Mijn domoticasysteem is gebaseerd op I2C communicatie. Als IO gebruik ik PCF8574, een 8-bit IO expander. De uitgangen zijn programmatisch te plaatsen in Input of Output mode.
Daar mijn in-en outputs galvanisch gescheiden zijn, wil ik een volledige IO expander als input of als output gebruiken, geen mixing van de twee (omwille van de optocouplers).
De inputs zullen worden gebruikt voor detectie van drukknoppen en de outputs zullen worden gebruikt voor aansturen van leds, transistoren, ...
De bekabeling van het zwakstroomgedeelte gebeurd volledig in UTP. Via een UTP connector op de kabel en de print, worden beide met elkaar verbonden.
De UTP kabel kan komen van een groep schakelaars, dus allemaal inputs, maar ook van schakelaars in combinatie met, bijv., LED's.
Omwille van die reden, zullen op dezelfde RJ45 connector op het PCB, zowel in- als uitgangen kunnen worden gebruikt.
Ik heb geprobeerd dit schematisch voor te stellen op de volgende tekening:

Hier zie je rode en blauwe lijnen. De rode lijnen representeren inputs en de blauwe lijnen outputs (zie richting van de pijlen). De connectoren zijn niet noodzakelijk volledig 'gebruikt'. Vandaar dat niet elke connector 7 draden heeft die verbonden zijn met IO ingangen (de 8ste draad is gemeenschappelijke massa).
Je ziet heel snel dat eenzelfde connector (K1-K4) zowel in- als uitgangen kan hebben.
Omdat ik mijn print niet 'dedicated' wil maken, zoek ik een methode om verschillende inputs/outputs van verschillende RJ45 connectoren met verschillende inputs/outputs van de IO expanders (die dus of input of output zijn voor het volledige IC) te verbinden.
Daarbij had ik gedacht aan een simpele FPGA, of iets dergelijks. Heeft iemand ervaring met dergelijke componenten? Zijn die toereikend voor het doel dat ik voor ogen heb? Bestaan er betere alternatieven om te bereiken wat ik wil bereiken?
Graag reactie,
-- Geert