Nieuwe poging gebaseerd op de opmerkingen:
Voor drukknoppen D1 en D2 is er failover voorzien. Het plan is failover te voorzien enkel voor drukknoppen die de centrale lichten in iedere kamer bedienen om nooit ergens in 't donker te moeten zitten. Dimmers en dereglijke werken enkel via plc...
Drukknoppen D3 en D4 werken enkel in plc mode.
R2 is een stuurrelaistje zoals besproken in een van mijn vorige berichten. Zo gaan er verschillende nodig zijn naargelang het aantal drukknoppen waarvoor failover wordt voorzien.
R1 is toegevoegd om het stroomverbruik nog te beperken. We gaan ervan uit dat we meer in plc mode zullen staan dan in domme mode; dus proberen we het energieverbruik in plc mode te minimaliseren.
Wanneer de plc aanwezig is en werkt zal die uitgang O1 altijd op 1 zetten - dus op 24V. Gevolg is dat de spoel van R1 bekrachtigd is en daardoor de spoel van R2 niet bekrachtigd is (Beide spoeluiteinden van R2 zijn nu met de massa verbonden). Nu zijn drukknoppen D1 en D2 dus met de plc ingangen verbonden en niet rechtstreeks met de teleruptors! Dus in plc mode verbruikt enkel spoel R1 -waarvan er maar 1 van is - stroom; naast de plc natuurlijk.
Wanneer de plc niet aanwezig is of niet aanstaat of kapot is, zal uitgang O1niet op 1 gestuurd zijn. Gevolg is dat de spoel van R1 niet bekrachtigd is en 24V over de spoel van R2 komt te staan. Nu zijn drukknoppen D1 en D2 rechtstreeks verbonden met de teleruptors. Vermits er meerdere R2's verbruiken we nu een beetje meer stroom.
Vragen voor de experten:
Zou het nu kwaad kunnen voor de plc als je op D3 of D4 duwt??
Kan het kwaad dat de op de outputs van de plc spanning komt staan bij schalelen van teleruptors nu? Op te lossen door diode aan iedere plc uitgang?
Dit geheel vormt dus een systeem dat automatisch terugvalt op een domme schakeling in geval van defect. Na de reparatie, dus wannneer de plc terug aangezet wordt, heeft die geen weet van de stand van de teleruptors aangezien ik niet van plan ben terugkoppelingen te leggen van de teleruptorstand. Maar aangezien het terug inschakelen van de plc toch een manuele operatie is in de garage, kan ik daar ook even op \"alles uit\" duwen als ik de plc aanzet. De plc moet dan ook al zijn \"teleruptor-state-registers\" op 0 zetten bij een reboot.
PS Da gedoe met die R2 kunt ge ook wel achterwege laten natuurlijk. Da maalt het we eenvoudiger. Scheelt misschien max 3 watt...