24V electrische kleppen voor op CV collector te plaatsen
Moderator: Domotix-Moderators
Re:
Interessante link, bedankt. Wat is eigenlijk het verschil tussen zonekleppen en zoneventielen (+motor), want dat is een serieus verschil in prijs? En wat is het nadeel van THERMISCHE zonekleppen, die ook nog redelijk betaalbaar zijn?
Greetz,
Jan.
[quote="jvanhambelgium"]Geert,
Die versies met servo-motoren bestaan zeker ook wel maar dat was precies waanzinning duur (200 euro / motor) ....????!!!!
Snuffel maar eens op http://www.rgb.be/indexnl.html en bkijk de richtprijzen maar eens...
Jan[/quote]
Greetz,
Jan.
[quote="jvanhambelgium"]Geert,
Die versies met servo-motoren bestaan zeker ook wel maar dat was precies waanzinning duur (200 euro / motor) ....????!!!!
Snuffel maar eens op http://www.rgb.be/indexnl.html en bkijk de richtprijzen maar eens...
Jan[/quote]
- jvanhambelgium
- DomoExpert
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 21, 2004 12:12 pm
- Location: Boechout - België
Awel Jan,
Daar heb ik nu geen flauw benul van. Ik zie al de bomen ni meer door het bos
Als die namen zijn zeer verwarrend...
Sommige van die kleppen op 24V (www.heimerer.com)
http://www.heimeier.com/en/index.asp?ar ... &g5=0&g6=0
werken precies met opwarming om de klep traag te laten sluiten/openen (om drukschokken te voorkomen) en da verbruikt redelijk veel electriciteit hoor vind ik. Als je pakweg meer als 10 van die kleppen hebt steken vraag ik me af of je nog daadwerkelijk gaat besparen.
Je moet niet automatiseren om te automatiseren ... er moet nut inzitten
Jan
Daar heb ik nu geen flauw benul van. Ik zie al de bomen ni meer door het bos
Als die namen zijn zeer verwarrend...
Sommige van die kleppen op 24V (www.heimerer.com)
http://www.heimeier.com/en/index.asp?ar ... &g5=0&g6=0
werken precies met opwarming om de klep traag te laten sluiten/openen (om drukschokken te voorkomen) en da verbruikt redelijk veel electriciteit hoor vind ik. Als je pakweg meer als 10 van die kleppen hebt steken vraag ik me af of je nog daadwerkelijk gaat besparen.
Je moet niet automatiseren om te automatiseren ... er moet nut inzitten
Jan
Zo, heb een fotootje van m'n zoneventiel gevonden gemonteerd voor de collector van de living ...
Ik moet alleen het merk nog eens nakijken, maar dan zie je al hoe het eruitziet ... natuurlijk de ventielen voor op de uitgangen van de collector zijn een stuk kleiner hé ... Ik zal eens zien of ik daar ook iets van kan vinden !
Groeten,
Bart
Ik moet alleen het merk nog eens nakijken, maar dan zie je al hoe het eruitziet ... natuurlijk de ventielen voor op de uitgangen van de collector zijn een stuk kleiner hé ... Ik zal eens zien of ik daar ook iets van kan vinden !
Groeten,
Bart
Iemand een van deze al geprobeerd ?
van Radson: http://www.radson.com/nederlands/grooth ... stallateur
van honeywell:
http://europe.hbc.honeywell.com/product ... 0z100.html en 220V ou 24V.
(Actuator thermoelectric for terminal unit/radiator valves)
++
Christophe
van Radson: http://www.radson.com/nederlands/grooth ... stallateur
van honeywell:
http://europe.hbc.honeywell.com/product ... 0z100.html en 220V ou 24V.
(Actuator thermoelectric for terminal unit/radiator valves)
++
Christophe
Die servomotoren zijn niet zo duur hoor; 24 Euro incl. btw betaal ik er voor bij de Technische Unie (groothandel in Nederland) voor die van Herz -RTR (model 1 7710 00, 230V versie)
Of model 1 7710 51 (24V versie met eindcontact) voor 24,75 Euro.
Ik kan zogauw alleen maar een italiaanse spec vinden: www.klimit.it/public/1%207710%2000-01.pdf
Je kunt ze ombouwen van NC (Normally Closed) naar NO (Normally Open).
Zie ook b.v. die van Honeywell: H200BG (zie: http://www.totalhomesolutions.nl/pdf/Sc ... 0/H200.pdf ) voor 33,40 Euro
Of model 1 7710 51 (24V versie met eindcontact) voor 24,75 Euro.
Ik kan zogauw alleen maar een italiaanse spec vinden: www.klimit.it/public/1%207710%2000-01.pdf
Je kunt ze ombouwen van NC (Normally Closed) naar NO (Normally Open).
Zie ook b.v. die van Honeywell: H200BG (zie: http://www.totalhomesolutions.nl/pdf/Sc ... 0/H200.pdf ) voor 33,40 Euro
Re:
[quote="Jos"]Die servomotoren zijn niet zo duur hoor; 24 Euro incl. btw betaal ik er voor bij de Technische Unie (groothandel in Nederland) voor die van Herz -RTR (model 1 7710 00, 230V versie)
Of model 1 7710 51 (24V versie met eindcontact) voor 24,75 Euro.
Ik kan zogauw alleen maar een italiaanse spec vinden: www.klimit.it/public/1%207710%2000-01.pdf
Je kunt ze ombouwen van NC (Normally Closed) naar NO (Normally Open).
Zie ook b.v. die van Honeywell: H200BG (zie: http://www.totalhomesolutions.nl/pdf/Sc ... 0/H200.pdf ) voor 33,40 Euro[/quote]
Bedankt! En wat is het voordeel (of nadeel) van servomotoren tegenover elektro-themostatische ventielen (die, als ik het goed begrijp, werken op een metaal dat uitzet als het onder spanning staat)?
Greetz,
Jan.
Of model 1 7710 51 (24V versie met eindcontact) voor 24,75 Euro.
Ik kan zogauw alleen maar een italiaanse spec vinden: www.klimit.it/public/1%207710%2000-01.pdf
Je kunt ze ombouwen van NC (Normally Closed) naar NO (Normally Open).
Zie ook b.v. die van Honeywell: H200BG (zie: http://www.totalhomesolutions.nl/pdf/Sc ... 0/H200.pdf ) voor 33,40 Euro[/quote]
Bedankt! En wat is het voordeel (of nadeel) van servomotoren tegenover elektro-themostatische ventielen (die, als ik het goed begrijp, werken op een metaal dat uitzet als het onder spanning staat)?
Greetz,
Jan.
Thermomotoren zijn eigenlijk heel iets anders dan thermostatische ventielen.
De \"onderbouw\" is voor beiden hetzelfde: een afsluiter (\"ventiel\") die de watertoevoer regelt. Normaalgesproken staat de afsluiter open als er geen regeldeel bovenop zit. Je ziet dan een pinnetje naar buiten steken met daaromheen schroefdraad, waar je het regeldeel op kan schroeven.
Het schroefdraad is niet helemaal gestandaardiseerd, niet elk regeldeel past op elke afsluiter.
Het pinnetje kun je naar binnen duwen, dan gaat de afsluiter open.
Als je het loslaat, schiet het pinnetje door veerdruk weer naar buiten.
Op zo'n afsluiter kun je verschillende regeldelen schroeven:
1. handbediend:
Dit is de \"klassieke\" regelaar: naar rechts is dicht, naar links is open.
2. thermostatisch:
Je zet de knop op een bepaalde temperatuursstand. (Vaak geen exacte temperatuur aanduiding, maar streepjes. Twee streepjes is meestal 19 graden, drie streepjes meestal 21 graden).
In de knop zit een temperatuurvoeler, meestal gebaseerd op een waspatroon. Door de temperatuur in het vertrek zal het waspatroon meer of minder uitzetten en zo de pin meer of minder indrukken. Gecombineerd met de handmatige voorinstelling zal de temperatuur in het vertrek zo automatisch geregeld worden.
3. thermomotor
Is wat de naam al zegt: een motor(tje). Regelt uit zichzelf dus niets, heeft een aparte aansturing nodig. Er is dus een 230V of 24V stuursignaal nodig om de afsluiter te openen/sluiten.
Nadeel: je kunt alleen maar helemaal openen of helemaal sluiten, tussenstanden zijn niet mogelijk!
Het openen/sluiten gaat overigens niet schoksgewijs, van helemaal open naar dicht duurt vaak een minuut.
Voordeel: je kunt dus \"domotica\" er op los laten...
Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat er nog tussenversies bestaan:
2a: een thermostaatknop met een \"elektrische\" aansluiting.
Hier zit gewoon een weerstand in die een beetje warmte afgeeft als je er spanning op zet. De thermostaatvoeler denkt dan dus dat het warmer is geworden en zal de afsluiter iets dichter zetten. Wordt vaak gebruikt voor \"nachtverlaging\". Kun je ook makkelijk zelf maken!
3a: een thermomotor met tussenstanden.
Deze zul je echter niet op cv-radiatoren aantreffen, maar meer in verwarmingsketels. Ze vragen een speciale \"onderbouw\". Ze regelen b.v. de hoeveelheid warm tapwater. Aansturing complexer, door ketel
Als je je eigen huis laat bouwen kun je dus specificeren dat alle cv-ventielen geschikt moeten zijn voor thermostaatknoppen. Je kunt dan goedkoop beginnen door er eerst gewoon alleen \"draaiknopjes\" op te zetten (vaak zit dit al op de ventielen als beschermingskapje). Later kun je dan (evt. zelf) de ventielen voorzien van de gewenste bovenbouw; hetzij thermostatisch danwel thermomotor (+domotica sturing).
PS
Om het verhaal nog ingewikkelder te maken: een radiator heeft vaak ook nog een \"voetventiel\". Hiermee kun je de radiator afsluiten van de leidingen en afkoppelen. Tevens kun je hiermee de installatie \"waterzijdig inregelen\"; hierbij zorg je dat de radiatoren dicht bij de ketel wat meer geknepen worden en die verder weg wat minder...
PPS
Beschreven is de situatie in Nederland. Ik neem aan dat het in Belgie net zo werkt.
De \"onderbouw\" is voor beiden hetzelfde: een afsluiter (\"ventiel\") die de watertoevoer regelt. Normaalgesproken staat de afsluiter open als er geen regeldeel bovenop zit. Je ziet dan een pinnetje naar buiten steken met daaromheen schroefdraad, waar je het regeldeel op kan schroeven.
Het schroefdraad is niet helemaal gestandaardiseerd, niet elk regeldeel past op elke afsluiter.
Het pinnetje kun je naar binnen duwen, dan gaat de afsluiter open.
Als je het loslaat, schiet het pinnetje door veerdruk weer naar buiten.
Op zo'n afsluiter kun je verschillende regeldelen schroeven:
1. handbediend:
Dit is de \"klassieke\" regelaar: naar rechts is dicht, naar links is open.
2. thermostatisch:
Je zet de knop op een bepaalde temperatuursstand. (Vaak geen exacte temperatuur aanduiding, maar streepjes. Twee streepjes is meestal 19 graden, drie streepjes meestal 21 graden).
In de knop zit een temperatuurvoeler, meestal gebaseerd op een waspatroon. Door de temperatuur in het vertrek zal het waspatroon meer of minder uitzetten en zo de pin meer of minder indrukken. Gecombineerd met de handmatige voorinstelling zal de temperatuur in het vertrek zo automatisch geregeld worden.
3. thermomotor
Is wat de naam al zegt: een motor(tje). Regelt uit zichzelf dus niets, heeft een aparte aansturing nodig. Er is dus een 230V of 24V stuursignaal nodig om de afsluiter te openen/sluiten.
Nadeel: je kunt alleen maar helemaal openen of helemaal sluiten, tussenstanden zijn niet mogelijk!
Het openen/sluiten gaat overigens niet schoksgewijs, van helemaal open naar dicht duurt vaak een minuut.
Voordeel: je kunt dus \"domotica\" er op los laten...
Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik me dat er nog tussenversies bestaan:
2a: een thermostaatknop met een \"elektrische\" aansluiting.
Hier zit gewoon een weerstand in die een beetje warmte afgeeft als je er spanning op zet. De thermostaatvoeler denkt dan dus dat het warmer is geworden en zal de afsluiter iets dichter zetten. Wordt vaak gebruikt voor \"nachtverlaging\". Kun je ook makkelijk zelf maken!
3a: een thermomotor met tussenstanden.
Deze zul je echter niet op cv-radiatoren aantreffen, maar meer in verwarmingsketels. Ze vragen een speciale \"onderbouw\". Ze regelen b.v. de hoeveelheid warm tapwater. Aansturing complexer, door ketel
Als je je eigen huis laat bouwen kun je dus specificeren dat alle cv-ventielen geschikt moeten zijn voor thermostaatknoppen. Je kunt dan goedkoop beginnen door er eerst gewoon alleen \"draaiknopjes\" op te zetten (vaak zit dit al op de ventielen als beschermingskapje). Later kun je dan (evt. zelf) de ventielen voorzien van de gewenste bovenbouw; hetzij thermostatisch danwel thermomotor (+domotica sturing).
PS
Om het verhaal nog ingewikkelder te maken: een radiator heeft vaak ook nog een \"voetventiel\". Hiermee kun je de radiator afsluiten van de leidingen en afkoppelen. Tevens kun je hiermee de installatie \"waterzijdig inregelen\"; hierbij zorg je dat de radiatoren dicht bij de ketel wat meer geknepen worden en die verder weg wat minder...
PPS
Beschreven is de situatie in Nederland. Ik neem aan dat het in Belgie net zo werkt.
Re:
Bedankt Jos voor de uitvoerige uitleg.
Ondertussen denk ik min of meer gevonden te hebben wat ik zoek: http://www.caleffi.com/cale_note_t/en/01042_en.pdf
Zijn dit de thermomotors (3) of elektrische thermostaatknoopen (2A) waar je over spreekt?
@ David: deze ventielen zijn blijkbaar ook verkrijgbaar met hulpcontacten om bv. de pomp aan- en uit te schakelen.
Greetz,
Jan.
Ondertussen denk ik min of meer gevonden te hebben wat ik zoek: http://www.caleffi.com/cale_note_t/en/01042_en.pdf
Zijn dit de thermomotors (3) of elektrische thermostaatknoopen (2A) waar je over spreekt?
@ David: deze ventielen zijn blijkbaar ook verkrijgbaar met hulpcontacten om bv. de pomp aan- en uit te schakelen.
Greetz,
Jan.
Deze uitvoering kende ik nog niet; nieuwe klasse (4). Mooie uitvoerige datasheet!
Is vergelijkbaar met een thermomotor, maar is natuurlijk geen motor.
Hij heeft geen \"roterende\" delen, zijn werking berust puur op uitzettingskracht van het waspatroon als er spanning wordt aangesloten op de PTC (dus warmte wordt toegevoerd aan het waspatroon).
Qua aansluiting en gedrag uitwisselbaar met de \"standaard\" Herz termomotor uit een paar postings geleden. Ook deze zijn met eindschakelaar te koop.
Is vergelijkbaar met een thermomotor, maar is natuurlijk geen motor.
Hij heeft geen \"roterende\" delen, zijn werking berust puur op uitzettingskracht van het waspatroon als er spanning wordt aangesloten op de PTC (dus warmte wordt toegevoerd aan het waspatroon).
Qua aansluiting en gedrag uitwisselbaar met de \"standaard\" Herz termomotor uit een paar postings geleden. Ook deze zijn met eindschakelaar te koop.
Dat klopt, een gewone \"huis, tuin en keuken\" thermostaat (voorlopig ééntje in de living) die een ingang van de PLC hoog maakt als het iets warmer moet worden. Later komt er in elke kamer een LM35 die dan een analoog signaal naar de PLC stuurt. De temp instelling gebeurt dan via een PC.
Greetz
Peter
Greetz
Peter
Peter,
Als je m'n foto ziet bovenaan deze topic, dan denk ik dat ik in te toekomst ook nog steeds zo'n kleppen kan monteren, niet ?
Ik heb normaal gezien nog wel genoeg plaats over naar boven toe ...
Zijn in ieder geval wel handige dingetjes ... 'k had dit forum beter gestart voor ik aan m'n bouw begonnen was ipv. erna, dan had ik misschien toch ook voor zo'n principe gegaan ...
Onze Pa zei nog van in elke kamer een thermostaat te hangen, maar ik vond dat nogal een rompslomp ...
Bart
Als je m'n foto ziet bovenaan deze topic, dan denk ik dat ik in te toekomst ook nog steeds zo'n kleppen kan monteren, niet ?
Ik heb normaal gezien nog wel genoeg plaats over naar boven toe ...
Zijn in ieder geval wel handige dingetjes ... 'k had dit forum beter gestart voor ik aan m'n bouw begonnen was ipv. erna, dan had ik misschien toch ook voor zo'n principe gegaan ...
Onze Pa zei nog van in elke kamer een thermostaat te hangen, maar ik vond dat nogal een rompslomp ...
Bart