ik heb persoonlijk al mogen ondervinden (en ik zie dat ook bij mijn vrienden) dat van de moment je de mogelijkheid hebt om degelijke uitbreidingen te doen je die ook doet.

En ik weet dat het allemaal duur is, maar dan zeggen dat je dat allemaal niet nodig hebt en dan maar een PLC installeren vind ik ook geen oplossing, dan begin ik liever wat eenvoudiger en doe de uitbreidingen wanneer ik het kan of wil.

Met mijn postings wil ik gewoon mijn ervaringen meedelen aan lotgenoten die geintresseerd zijn in Domotica maar van overal verschillende signalen krijgen.

Als laatste wil ik vragen aan u, wat de klanten die bij u een installatie kopen moeten doen indien u er niet meer bent.

Grts,

Lukske
User avatar
charlie
DomoFan
Posts: 24
Joined: Fri Jul 07, 2006 10:18 am
Contact:

Post by charlie »

Lukske,

je moet me niet overtuigen van de voordelen van eib, maar je moet de mensen geen misleidende/onjuiste informatie verschaffen over het andere systeem, zoals ik aangeduid heb in vorig antwoord.

Of ik EIB ken? Ik heb het nog niet geplaatst, maar heb wel een zeer goed beeld van wat het kan. Ik heb vorig jaar een offerte gemaakt voor een installatie met jung materiaal en deze lag meer dan 2 keer zo hoog als de installatie met teleruptoren/plc, zelfs voor een basisinstallatie. Dit is en blijft het grote nadeel!

Het belangrijkste element van Domotica vergeten de mensen die een PLC plaatsen \"flexibiliteit\", er is te weinig bekabeling of niet de juiste bekabeling en dan nog maar te zwijgen dat ze alle koppelingen zelf moeten maken (bij dit laatste wens ik u veel succes).

Als je met een SVV16 aderig werkt en je gebruikt maar 8 aders van de 16, dan heb je er per lus nog 8 over. En als ze alle 16 op zijn, en je hebt de lus tot in de kast gelegd, dan kan je de 16 gebruikte draden langs de andere kant ook nog eens gebruiken. Dus het zal nog wel een tijdje duren, alvorens ik te weinig draden over heb.

Wat mijn klanten gaan doen als ik er niet meer ben (hopelijk zal dit moment er niet te snel zijn...)? maar eerlijk gezegd denk ik dat er meer installateurs zijn die een logo kunnen programmeren dan een eib installatie. Ik weet eigenlijk niet waar je hiermee naartoe wil gaan.

Voor een particulier vind ik wel dat je zeer goed op de hoogte bent van de mogelijkheden, nog niet gedacht om in de eib bussiness te stappen...?
Post Reply