Relais

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Koen Matthijs
DomoFreak

Relais

Post by Koen Matthijs »

Vraagje ivm relais :

je hebt er zoals teleruptoren : 1 module breed, volledige modules om te monteren.
En dan heb je er waarvoor je een railklem neemt, en daar een relais inklikt (wago bv).

Wat zijn de verschillen naar toepassing ? Kunnen ze allebei gebruikt worden voor de ons gekende toepassingen ?

Wat zijn de voor- en nadelen van deze systemen ?

Is er een prijsverschil ?

Ik heb beide systemen hier al zien passeren, en zie door de bomen het bos niet meer... Vandaar.

Alvast bedankt,
groeten,
Koen.
Koen Matthijs
DomoFreak

Post by Koen Matthijs »

Echt niemand....? :cry:
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

Ik denk er te nemen dat je op een voet opklikt, als het relais dan defect is kan je gewoon het relais vervangen, je moet geen draden los maken.
er bestaan idd relaismodules met meerdere relais op een printplaat, maar als je de relais niet afzonderlijk kan vervangen dan moet je de hele module vervangen bij een defect.

Maar of er verder speciale redenen zijn.... don't know
Attachments
d0788-0304.jpg
d0788-0304.jpg (32.06 KiB) Viewed 9629 times
on4cet
Site Admin

Finder !!!

Post by on4cet »

Oei, deze post moet me ontgaan zijn ...

Ik heb er van het merk Finder !

Type bv. 55.32.9.024.00.90 met bijhorende sockel (voetstuk) 94.02
of 55.34.9.024.00.90 met bijhorende sockel (voetstuk) 94.04

Prijzen ongeveer excl. btw voor zo'n 55.34 rond de 10 a 11 €, maar als je er één neemt zonder test-button en led enzo, zal hij ongetwijfeld goedkoper uitkomen. Ah ja, het voetstuk komt op een goei 6 euro dacht ik ...

Heb juist prijs gevraagd voor 46 stuks (zowel van het relais als de voet) ...

Effe fotookes gezocht en voila !

Groeten,

Bart
Attachments
Een 4polig Relais AC 24 Volt
Een 4polig Relais AC 24 Volt
2399873-1-Finder-55-34-8-024-0040.jpg (15.75 KiB) Viewed 9624 times
4 polig relais voetstuk
4 polig relais voetstuk
2678055-1-Finder-94-04.jpg (10.89 KiB) Viewed 9624 times
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Misschien nog wat voor en nadelen :

Nadeel is volgens mij dat alles bij elkaar het zaakje wel wat meer gaat kosten dan een kant en klaar relais uit 1 geheel ... Nadeel is ook, dat ze meestal (al gelang het aantal polen) wel iets meer plaats in je kast innemen ...

Voordelen zijn volgens mij, dat als er eentje stuk gaat, je in verhouding niet zoveel kosten hebt, en zeker (heel belangrijk) niet zoveel werk, 't is inderdaad gewoon de defekte eruit pluggen en de nieuwe erin pluggen en je bent terug vertrokken ... Bij die sockels heb je meestal ook meer dan genoeg plaats voor je bedrading ...

Enfin, dat denk ik erover ... Ik meende even te twijfelen om zo'n pulsars te kopen van vynckier, maar relais is mijn insziens nog universeler, en als ik de prijs bekeek, is zo'n pulsar nog steeds duurder, dan 2 relais met bijbehorende voeten ... En als er bv. in mijn geval voor de rolluiken, 1 pulsar zou stuk gaan, kan ik direkt een goei 36 € ophoesten, terwijl met relais, zou het best kunnen dat er maar 1 relais stuk is, en dan hoef ik enkel de relais zelf te vervangen, niet de voet etc..., en dus kom je een stuk goedkoper uit ...

Tja, 't is maar hoeveel je daar wakker van ligt hé ... Maar als je bekijkt, dat het nu en dan ongetwijfeld toch wel eens zal gebeuren, dat er ééntje de geest geeft, dan kom je met zo'n pulsar toestanden al vlug een stuk duurder uit, en je kan je bekabeling ook nog eens gaan losschroeven !
En zo 1 pulsar, daar hangen al met gemak een 6tal draden aan vast hé !
Op zich ook het werk misschien niet, maar we houden van ons gemak !

Met die insteekrelais, kan je binnen bepaalde grenzen ook nadien een bepaald relais vervangen door een zwaarder type ofzo ... je moet enkel opletten dat ze nog passen in het voetstuk !

Mvg,

Bart
GeertVc
DomoExpert

Re:

Post by GeertVc »

Xilinx wrote:Ik denk er te nemen dat je op een voet opklikt, als het relais dan defect is kan je gewoon het relais vervangen, je moet geen draden los maken.
er bestaan idd relaismodules met meerdere relais op een printplaat, maar als je de relais niet afzonderlijk kan vervangen dan moet je de hele module vervangen bij een defect.

Maar of er verder speciale redenen zijn.... don't know
Hallo Xilinx,

Kan je ook even vermelden welk type relais je hebt afgebeeld? Het typenummer brengt me niet veel verder... Prijs is ook welkom natuurlijk (compleet, met relais en relaisvoet inbegrepen).

Ik dacht Omron relays te gebruiken, type G2RS...

Best rgds,

--Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
Xilinx
DomoExpert

Post by Xilinx »

referentie is 788-312 = 24VDC en 2wisselcontacten

prijs weet ik niet, denk rond de 10Euro

groetjes
Post Reply