Meerdere rolluiken aansturen

Moderator: Domotix-Moderators

simonjo
DomoExpert

Meerdere rolluiken aansturen

Post by simonjo »

Ik zou graag 2 rolluiken in parallel sturen maar ben niet zeker of dit kan ?!

Volgens sommigen is dit totaal geen probleem, anderen zeggen dat dit problemen geeft (als 1 rolluik sneller zijn eindstop bereikt dan het ander zou deze omgekeerd beginnen draaien !!!)

Ik heb zelf een electronica achtergrond en zie niet direct in waarom je geen 2 rolluiken in parallel zou kunnen sturen, als je ze met 2 aparte relais stuurt staan ze uiteindelijk nog altijd op dezelfde fase geschakeld, dus verschilt dit in niets van een parallel schakeling....

toch???

mvg, Jo
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Dat van dat stoppen en omkeren ... dat kan ik niet geloven ...

Normaal gezien zit in elke motor een eindstop in, is zelfs per motor te configureren dacht ik ... en dan stoppen die vanzelf ... Hoe zou het anders lukken via de sturing van de fabrikant zelf ... die gaat echt niet onthouden per rol hoe ver die moet zakken hoor ... is gewoon in de motor voorzien ... en de tijd is gewoon zolang tot de langste rol zeker beneden is !

Mocht iemand anders er een andere mening op na houden, hoor ik het graag ...

Groeten,

Bart
Thorgal
DomoFreak

Post by Thorgal »

Normaal moet dit wel werken als elke rolluik voorzien is van een eindeloopschakelaar, zowel in de richting naar boven als naar beneden. Dus, hoewel elke rolluiksturing misschien aangestuurd kan worden om te bewegen, worden die nog beperkt door die eindeloopschakelaars die in serie staan.

Er zijn wel rolluiksturingen waarbij de eineloop wordt vastgesteld niet door een schakelaar, maar door de verandering te meten van de stroom door de motor wanneer die fin course is.
Jan
DomoExpert

Post by Jan »

Dus als ik het goed begrijp stoppen deze motoren automatisch bij volledig op of neer. M.a.w. om centraal een alles-neer commando te geven, voorzie je gewoon alle motoren van stroom gedurende de tijd die nodig is om van volledig open tot volledig toe te gaan (bv. 10 seconden). Als de rolluik al toe was gebeurt er dan gewoon niets (=eindeloopschakelaar is ingeschakeld)?

Greetz,

Jan.
Thorgal
DomoFreak

Post by Thorgal »

Dat denk ik ja.
Sven
DomoFan

Post by Sven »

Bij ons zijn ze net rolluiken komen opmeten en worden ze volgende week geplaatst. Die man zei dat ik deze niet parallel mag verbinden met elkaar omwille van het feit dat de andere dan terug naar boven kan gaan als een andere nog zakt.
Hoofdreden waarom het niet mag is voor de garantie. Als je ze parallel aan elkaar hangt, vervalt de garantie.

Wanneer mag het wel ?
Als je er domotica tussen plaatst of andere software.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Je mag die die inderdaad nooit zomaar parallell hangen ... Je moet die elk aan een relais ofzo hangen, en dan moet je er voor zowel UP als DOWN ene zetten ... waarbij het hulpcontact van de UP ervoor zorgt dat de DOWN niet kan werken enzo ... En dan kan je wel groepssturing gaan doen hé ... met diodes etc.... Heb eens zo'n schema getekend, wil het wel eens opsnorren als er interesse is !

Bart
Sven
DomoFan

Re:

Post by Sven »

on4cet wrote:Je mag die die inderdaad nooit zomaar parallell hangen ... Je moet die elk aan een relais ofzo hangen, en dan moet je er voor zowel UP als DOWN ene zetten ... waarbij het hulpcontact van de UP ervoor zorgt dat de DOWN niet kan werken enzo ... En dan kan je wel groepssturing gaan doen hé ... met diodes etc.... Heb eens zo'n schema getekend, wil het wel eens opsnorren als er interesse is !

Bart
Natuurlijk interesse !!! Stuur maar door als je het vind.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Heb een beetje door m'n archief gegaan, en hopla ... natuurlijk, als er iemand twijfels heeft of verbeteringen kan aanbrengen ...

Laat maar horen !

Image

Groeten,

Bart
Last edited by on4cet on Wed Apr 04, 2007 12:04 pm, edited 1 time in total.
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Normaal gezien ga je je rolluiken niet allemaal op half zetten hé ... Dit zal je eerder doen door bv. zonne-sensors aan elke buitengevel, die op hun beurt de juiste rolluiken gaan aansturen ... OF,en dat lijkt me nog aannemelijker, gewoon manueel, bv. omdat de zon in de tv reflecteerd ofzo ...

Maar zo heb ik het ook altijd al geweten, en heb me daar ook nooit zorgen over gemaakt, dat elke rol stopt aan z'n einde-loop ... 't is dus gewoon een kwestie van te chronometreren hoelang de langste rol nodig heeft, en dan zijn ze ECHT WEL allemaal beneden hoor ...

Maar heb eens geteld, als ik alles met zo'n EASY van Moëller ofzo ga doen, is dit een kostelijk grapje ... 21 rollen X 2 (up&down) ... hmmmm 42 uitgangen ... elke EASY heeft 8 uitgangen ... dus, 1 volledige easy, en 5 uitbreidingsmodules voor easy met ook elk 8 uitgangen ... Ik kwam op 1142 € uit ... (farnell prijs wel) ... En dan heb ik nog geen enkele relais meegerekend en relais-voet ... En geen drukknoppen .... Hmmm ... en toch denk ik dat ik die richting uitmoet ...
Of zijn er halve oplossingen, waarbij hetzelfde kan bereikt worden met minder uitgangen ? Laat maar horen dan !

Groeten,

Bart

PS. Zoek zelf de motoren van Somfy te nemen, zijn net iets duurder, maar hebben hun deugdelijkheid al vaak bewezen !
Last edited by on4cet on Mon Feb 05, 2007 1:52 pm, edited 1 time in total.
elektro e.k.
DomoFan

Post by elektro e.k. »

www.eltako.de en of theben heeft ook zulke goedkope degelijke sturing.

Bij theben noemt dit Luxor als ik mij niet vergis.

Degelijke goedkope sturing.
on4cet
Site Admin

Verbeterd schema Rolluikensturing

Post by on4cet »

Waar ik gehoopt had, dat IEMAND mij op de fouten had gewezen, heb ik het zelf dan maar verbeterd ...

Vergelijk, en zoek de verschillen ...

Definitief schema voor sturing van rolluiken in bijlage !

Bart
Attachments
Correcte versie rolluikschema!
Correcte versie rolluikschema!
Rolschema-Correct.jpg (104.09 KiB) Viewed 34842 times
on4cet
Site Admin

Alternatieve methode

Post by on4cet »

Ik zat echter ook al lang met volgend schema in m'n hoofd (in bijlage) ...

Wat is nu het beste, dat ik op de sturing van de relais ga inwerken om een 'interlock' te voorzien, of zoals in deze bijlage, gewoon zorgen dat de rolluikmotor geen spanning kan krijgen op z'n up en down tegelijk ?

Groeten,

Bart
Attachments
Schema Alternatieve methode
Schema Alternatieve methode
rolschema2.jpg (34.06 KiB) Viewed 34838 times
on4cet
Site Admin

Eltako vs Plc

Post by on4cet »

Kris,

Heb eens gekeken bij Eltako, zijn knappe modules, maar de prijs, 74,5 € kan ook al tellen hé ...

21 rolluiken = 21 x 74,5 € = 1564,5 € ... Daar heb ik een volledige PLC mee, waarbij ik dan een LAN-koppeling kan maken en de inputs en outputs voor eender wat kan gebruiken.

't is tof dat we de alternatieven leren kennen, en ik wist zelfs niet dat Eltako zulke knappe modules had, maar de prijs doet me toch weer richting plc denken hoor ...

Wat denk jij over de prijs Kris, want je zei betaalbare prijs, als je vergelijkt met Vantage en EIB in't algemeen, zal dit betaalbaar klinken, maar gezien je dan modules hebt, die enkel voor dat doeleinde (rollen) geschikt zijn, komt het toch nog duurder uit ...

Als je weet dat ik voor een goede 250€ de cpu heb van een plc, en dan nog eens een basisplaat van 209 € ... Vanaf dan is het in principe enkel nog een 110 € voor 32 inputs en 110 € voor 32 outputs ... En dan kan je beginnen uitbreiden ... Dus voor 3 eltako rolsturingsmodules (=6motoren), heb ik bv. van Koyo 32 inputs en 32 outputs ... Delen door 2 (up&down) maakt 16 rolluikmotoren ipv. 6 ... (En als je er meer dan 2 rolluikmotoren mee gaat sturen, heb je nog eens per 2 rolluikmotoren een mtr module nodig van 54,8 €)

Wat ik niet kan afstrijden is de makkelijkheid om die eltako's te integreren, dat lijkt heel simpel, en dus voor de mensen die een plc niet zien zitten, is dit geweldige informatie ...

Ik weet ook niet wat die moduline-serie van somfy kost, die zijn ook speciaal voor rolluiken ontworpen .... Iemand een idee ?

Groeten,

Bart

PS. Om het zoeken op de site te vermijden voor de lezers, hier de direkte link naar die eltako modules ...

http://www.eltako.com/kataloguntergrupp ... 10008.html
sb-electric
DomoMember

Post by sb-electric »

Parallel aansluiten van rolluiken is VERBODEN , en geloof het nu en voor altijd.

Bij parallel schakeling van gelijk welke motoren heb je altijd problemen.
Namelijk het volgende , wanneer beide motoren gestuurd worden , verkrijg je een electromagnetische kracht door toevoer van electriciteit , in vakterm wordt dit EMK genoemd , algemene kennis van draaistroommotoren.Wanneer men dan op zijn beurt de toevoer uitschakelt , dan rest er nog wat magnetische krachten in de wikkelingen van de motoren , in een fractie van een seconden wekken deze krachten ook een zekere stroom op, principe van een dynamo , men noemt dit de TEGEn EMK van een motor.
Alhoewel deze kracht niet groot is kan dit toch voor eigenaardige fenomenen zorgen.
Bij rolluiken heb je dan dat beide rolluiken omhoog worden gestuurd wanneer beide rolluiken boven zijn stoppen de motoren , en dan gaat soms één van de rolluiken een 2 tot 3 tal cm terug naar beneden.

Na verloop van tijd heb je al vlug een verschil van 10cm opgebouwd.

wie het niet gelooft moet het maar eens proberen , stuur 1 rolluikmotor tot op zijn eindpunt , en durf wie durven kan , koppel de draden los en lik eens aan de draden van de motor , gezult direct weten wat een TEGEN EMK is.

met vriendelijke groeten

SB-Electric
Post Reply