Ontwerp domotica systeem

Vragen staat vrij ... / Posez vos questions ...

Moderator: Domotix-Moderators

Thorgal
DomoFreak

Post by Thorgal »

8) Best even voorstellen: Ik ben een EIB-freak, maar ik zal hier op dit forum vooral correcte, gedocumenteerde informatie geven.

Ik wou enkel melden dat er de laatste jaren toch wel een evolutie is in de EIB producten:
1. Groter aantal kanalen
Waar vroeger een 4-voudige schakelaktor al een kunst was, is vandaag een 16-voudige aktor al geen uitzondering meer. Dit spaart in de produktkosten aan elektronica (o.a. inderdaad de microcontroller), en je hebt dus meer kanalen voor je geld.
2. Combinatie van functionaliteit
Een interessant verschijnsel is de intrede van buskoppelaars (die bvb. in de inbouwdoos achter een EIB-schakelaar zitten) met geïntegreerde relais en dimmers. Bvb. een buskoppelaar met een ingebouwd tweevoudig relais. Handig voor in kleinere ruimtes als slaapkamer, toilet, etc. waar je zowiezo minder aktorkanalen hebt.

Ik wou ook nog even kwijt dat:
a. je je helemaal niet moet scholen om EIB te mogen gebruiken. Iedereen kan EIB produkten kopen, ETS kopen, etc. Wie geschoold is krijgt enkel een kleine korting op de aankoop van ETS.
b. Dat er een \"ETS Demo\" bestaat, die - als ik me niet vergis - slechts een paar duizend frank (sorry) kost, en die tot 20 producten aankan. In mijn appartement was dat voldoende.
on4cet
Site Admin

EIB ...

Post by on4cet »

Ja, groeien zullen de produkten zeker wel, en het is zeker interessant nieuws dat er een soor demo produkt bestaat waar je al IETS mee kan beginnen ...

Maar ik zie domotica juist als iets dat moet kunnen groeien, en als je dat wil blijven doen, zul je toch de FULL versie moeten aanschaffen ...

Maar wie weet doen er hier ook wel fabeltjes de ronde, dus het zou interessant zijn, van hier de discussie eens te kunnen voeren over wat nu wel en niet waarheid is ...

Je kan misschien de minpunten die we voordien in dit forum aanhaalden even overlopen en daarop commentarieren ....

Groetjes,

Bart
nikoboy
DomoMember

Domotica nodig of niet? Schema's tekenen

Post by nikoboy »

Beste Koen,

ik tekende vroeger steeds mijn schema's met Graphic Works, een poepsimpel programmaatje dat werkt met layers en bibliotheken. een beetje tekenwerk in het begin, maar je tekent zo zonder problemen in 123 een plattegrond en de bijhorende symbolen. Als je wil, mail ik het wel eens door, want het past op 1 flop. Ben nu op zoek naar wat anders, want sinds ik servicepak 2 van XP geïnstalleerd heb, werkt het niet meer. Jammer, want het blijft nog steeds het eenvoudigst. Werk momenteel met Coreldraw 11, maar da's allemaal iets omslachtiger.
Bekijk voor je domoticasysteem ook eens op http://www.niko.bewaar je moet doorklikken naar Nikobus. Het bussysteem van Niko. Heel makkelijk programmeerbaar via de pc link en ongekende mogelijkheden wat programmeren betreft. Niet goedkoop, dat moet ik er wel bij zeggen.
Maar ga vooral na of je die domotica wel echt nodig hebt in een gewone woning. Wil je echt veel veranderen van inrichting? Welke voordelen wil je halen uit domotica? Wil je je buitenverlichting en je rolluiken automatisch bedienen? Wil je je staande lampen bedienen vanop een aparte plaats? Wil je je koffiezet 's morgens al aanzetten? Zijn de meeste antwoorden ja, dan moet je domotica nemen. Bedenk dat luxe geld kost, dus moet je het uitsparen op je installatiekost. Het kan ook beperkter door bv met moduledimmers je licht te dimmen. Dit systeem kan je dan later uitbreiden met een dimmodule die je via RF dan kan bedienen, zodat je vanuit je luie zetel alles kan aan en uitdoen of sferen creëren. Een beperkte vorm van domotica, maar een installateur met wat verbeelding kan hier nog leuke dingen doen. Goedkoper en je hoeft niet alle kosten ineens te doen. Je kan dan ook nog steeds extra bedieningspunten toevoegen op RF. Ik spreek nu wel voor mijne winkel, want ik werk bij Niko, maar ik dring zeker niks op.
Post Reply