220V drukknoppen om 5Vdc te schakelen: een probleem?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
GeertVc
DomoExpert

220V drukknoppen om 5Vdc te schakelen: een probleem?

Post by GeertVc »

Hallo,

Weet iemand of een 'ordinaire' drukknop (Niko versie) problemen geeft/heeft wanneer die 'slechts' een geringe stroom op 5Vdc moet schakelen, terwijl die eigenlijk is ontworpen om grotere stromen op grotere spanningen te schakelen?

Ik denk daarbij aan het feit dat het contact nooit zal kunnen 'schoonbranden' door de vonkjes die ontstaan bij het schakelen van 220V. Dit kan op termijn misschien leiden tot corrosie van de contacten?

Mijn bedoeling is om zo'n drukknop (uitvoering gelijkaardig aan een enkelpolige schakelaar, dus niet die versie die wordt gebruikt voor teleruptoren) te gebruiken als signalisatie naar mijn domoticasysteem. Als de knop wordt ingedrukt, dan zal er een stroom van ca. 20mA door lopen:
+5V -> weerstand -> lichtdiode optocoupler -> schakelaar -> gnd.

Iemand enig idee, enige ervaring?

-- Geert
\" Minds are like parachutes, they only work when open \"
jvanhambelgium
DomoExpert

Post by jvanhambelgium »

Geert,

Ik zou niet beweren dat drukknoppen/kantelschakelaars effectief zijn ontworpen om 'minimum' dat vermogen te schakelen.(of te beweren dat ze anders rapper stuk zijn...)
Het lijkt me zelfs beter om 5 of 24VDC te schakelen waarbij er dan mischien 10mA gaat vloeien ofzo.

Het aantal druk-cycli of schakelcycli dat jij gaat kunnen doen voor er slijtage gaat optreden van NIET-mechanische aard zul jij in je leven niet doen...

Wat je WEL moet zien is dat je goede drukknoppen gebruik zodat je niet teveel transities ziet alvorens een stabiele \"1\" te bereiken (klapperen) en alzo mischien uwen domotica het leven zuur te maken.

Groeten,
Jan
GeertVc
DomoExpert

Re:

Post by GeertVc »

jvanhambelgium wrote:Het lijkt me zelfs beter om 5 of 24VDC te schakelen waarbij er dan mischien 10mA gaat vloeien ofzo.
Jan,

Dat stemt me gerust. Ik had eerder al opmerkingen in de andere richting gekregen (zie www.8052.com, een forum dedicated aan de 8051/52 familie).
jvanhambelgium wrote: Het aantal druk-cycli of schakelcycli dat jij gaat kunnen doen voor er slijtage gaat optreden van NIET-mechanische aard zul jij in je leven niet doen...
Waarom leg je de nadruk op NIET? Wat bedoel je er precies mee? Ik zou eerder denken mechanische aard. Of zie ik iets over het hoofd?
jvanhambelgium wrote:Wat je WEL moet zien is dat je goede drukknoppen gebruik zodat je niet teveel transities ziet alvorens een stabiele "1" te bereiken (klapperen) en alzo mischien uwen domotica het leven zuur te maken.
Da's waar. Daar heb ik ook aan gedacht... ;-)
Wat mijn software doet/zal doen is het volgende: wanneer ik detecteer dat er een schakelaar is ingedrukt, dan start ik een timer van, laat ons zeggen, 30ms (waarde kan nog veranderen).
Als ik na het verlopen van die tijd nog steeds dezelfde waarde detecteer, dan ben ik zeker dat het niet een toevallige spike was, of dat het bouncen van de schakelaar voorbij is. Dit noem ik dan mijn debounce detector.
Ik ga zelfs ietsje verder. Ik meet effectief de tijd dat een schakelaar werd ingedrukt. Ik wil immers een andere functionaliteit geven aan het indrukken van de drukknop. Indien dit bijv. langer dan 3 seconden duurt, dan zal de 'tweede' functie van die drukknop geactiveerd worden, bijvoorbeeld starten met het dimmen van het licht, of het kiezen van een andere lichtgroep/sfeer in de living edm.
De enige beperking is waarschijnlijk je eigen creativiteit... :-)

In ieder geval: bedankt voor de info!

-- Geert
Last edited by GeertVc on Tue Jan 04, 2005 7:41 pm, edited 1 time in total.
jvanhambelgium
DomoExpert

Post by jvanhambelgium »

Geert,

Met die slijtage van NIET-mechanische aard bedoelde ik dat uw schakelaars fysisch sneller 'kapot' zullen zijn van de schakelen/drukken dan dat je slechte werking zou bekomen door corrosie of chemische verandering van contacten of wat dan ook ...

In mijn geval met de Siemens S7 kan ik reeds een digital-filter activeren op de input waarbij de input vb minstens 20ms moet 'gezien' worden alvorens als '1' gezien te worden .. ook het omgekeerde is mogelijk om voorbeel supersnelle spikes op te pikken indien je dat wenst...zogenaamde 'puls catch' settings.

Yep, wat meerdere functies per drukknop betreft moet ik ook zoiets verzinnen, 1 puls is vb lamp aan, maar langere druk (vb vanaf 3sec) zou een digitale universele dimmodule kunnen aanspreken....
Pfff, allmaal ni eenvoudig ;-)

Groeten,
Jan
Vades
DomoMember

Post by Vades »

Hallo,
Om het dendereffect te neutraliseren heb ik over mijn drukknoppen een condensator geplaatst.
Ik werk al meer dan 10 jaar met een zelf ontworpen domotica systeem gemaakt met interfacekaart van Velleman en geprogrammeerd in Tutrbo Pascal. Oneindig veel mogelijkheden alleen beperkte in (64) en (48)uitgang
Gunther
John_Kanon
DomoMember

Post by John_Kanon »

Gunther,

Ik ben even gaan kijken op de website van Velleman, maar ie niet inmiddelijk een interface-kaart staan.
Kan je wat meer uitleg geven over jouw opstelling.

Thanks

Tom
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Je gaat via de site http://www.velleman.be via all products naar velleman projects ...

Dan ga je naar light applications & domotics ... dan zie je een lijst met produkten, en ga je naar pagina 2 (onderaan kan je kiezen) ...

Hier heb je volgende produkten die samen kunnen gebruikt worden :

K8006, K8007, K8008, K8024, K8026, K8027, K8028, K8029, K8037, K8038

Voila !

Groeten,

Bart

Ik zou een direkte link gezet hebben, maar dat gaat niet met dat soort menu's !
f@zertje
DomoMember

Post by f@zertje »

Het enigste probleem dat ik met onderbelaste schakelaars heb gehad is dit.
Door de lage vermogens worden de kontakten niet meer zuiver gebrand.
Hierdoor krijg je (zeker in bv een keuken ) een laagje isolerende vetttigheid op de kontakten.
Je kunt zelf wel invullen wat de gevolgen zijn.

just my 2 cents :p
GeertVc
DomoExpert

Re:

Post by GeertVc »

f@zertje wrote:Het enigste probleem dat ik met onderbelaste schakelaars heb gehad is dit.
Door de lage vermogens worden de kontakten niet meer zuiver gebrand.
Hierdoor krijg je (zeker in bv een keuken ) een laagje isolerende vetttigheid op de kontakten.
Je kunt zelf wel invullen wat de gevolgen zijn.

just my 2 cents :p
Dit is de reply die ik heb gekregen van Niko zelf, op mijn vraag hoe de contacten zich zouden gedragen op langere termijn bij een laag vermogen:

{}
Beste Geert,

Proficiat met je eigen domotica-ontwerp.
Eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat we nog geen onderzoek gedaan hebben naar het effect van langdurig gebruik van onze schakelaars op lage spanning / stroom. Onze schakelaars worden getest op een minimale levensduur van 40.000 schakelingen onder volle belasting.

Langs de andere kant: De LED zorgt toch wel voor een minimale stroom. Als het nu om een gewone logische ingang zou gaan die slechts µA zou verbruiken zouden we het afraden.
De contacten van onze schakelaars zijn ook wel voorzien van een anti-oxidatielaag. Echt serieuze problemen verwachten we dus niet. Maar nogmaals: onderzoek hiernaar op lange termijn hiernaar is niet verricht.

Nu is het wel zo: wij krijgen regelmatig de vraag naar een speciale schakelaar voor zulke toepassingen.
Daarom is er ook besloten hieraan een gevolg te geven. Bij de lancering van de volgende reeks schakelaars komt er dan ook een speciale 6-voudige druktoets die voor deze toepassingen kan gebruikt worden. Dit zal echter ten vroegste in 2006 zijn.

Wij wensen je veel succes met je eigen domotica-ontwerp.

Met vriendelijke groeten,

Support department
e-mail: support@niko.be

NIKO N.V.
Industriepark West 40
B-9100 Sint-Niklaas
Tel. ++32(0)3 760 14 82
Fax. ++32(0)3 777 71 20
www.niko.be
{}

Even zien wat het wordt.

Groeten,

--Geert
GeertVc
DomoExpert

Re:

Post by GeertVc »

ON4DLO wrote:Ik heb een 10 tal jaar geleden mijn huis voorzien van een domotica systeem waarin ik gewone druktoetsen van het merk Legrand gebruikt heb (220V en ik denk 6A) in combinatie met een PLC (12 volt TTL ingangen) In al deze tijd hebben die nog geen enkel probleem opgelevert zelfs niet met dender, slecht contact of wat dan ook.

Greetz
Peter
Zeer hartelijk bedankt voor deze info, Peter.

Dat neemt mijn twijfel volledig weg nu, gezien jij perfect practische ervaring hebt ermee.

Wat ik misschien ga doen, is ook met 12V werken en niet met 5V, zoals ik eerder van plan was. Ik werk toch met optocouplers om alles galvanisch te scheiden, dus kan ik langs de 'koude' kant gerust met 12V werken (kant van de schakelaar) en langs de 'warme' kant met 5V.

Best rgds,

--Geert
Post Reply