Brandbeveiliging : Detectoren

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Brandbeveiliging : Detectoren

Post by on4cet »

Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met branddetectie ? Ik ben bezig met een produktkeuze te maken, maar zou graag wat willen vergelijken !

Het moeten hardwired (4wire !) detectoren zijn, en liefst 'low profile', met andere woorden, ze moeten en mogen gezien kunnen worden in het interieur ...

Wie wijst me de weg naar dergelijke produkten, ik heb al eens bij Aritech gekeken, maar echt 'low profile' modellen zitten er precies niet tussen.

Niet onbelangrijk is ook het feit, dat ze op 12 V DC moeten kunnen werken, dus operating voltage moet bv. vanaf 8 volt tot xx volt zijn ..., en er moeten zowel thermovelocimetrische, als rook, en beide tegelijk modellen in bestaan ...

Ben benieuwd ... Wie heeft er trouwens allemaal nog zulke detectoren voorzien ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

Als je EIB hebt, die van Gira zouden best goed zijn, en zijn redelijk low profile
kris
DomoFan
Posts: 22
Joined: Sun Aug 21, 2005 4:33 pm

Post by kris »

@Bart,

Waarom wil je die met thermodifferentiaal per se gebruiken. Als je hem echt 'knal' aan je kookeiland wil hangen ok, maar voor in een garage vind ik dat een optische detector geen probleem vormt. Tenzij je een auto-hobbyist bent die vindt dat hij de afstelling van zijn motor in de garage moet doen met de poort gesloten.

Ik vrees dat thermodifferentiaal en 'mooi' voorlopig nog 2 woorden zijn die niet verenigd werden.

@Falcon10,
De gira detectoren zijn idd. zeer mooi

Image

maar ze bestaan alleen in optische uitvoering (wat ik trouwens niet echt een probleem vind voor residentieel gebruik). Zijn trouwens niet specifiek voor eib. Je kan ze overal gebruiken, de koppeling met eib gebeurt via een binaire ingang.

mvg, kris
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Hoi Kris,

De bedoeling is als volgt :

In de kookhoek en boven de CV-ketel een thermische detector met vaste waarde
Boven in de nachthal een optische detector
In de garage een thermodifferentiaal detector

Redenen waarom in kookhoek en cv-ruimte een thermische met vaste waarde, omdat de temperaturen daar sowieso nogal kunnen fluctueren ...
In de nachthal een optische, omdat hier normaal gezien geen vervuiling van uitlaatgassen of rook van het koken kan komen.
In de garage een thermodifferentiaal detector, omdat normaal gezien met een auto binnen de temperatuur nog niet overmatig mag stijgen, maar in geval van oververhitte motor ofzo is dit wel het geval ...

Deze uitleg is gebaseerd op uitleg van elektriciens in het verleden, en de uitleg te vinden in brochures ... Maar vermits ik ze nog niet aangekocht heb, wil ik elke weerlegging van deze theoriën serieus bekijken ...

Laat maar horen dus ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat die Gira detectoren betreft, ze zijn inderdaad heel mooi, maar vallen voor mij af, omdat ze op een 9V Batterij werken in plaats van de voeding van de alarmcentrale ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
kris
DomoFan
Posts: 22
Joined: Sun Aug 21, 2005 4:33 pm

Post by kris »

Hi Bart,

Je verklaring is -uiteraard- volledig correct. Enige vraag die ik me stel is hoever je moet gaan bij residentieel gebruik.

Mijn persoonlijke mening is dat je met optische detectoren in de hallen, stookruimte, garage en evt. living al een heel eind komt. De hoofdbedoeling is voor mij nog steeds een tijdige melding om veilige evacuatie toe te laten.

Als 'mijn kot in fik' staat zal een van mijn melders me het zeker wel zeggen en dat is voor mij voldoende. (Ik 'mocht' er trouwens sowieso al niet veel hangen ;-))

Wat is het scenario dat je eigenlijk voor ogen hebt in je garage. Onder welke condities gaat je motor oververhitten in de garage?
Voor de keuken stel ik me ook de vraag welke scenario je wil opvangen. Het vergeten uitschakelen van een kookplaat waardoor het biefstukje volledige uitgebrand wordt is op zicht niet echt een probleem en zal ook wel de nodige rook met zich meebrengen. (Daarnaast kan je je kookplaat & oven uitschakelen bij nacht en afwezigheid)

Ik vraag me dus gewoon af in welke gevallen deze 'lelijke rakkers' echt van dienst gaan zijn?

Wat betreft het 9V batterijtje. Er is toch niks zo gezellig als een maal per jaar het spontane doch discrete piepje van je melder te beantwoorden met een nieuwe batterij. :P

Maar idd. als je er 15 gaat hangen is de lol er al rap af. Maar in dat geval neem je toch beter een volwaardige full-option brandcentrale.

'tis allemaal een kwestie van persoonlijk voorkeur en hoe ver je wil gaan denk ik.
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Voor de garage : Ik heb ooit eens horen vertellen van iemand, wiens motor in brand gevlogen was na een (dolle) rit ...

Ach, misschien is het soms allemaal wat ver gezocht, maar ik denk dan ook weer dat de meeste branden die ergens ontstaan zijn, meestal op een manier begonnen zijn, waar iedereen van denkt : 'hoe kan dat nu' ...

En we zijn zeker niet zinnens om de professionele toer op te gaan, maar als we dan toch nog een keuze moeten maken, dan kunnen we beter de mogelijkheden uitsluiten die met een optische melder ongemerkt blijven. Of ook juist andersom, stel dat je inderdaad je vlees laat aanbakken zoals je zegt (wat me makkelijk kan overkomen ;-) ), dan is het wel heel ambetant als daar je brandalarm voor afgaat, waardoor je je centrale nog eens moet benaderen om het alarm ongedaan te maken etc..., laat staan, als je daar dan niet snel genoeg mee bent, hebben er al X-aantal mensen een melding op hun gsm gehad ...

Ik vind het wel straf, dat er mensen zijn, die zeggen dat er niet zoveel van die branddetectoren mogen hangen, hier zou ik het huis vol mogen hangen denk ik, veiligheid is toch een primaire zaak ? In principe kan brand overal ontstaan, en en dat opzicht, zou je overal een detector moeten hangen (zoals het trouwens in alle openbare gebouwen verplicht is dacht ik), maar in m'n living kan ik nu precies toch niet goed hebben, dat daar zo'n ding tegen het plafond hangt ...

Enfin, allerhande meningen en tips nog steeds welkom !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
kris
DomoFan
Posts: 22
Joined: Sun Aug 21, 2005 4:33 pm

Post by kris »

Je kan ook nog de 'el cheapo' work-around toepassen.

Gebruik de temperartuurmeting van je kamerthermostaten en koppel daar een absolute grensbewaking of velocimetrisch algoritme aan en je hebt je detector.

Is natuurlijk maar een grapje hé! (Hoewel ik met net bedenk dat het eigenlijk geen kwaad kan)

Natuurlijk moet je rekening houden met :
- meetbereik van de meeste kamerthermostaten 0°-40°
- een slecht geplaatste kamerthermostaat ( in volle zon 8) ) wil wel eens 40° halen
- je sturingsysteem moet een voldoende bedrijfszekerheid kennen (noodvoeding, ...)

En ja, er zijn een pak mensen (lees: vrouwen) die direct op de rem staan als het op de plaatsing van rookdetectoren aankomt.

mvg, kris
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@Kris,

Je zou die vrouwen gewoon eens moeten vragen wat er gebeurd als er een brandje (hoe klein ook) ontstaat als ze slapen zijn, en je weet van niks, en je kan het dus ook niet blussen als het klein is !

Gewoon even zeggen, dat ze dan vermoedelijk onder de blote hemel zullen moeten slapen als heel 't huis weg is ...

Enfin, veiligheid boven alles !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Xilinx
DomoExpert
Posts: 88
Joined: Tue Jan 11, 2005 10:41 pm
Location: Overijse - België

Re:

Post by Xilinx »

on4cet wrote:Wat die Gira detectoren betreft, ze zijn inderdaad heel mooi, maar vallen voor mij af, omdat ze op een 9V Batterij werken in plaats van de voeding van de alarmcentrale ...

Mvg,

Bart
das nu toch geen probleem, soldeer er gewoon draden aan en zet een 9V voeding in uw kast enventueel zette er nog een UPS'ke voor zodanig dat er nog backupvoeding is bij stroomuitval....

groetjes
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Das ook weer juist !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Waar kan ik al dat moois vinden ? Enig idee voor die Gira detector ? Ik zoek een goedkope oplossing voor een brandalarm met als minimum vereiste een relay of droog contact.
Falcon10
DomoExpert
Posts: 82
Joined: Tue Jul 25, 2006 8:47 am
Location: Lier - België
Contact:

Post by Falcon10 »

dacht dat die Gira brandmelder iets van een 70 euro kost.
te verkrijgen bij de EIB verdeler of de betere elektriciteitszaak.
wilm
DomoMember
Posts: 2
Joined: Thu Jul 20, 2006 12:46 pm
Location: Rupelstreek - België
Contact:

Re:

Post by wilm »

pipodc wrote:Waar kan ik al dat moois vinden ? Enig idee voor die Gira detector ? Ik zoek een goedkope oplossing voor een brandalarm met als minimum vereiste een relay of droog contact.
je bent van antwerpen zie ik, volgens mij kan je die hier wel vinden http://www.govaerts.be/
Thorgal
DomoFreak
Posts: 121
Joined: Thu Nov 20, 2003 11:40 am
Location: Aalst - België

Re:

Post by Thorgal »

Falcon10 wrote:Als je EIB hebt, die van Gira zouden best goed zijn, en zijn redelijk low profile
Weet je waarom ik die lelijke van Siemens toch genomen heb? Ze worden direct gevoed uit de bus. Ik had gewoon de pest in batterijgevoede apparaten... om het jaar (of twee) de batterij vervangen ... Die dingen laten een lege batterij ook weten door zo'n korte 90 dB PIEP die je de stuipen op het lijf jaagt ...
Nu niks ambras; ik heb ze zelfs onlangs eens getest om te zien of ze wel nog werkten. :wink:
Post Reply