stuurstroom gemiddelde teleruptor ?

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
jvanhambelgium
DomoExpert

stuurstroom gemiddelde teleruptor ?

Post by jvanhambelgium »

Hoi,

Heeft er iemand datasheets van teleruptoren waar de stuurstroom bij 24VDC staat ?
Ik las in een andere topic ;

>> een teleruptor vraagt al gauw 300mA bij 24V en dan

Nu was ik aan het kijken bij http://www.plcdirect.nl voor de volgende module ;

http://www.plcdirect.nl/EN/script/P_pro ... asp?ID=610

Helaas pindakaas ... da ding kan maar 100mA/port trekken...het zou anders een mooie hoge densiteit hebben om iets op te bouwen...
OK, je hebt mog 32-port modules die iets meer trekken, maar mischien kan iemand hard cijfers voorleggen ?

Groeten,
Jan
on4cet
Site Admin

Post by on4cet »

Ik heb het hier gauw even op internet opgezocht hoeveel mijn teleruptoren verbruiken, en er staat letterlijk :

consommation a l'appel : 25VA !!!

Kan al tellen hé ... in rust verbruiken die maar 6mA, maar aanspreekstromen swingen de pan uit ...

Groeten,

Bart
JeroenB
DomoFan

Post by JeroenB »

Ik heb twee types 24V AC (of 12V DC) teleruptoren voor test aangeschaft. De één verbruikt 5W en de andere 7,5W. In rust geen stroom verbruiken daar de stroombaan van de spoel onderbroken is. Zie de volgende datascheets:
http://www.findernet.com/en/pdf/S20EN.pdf
http://catalog.geindustrial.com/dataShe ... kresources

Zelf ben ik er nog niet aan uit welke van deze ik zal nemen (moet binnenkort een keuze maken)

Mijn grootse dilemma ligt bij de keuze AC of DC.

Ik gebruik grotendeels 16 aderige SVV voor de drupknoppen en zou een deel van deze draden ook willen gebruiken voor analoge signalen of bus sturing. Ik vermoed dat AC veel storing zou kunnen veroorzaken en ben daardoor voorstander van DC teleruptoren. MAAR deze zouden dan als nadeel (volgens mijn handelaar) hebben dat bij DC meer spanningval zou optreden, meer gevaar bij doorsmelten draden bij kortsluiting, gevaar voor ompoling, duurdere en minder betrouwbare transfo’s. Als iemand er een ander idee over heeft mag die altijd helpen

@ Jvanhambelgium: Ik ben ook op zoek naar een mooie oplossing om de lichten aan te sturen maar het is niet eenvoudig een ‘betaalbaar’ systeem te vinden dat genoeg in- en uitgangen heeft. Jouw voorgestelde module zal niet rechtstreeks teleruptors kunnen schakelen, wel als je eerst hulprelais gebruikt maar dat is niet de meest elegante oplossing.

Onlangs heeft iemand me over het bestaan van ‘Zelio Logic’ ingelicht en dat leek in eerste instantie een perfecte oplossing: goedkoop, eenvoudig, outputs kunnen teleruptors schakelen. Maar jammer genoeg slechts uitbreidbaar tot 40 IO waarvan maximaal 16 outputs. Bovendien gaat het om een gesloten systeem (geen gebruik standaard communicatie protocollen) en is er maar een zeer beperkt codegeheugen beschikbaar. Zucht, dan maar weer de zoektocht verder zetten.
Jan
DomoExpert

Re:

Post by Jan »

[quote="JeroenB"]Onlangs heeft iemand me over het bestaan van ‘Zelio Logic’ ingelicht en dat leek in eerste instantie een perfecte oplossing: goedkoop, eenvoudig, outputs kunnen teleruptors schakelen. Maar jammer genoeg slechts uitbreidbaar tot 40 IO waarvan maximaal 16 outputs. Bovendien gaat het om een gesloten systeem (geen gebruik standaard communicatie protocollen) en is er maar een zeer beperkt codegeheugen beschikbaar. Zucht, dan maar weer de zoektocht verder zetten.[/quote]

Kijk eventueel eens naar de Easy 800-serie van Moeller. Elke unit kan uitgebreid worden tot 24I/16O en je kan tot 8 units in een netwerk schakelen. Bovendien zijn er interfaces voor alle grote protocollen (AS-i, Profibus, CANopen, DeviceNet).

Greetz,

Jan.

PS: als ik me niet vergis kan de Easy tot 0,5A schakelen, maar moet het eens nakijken...
Post Reply